În preajma sesiunilor de admitere în universitățile din România, mulți tineri din Republica Moldova caută cele mai potrivite domenii de studiu pentru ei. Textul de mai jos îi poate ajuta să facă o alegere corectă.
Așadar, ce anume ne determină să optăm pentru o facultate sau alta, pentru o profesie sau alta? După ce criterii ne ghidăm? Este cunoscut faptul că adeseori mergem la o anumită universitate numai pentru că acolo s-a înscris un prieten sau o prietenă de liceu. Sau pentru că e concurența mai mică decât în altă parte și, respectiv, credem că șansele de a fi înscriși ar fi mai mari. Sau pentru că ne interesează doar să obținem o licență, nu contează în ce domeniu, contează să avem studii superioare.
Din păcate, o astfel de alegere nefundamentată, la nimereală, generează ulterior o serie de alte alegeri greșite sau, pur și simplu, studiile superioare obținute nu ne mai folosesc la nimic. Avem studii, dar nu ne putem angaja în domeniul ales. Cu alte cuvinte, am devenit piloți, dar nu avem flotilă aeriană sau am studiat inginerie marină, dar nu avem flotă maritimă și nici ieșire la mare.
Deci, ce trebuie să avem în vedere atunci când alegem o facultate?
Sigur, vocația și abilitățile personale contează mult. Dar tot atât de mult contează și latura pragmatică a alegerii pe care o facem. Dacă avem intenția ca după facultate să ne angajăm în România, ar trebui să știm din timp care sunt tendințele pe piața muncii. Este sau nu deficit de cadre sau, dimpotrivă, surplus de cadre în domeniul pe care îl alegem? Are sau nu perspective de dezvoltare domeniul respectiv?
Potrivit unui Studiu realizat în cadrul Proiectului transfrontalier RO-MD „Acces direct la studenți”, cele mai solicitate profesii în România sunt în domeniile Textile, Construcții și IT. În ultimii cinci ani, în aceste domenii a crescut numărul de companii înregistrate. În cazul sectorului IT, creșterea a fost de peste 40%. Odată cu numărul de companii, s-a înregistrat și o creștere a numărului de angajați în fiecare din cele trei domenii. Deși numărul de angajați a crescut constant, în perioada 2015-2020 a crescut constant și productivitatea muncii în sectoarele în cauză, ceea ce denotă o calificare superioară a angajaților.
Astfel, din 2015 până în 2019, numărul total de companii care activează în industria specifică crește de la 410 la 488 în industria textilă, de la 691 la 981 în industria IT și de la 2341 la 2522 în industria construcțiilor. În același timp, odată cu creșterea numărului de firme a crescut și numărul total de angajați de la 23 mii la 25,9 mii în industria textilă, de la 8,2 mii la 11,7 mii în industria IT și, în final, de la 27,4 mii la 28 mii în industria construcțiilor.
Studiul mai arată că, odată cu creșterea numărului de angajați, crește și productivitatea forței de muncă. Astfel, din 2015 până în 2019, productivitatea medie în industria textilă a crescut de la 200 mii MDL la 236 mii MDL, în industria IT – de la 300 mii MDL la 439 mii MDL și în construcții – de la 543 mii MDL la 747 mii MDL.
Analiza ofertei de pe piața muncii relevă că oferta educațională a instituțiilor pentru formare și educație vocațională (VET) este consistentă și capabilă să pregătească forța de muncă profesională din industriile menționate. Cu toate acestea, în unele cazuri, nu toate instituțiile sunt bine echipate pentru lecții practice. În special, aceasta este specifică instituției care formează forța de muncă în domeniul textilului.
Prin urmare, înainte de a alege o facultate în România, este recomandabil să ne informăm nu doar despre condițiile de admitere sau despre instituția respectivă de învățământ. E bine să ne documentăm cât mai detaliat despre domeniul/industria pentru care optăm, astfel încât să avem ulterior oportunități reale de angajare în câmpul muncii.