
Foto: minot.af
Gheața neagră este una dintre cele mai periculoase fenomene care pun în pericol traficul pe timp de iarnă. Practic, gheața neagră este o peliculă fină de gheață care se formează direct pe asfalt, astfel încât ea are aceeași culoare și este extrem de greu de identificat. Mai jos vă prezentăm câteva informații importante care vă pot ajuta să înțelegeți mai bine cum se formea-ză gheața neagră și de ce este foarte periculoasă.
Denumirea vine de la faptul că stratul de greața este incolor (fără bule de aer) și nu obstrucționează culoarea asfaltului pe care s-a format, fiind extrem de greu de identificat și astfel foarte periculoasă. De obicei, gheața neagră se formează atunci când temperatura este aproape de punctul de îngheț. Ea are la bază ori o scurtă ploaie, ori umiditate ridicată, ori apa de la zăpada topită de pe marginea drumului care se scurge pe asfalt și îngheață.
Momentul propice pentru formarea acesteia este dimineața, seara sau în timpul nopții, deoarece în timpul zilei asfaltul curat se încălzește suficient pentru a împiedica apariția acestui fenomen.
Pe timp de zi, fenomenul poate să apară în zonele umbrite, unde apa care se scurge poate să înghețe. Alte zone predispuse la acest fenoment sunt podurile, deoarece suprafața de rulare este mai rece datorită aerului care circulă atât peste, cât și pe sub pod. Deși gheața neagră este foarte greu de depistat, lumina poate ajuta. Urmăriți dacă suprafața din față este foarte netedă și lucește mai clar decât ar trebui, însă acest procedeu nu este eficient noaptea, când doar farurile mașinilor din față pot uneori ajuta.
Ce trebuie să faci dacă întâlnești gheață neagră?
În primul rând, dacă ai intrat pe o porțiune cu gheață neagră, trebuie să nu bruschezi nicio comandă a mașinii, să încerci să nu frânezi puternic și să menții volanul în direcția în care vrei să mergi. Este foarte important de știut că acest fenomen apare pe suprafețe nu mai mari de circa 6 metri, ceea ce înseamnă că orice metru parcurs pe traiectoria corectă este un câștig. Dacă este posibil e recomandat să retrogradezi într-o treaptă mai mică, pentru un mai bun control la nevoie.
Deoarece gheața neagră se formează pe suprafețe mici, ca niște petice, este bine să adaptezi viteza de deplasare, astfel încât orice alunecare să poată fi ușor redresată atunci când anvelopele recâștigă aderența. Dacă observi că există un astfel de fenomen pe zone mai mari (ploaie urmată de răcire bruscă) este mai bine să te oprești până ce drumul este stropit cu soluții specifice sau cu sare. Este extrem de periculos să circuli pe un astfel de drum.