Atunci când se vorbește despre succesul unui manager din învăţământ, se are în vedere capacitatea de a orienta, organiza, îndruma şi motiva colaboratorii, subalternii pentru realizarea optimă a obiectivelor propuse. De asemenea, pentru școală este specific faptul că managerul conduce două mari categorii de oameni: elevi şi cadre didactice, ceea ce presupune pentru manager o adaptare permanentă a principiilor managementului, a stilului de conducere, a capacităţii de înţelegere etc., în funcţie de segmentul la care se referă problemele şcolii.
Desigur, pentru a realiza aceste obiective, este necesară o permanentă actualizare a cunoștințelor, atât prin autoinstruire, cât și prin participarea la diverse stagii de formare. În susținerea managerilor din raionul Hâncești vin instruirile, care sunt organizate permanent de către Direcția învățământ în parteneriat cu diverse organizații sau instituții abilitate, în funcție de problemele care sunt la ordinea zilei.
Astăzi, toți salariații din țară au carnete de muncă în care se înscriu datele cu privire la angajat, la activitatea lui de muncă și la stimulările pentru succesele realizate în unitate. Însă a fost lansată propunerea legislativă ca, începând de la 1 ianuarie 2019, să fie eliminat carnetul de muncă, iar drept bază să rămână Contractul individual de muncă. În acest caz ar putea surveni o situație de incertitudine: cum va fi? Ce trebuie să facă un manager?
Pentru a ajuta managerii să realizeze activități corecte din punct de vedere legal, Consiliul raional Hâncești al Federației Sindicale a Educației și Științei, în parteneriat cu Direcția învățământ, au desfășurat seminare zonale la care au participat managerii împreună cu liderii de sindicat din toate instituțiile educaționale. Astfel, în cadrul acestor seminare au fost punctate toate aspectele ce țin de rigorile elaborării corecte a unui Contract individual de muncă.
În debutul ultimului seminar, Ana Cimpoieșu, președinta Consiliului raional Hâncești al Federației Sindicale a Educației și Științei, a menționat importanța contractului individual de muncă și ce trebuie să conțină acesta.
Alexandra Ungureanu, specialist pentru resurse umane în cadrul Direcției învățământ Hân-cești, a oferit pentru activitate un model de Contract individual de muncă și a scos în evidență fiecare aspect al acestui document important, menționând: „Astăzi, fiecare angajat are un carnet de muncă în care se fac toate înscrierile, acesta fiind dovada elocventă a activității angajatului. În situația în care nu va mai fi carnetul de muncă, Contractul individual trebuie perfectat în două exemplare, foarte amănunțit, corect, fiind respectate toate prevederile din Codul muncii în ceea ce privește angajarea pe perioadă determinată sau nedeterminată, drepturile și obligațiile angajatului, timpul de muncă și cel de odihnă, salariul și alte îndemnizații/sporuri. Modificările care apar pe parcursul activității vor fi specificate în Acordul adițional”.
Pe parcursul discuției, au fost adresate un șir de întrebări care frământă cadrele didactice la ora actuală, precum ar fi: cum să se procedeze cu angajații sezonieri sau cu cadrele tinere care îmbină munca cu studiile etc.
Desigur, orice reformă, noile modificări sunt greu acceptate, dar e foarte bine când lucrurile sunt inițial puse la punct și managerul instituției, care, conform articolului 50 din Codul Educației, este responsabil de angajarea personalului, de menținerea și asigurarea funcționării eficiente a instituției pe care o conduce, este la curent cu toate noutățile, are formate competențele necesare și acționează corect, în conformitate cu prevederile cadrului legal.
Tamara MACARI,
directoarea Liceului „Ștefan Holban” din Cărpineni, Hâncești