Pe piaţă există o ofertă generoasă de mărci de uleiuri de motor având calităţi bune. Însă constructorii de motoare nu ne indică de obicei o marcă de fabrică, ci doar calităţi de uleiuri.
Firmele producătoare ne garantează uleiurile de motor pentru un rulaj cu un anumit număr de kilometri. Unele uleiuri sunt garantate pentru rulaje de 5.000-7.000 km (uleiurile minerale), altele pentru rulaje de 7.000-10.000 km
(uleiurile semisintetice), iar altele pentru rulaje mai mari, cuprinse între 10.000 şi 20.000 km (cele sintetice).
Un automobilist care a ieşit cu maşina din termenul de garanţie trebuie să se hotărască ce marcă şi calitate de ulei să aleagă, deoarece doreşte ca acesta să se potrivească în continuare prescripţiilor din cartea tehnică a maşinii, să nu fie prea scump şi să fie cât mai bun.
Prescripţiile din cartea tehnică ne arată intervalul temperaturilor de lucru de iarnă şi de vară. De exemplu, uleiul 0W40 este sintetic, îşi menţine vâscozitatea nealterată între -300C şi +300C, iar capacitatea de ungere până la temperatura motorului de +1000C. Dar uleiurile sintetice sunt cele mai scumpe.
Uleiurile sintetice sunt cele mai scumpe
Ele se pot folosi la motoarele noi, neuzate, unde pot atinge durata de utilizare garantată de fabricant. Dacă am folosi asemenea uleiuri pe un motor uzat ar fi neeconomic, fiindcă s-ar impurifica mult mai repede devenind neutralizabile înainte de expirarea normei.
Deci condiţiile de utilizare a automobilului ne vor influenţa întotdeauna alegerea. Astfel, pentru o maşină aparţinând unei firme de transport, folosită pe distanţe mari sau medii, între localităţi, este de preferat un ulei de calitate superioară, sintetic sau semisintetic. În schimb, la o maşină personală, cu un anumit grad de uzură, care rulează zilnic într-un oraş poluat, doar câţiva kilometri pe zi de la serviciu la domiciliu şi la piaţă, cu numeroase porniri şi opriri la intersecţii, deteriorarea calităţii uleiului se face mult mai repede faţă de normele de rulaj stabilite.
În acest caz, se impune utilizarea unui ulei semisintetic sau mineral, mult mai ieftin şi înlocuirea lui mai des, la un rulaj de circa 5.000 km. Momentul exact al înlocuirii uleiurilor, în cele două cazuri descrise, ni-l va da analiza calităţii lui, care o recomandăm să o faceţi la o unitate service, după atingerea rulajului de 5.000 km.