Cu toţii ştim că maşinile care au cutie manuală de viteze sunt mai avantajoase. Oferă un consum redus de combustibil, prețul de achiziţie al maşinii este mai mic, toate maşinile fiind echipate standard cu cutie manuală, ceea ce înseamnă că nu trebuie să plăteşti în plus pentru această dotare, iar costurile de întreţinere ale acesteia sunt mai mici. Iată câteva sfaturi pentru a reuşi să protejăm transmisia de eventuale avarii, şi implicit vizite la service.
Nu ţine mâna pe schimbător
Probabil că te-a exasperat instructorul auto în perioada în care făceai cursurile, cu atenţionarea să nu ţii mâinile pe schimbător decât atunci când e nevoie. Practic avem un element fix reprezentat de furca schimbătorului, care se atinge de un element mobil al cutiei de viteze, reprezentat de pinion. Exercitarea unei presiuni cât de mici asupra schimbătorului duce, în timp la uzura acestor componente. Când schimbătorul este acţionat elementele componente încep să interacţioneze, iar acestea se uzează mult mai repede faţă de cazurile când sunt folosite doar când e nevoie.
Nu ţine maşinaîn viteză la semafor
Ca şi în cazul manetei schimbătorului, acţionarea inutilă a pedalei de ambreiaj duce la o uzură prematură a componentelor. Este posibil ca şi în acest caz instructorii să vă fi stresat deja cu această problemă, totuşi, dacă ţii la ”sănătatea” maşinii tale ar fi bine să asculţi aceste sfaturi. Când pedala este acţionată, placa de ambreiaj intră în contact cu un rulment, iar această frecare duce, în timp, la uzură. La semafor, din grabă, avem tendinţa să introducem maşina în viteză cu mult timp înainte de a se pune culoarea verde, pentru a pleca mai repede. Doar că această manevră poate fi făcută foarte repede, aşă că nu face să porneşti cu un minut înainte.
Nu încerca să ţii maşina în rampă din ambreiaj şi acceleraţie
Nu e recomandat ca atunci când eşti în rampă să ţii maşina din combinaţia de acceleraţie şi ambreiaj, deoarece placa de presiune se va învârti cu o viteza diferită de cea a discului de ambreiaj, iar acesta din urmă va încerca să ajungă la aceeaşi viteză cu placa, ceea ce duce la o uzură. În cazul în care vreţi să faci o plecare din rampă, dar nu vrei ca maşină să alunece puţin în spate pentru că aproape de ea se află alt autovehicul, vei face următoarea manevră. Trage frâna de mână, accelerează şi dăi drumul uşor la ambreiaj. Când maşina va începe să vibreze poţi elibera frâna de mână, iar maşina va pleca fără să se deplaseze deloc spre spate.
Să nu corelezi turaţiile cu viteza
Unii şoferi tind să abordeze o rampă într-o viteză mai mare. Doar că prea multe rotaţii fără o viteză pe măsură pot afecta motorul. De exemplu, dacă te afli în viteza a patra şi mergi cu 40 la oră vei suprasolicita motorul. În schimb, pentru a creşte viteza poţi schimba în a doua.
Nu ţine piciorul din ambreiaj
Unii şoferi, atunci când conduc la drum lung, au tendinţa de a-şi relaxa piciorul pe pedala de ambreiaj. Acest obicei, ca şi cel legat de ţinutul mâinii pe schimbător, poate afecta încet, dar sigur, unele piese auto. O presiune cât de mică asupra diafragmei ambreiajului duce la o uzură prematură.