Feroviarii amenință cu proteste masive începând cu luna februarie, dacă în următoarele săptămâni nu își vor primi restanțele salariale. Aceștia se plâng că nu și-au ridicat lefurile din luna iulie, iar datoriile față de ei se ridică la peste 180 de milioane de lei. Aflați în pragul disperării, în ultimul an, în jur de 900 de angajați au demisionat, în căutarea unui loc de muncă plătit cu regularitate și la timp.
„Dacă nu se aplanează situația din luna februarie, cred că o să fie proteste masive, pichetări. Nu știu cum vom decide noi, dar deloc nu suntem auziți, din păcate. Noi suntem disperați, specialiștii pleacă, nu mai avem nici tineret, nici specialiști. Vom discuta ce măsuri să luăm în continuare. Nici salariul nu este mare la noi – 3500 de lei”, ne spune Tatiana Vartic, vicepreședintă a Federației Sindicale a Feroviarilor din Moldova.
Apeluri fără răspuns
Federația Sindicală a Feroviarilor din Moldova susține că s-a adresat în ultima perioadă cu nenumărate solicitări pentru remedierea situației, inclusiv la președin-tele Parlamentului, Igor Grosu, la premierul Dorin Recean și chiar la șefa statului, Maia Sandu, dar fără nici un rezultat.
„Noi, totuși, sperăm că conducerea țării se va uita în partea angajaților feroviari și va aloca niște bani din bugetul statului. În 2025 nu este nimic, nu am văzut alocați bani și vedem dacă nu ne ajută cumva statul, noi pur și simplu falimentăm”, mai spune Vartic.
Recent, feroviarii au avut o întrevedere cu Radu Marian, președintele Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe. Parlamentarul susține că statul ar putea oferi întreprinderii împrumuturi externe în condiții avantajoase.
„Acum analizăm această opțiune să vedem cum stăm cu finanțele, analizăm suplimentar, încă nu am luat o decizie. Asta ar fi una dintre opțiuni, ca să investească statul o parte în infrastructura feroviară și deja să înlăturăm un pic presiunea de pe companie, dar și compania trebuie să ia anumite măsuri ca să optimizeze anumite cheltuieli. E o situație ciclică, ce se repetă și ține de factori care nu depind de ce am face noi. În același timp, trebuie să înțelegem că bugetul este al tuturor cetățenilor și trebuie să avem grijă de toate ramurile”, a menționat președintele Radu Marian.
Curse anulate
Din cauza situației financiare dificile, săptămâna trecută, CFM a anulat încă două curse interne de călători. Este vorba despre rutele Chișinău-Bender și Bălți-Rogojeni. Astfel, Republica Moldova rămâne în prezent doar cu o singură cursă operabilă, cea de la Chișinău spre Ungheni. Pentru a le plăti celor aproape cinci mii de angajați datoriile salariale, administrația CFM a accesat anterior două credite a câte 35 de milioane de lei fiecare. Problema însă a fost rezolvată doar pentru o scurtă perioadă. Ulterior, întreprinderea a mizat că ar putea obține în jur de 200 de milioane de lei din vânzarea locomotivelor, a vagoanelor vechi, dar și a metalului uzat, însă așteptările optimiste nu au fost confirmate în realitate.
„În septembrie, SA „Metalferos” a achiziționat la licitație cinci locomotive și cu asta s-a terminat, mai mult nimeni nu se interesează de bunurile noastre. Sunt spații libere pe care putem să le dăm cu chirie, dar, cu părere de rău, cu arendașii avem numai probleme. Două, trei luni închiriază, nu achită, pleacă și noi avem cheltuieli de judecată”, ne-a spus Serghei Tomșa, director general interimar al Î.S. „Calea Ferată din Moldova”.
CFM se confruntă de ani buni cu probleme la achitarea salariilor. În 2020, întreprinderea a ajuns în prag de faliment, iar angajații din mai multe raioane au ieșit la proteste. Din 2020 și până în prezent, numărul angajaților s-a redus aproape cu jumătate, de la aproape zece mii la 4970.