Consiliul Republican al Federației Sindicale „Sănătatea” din Moldova (FSSM) a făcut o analiză a evoluției situației pandemice din regiune și a impactului acesteia asupra sistemului de sănătate din țară, conștientizând noua provocare cu care se confruntă Republica Moldova, determinată de conflictul din Ucraina. Totodată, în virtutea faptului că Federația promovează munca decentă pentru angajații din domeniul sănătății și asigurarea condițiilor decente de trai pentru aceștia, aceasta a accentuat rolul și importanța sistemului de sănătate pentru o societate sănătoasă, considerând necesar ca angajații sistemului de sănătate să fie apreciați conform riscului și volumului muncii prestate și să fie respectat statutul lucrătorului medical. Pornind de la cele enunțate mai sus, FSSM înaintează conducerii Republicii Moldova următoarele revendicări.
Revendicarea nr. 1: Negocierea și încheierea Convenției colective nivel de ramură pe anii 2022-2025.
Revendicarea nr. 2: Stabilirea mărimii primei de asigurare în formă de sumă fixă, fără derogare de la prevederile art.17 alin. (4) din Legea nr.1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală, prin aplicarea primei de asigurare în formă de contribuție procentuală la salariul mediu anual, prognozat pentru anul respectiv în baza indicatorilor macroeconomici.
Revendicarea nr. 3: Modificarea Legii nr.1593/2002 cu privire la mărimea, modul și termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală, astfel încât volumul transferurilor de la bugetul de stat pentru asigurarea categoriilor de persoane neangajate, pentru care Guvernul are calitatea de asigurat, să se calculeze prin înmulțirea numărului de persoane neangajate, pentru care Guvernul are calitatea de asigurat (la data de 31 decembrie a anului precedent anului de gestiune), cu mărimea primei de asigurare obligatorie de asistență medicală calculată în sumă fixă. În opinia Federației Sindicale „Sănătatea” din Moldova, aceasta ar reprezenta cea mai corectă și echitabilă prevedere în raport cu persoanele angajate.
Suma transferurilor de la bugetul de stat pentru asigurarea categoriilor de persoane neangajate, pentru care Guvernul are calitatea de asigurat, în anul 2021, a constituit 49,3% din veniturile Fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală (FAOAM), în pofida faptului că circa 65% din persoanele integrate în sistemul asigurării obligatorii de asistență medicală fac parte din categoriile de persoane neangajate, pentru care Guvernul are calitatea de asigurat. Respectiv, statul trebuie să-și exercite această funcție în măsură deplină, iar transferurile de la bugetul de stat cu această destinație ar trebui să constituie o pondere mult mai mare în totalul FAOAM.
Revendicarea nr. 4: Efectuareaunei analize, completarea și ajustarea continuă a legislației privind plata muncii angajaților din instituțiile medico-sanitare publice (Legea nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, Hotărârea Guvernului nr.837/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind salarizarea angajaților din instituțiile medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurării obligatorii de asistenta medicală), inclusiv în cadrul comisiei de dialog social la nivel de ramură (eventual a unor grupuri de lucru comune), în vederea asigurării unor salarii echitabile și decente.
Revendicarea nr. 5: Elaborarea unor norme de muncă/de timp concrete pentru salariații din domeniul sănătății și ajustarea normativelor de personal (în funcție de standardele medicale actuale și de structura, profilul și necesitățile prestatorilor de servicii medicale) pentru toate categoriile de lucrători din instituțiile medico-sanitare.
În sectorul sănătății nu au fost elaborate și aprobate de cătreGuvern normele-tip de muncă, conform prevederilor Regulamentului privind modul de organizare a normării muncii în ramurile economiei naționale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 98/2013.
„Or, conform prevederilor acestui Regulament, normativele ramurale se aprobă de către ministe-rele de ramură de comun acord cu patronatele și sindicatele de ramură și se includ ca anexe în convențiile colective ramurale, fiind obligatorii pentru angajatorii și salariații care cad sub incidența convențiilor respective.
De aceea, considerăm că ar fi oportun de a analiza acest aspect în cadrul comisiei ramurale de dialog social și de a elabora anumite norme de muncă/de timp și, respectiv, de a evalua/actualiza și perfecționa normativele de personal existente, de comun acord cu alte părți competente (cum ar fi reprezentanți ai comisiilor de specialitate, reprezentanți ai unor direcții din cadrul Agenției Naționale pentru Sănătate Publică etc.)”, se mai precizează în documentul Federației „Sănătatea”.
Revendicarea nr. 6: Ajustarea cadrului normativ privind func-ționarea sistemului public de pensii, astfel încât perioada de internatură, secundariat clinic și rezidențiat – perioadă în care persoanele vizate au achitat contribuții de asigurări sociale – să se includă în calculul stagiului contributiv de cotizare necesar pentru a stabili dreptul la pensie anticipată pentru carieră lungă.
Revendicarea nr. 7: Promovarea monitorizării în cadrul instituțiilor medicale a fenomenului „epuizării profesionale (burnout)” pentru protejarea salariaților.
Revendicarea nr. 8: Revizuirea și ajustarea legislației naționale vizând bolile profesionale, inclusiv recunoașterea Covid-19 drept boală profesională.
Încadrarea și recunoașterea Covid-19 drept boală profesională a reprezentat o provocare a ultimilor 2 ani și, respectiv, o problemă larg dezbătută în toate statele europene. În timp, autoritățile au adoptat diverse politici și proceduri care s-au modificat pe parcursul evoluției pandemiei, se mai arată în document.