Prestaţiile sociale, adică ajutoarele băneşti acordate de către stat celor mai nevoiaşe categorii de persoane, reprezintă una dintre principalele surse de venituri ale populaţiei ţării. Astfel, în structura veniturilor disponibile medii, acestea ocupă poziția a doua în formarea veniturilor gospodăriilor casnice din orașe, cu o pondere de 15-25 la sută, după câştigurile din activitatea salariată. În timp ce la sate prestaţiile sociale alcătuiesc 21,32% din veniturile totale ale populaţiei.
Din 2008, Guvernul Republicii Moldova a început să presteze un nou tip de asistenţă socială, ajutorul social, prin care se ţinteşte diminuarea sărăciei. Doar, anul trecut, 35,3 mii de beneficiari au primit ajutor social în valoare de peste 227 de milioane de lei. Pentru implementarea judicioasă, corectă, echitabilă a programelor de ajutor social a fost lansat un proiect pentru anii 2011-2016 ce avea menirea de a consolida eficacitatea reţelei de asistenţă socială, finanţat printr-un acord de credit în valoare de 37 de milioane de dolari SUA, semnat de Guvernul Moldovei şi Asociaţia Internaţională de Dezvoltare, structură a Băncii Mondiale. La fel, Executivul nostru s-a obligat să participe la realizarea acestui proiect cu 214 mln. de dolari.
Din păcate, potrivit unui audit realizat nu demult de către Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM), punerea în aplicare a acestui proiect decurge cu scârţ. Obiectivele și indicatorii predefiniți în cadrul proiectului respectiv nu au atins rezultatele scontate. Astfel încât creditorii s-au văzut nevoiţi să încetinească ritmul de finanţare a proiectului, din care cauză au fost alocate cu 7 mln de dolari mai puţin faţă de suma care se planificase.
Banii publici pentru săraci, distribuiţi în condiţii dubioase |
Deși au fost instituite diverse mecanisme de monitorizare, evaluare și control al procesului de acordare a ajutoarelor sociale, precum Inspecţia Socială, CCRM a depistat multiple deficiențe și nereguli în activitatea actualului mecanism de acordare a ajutoarelor sociale, sistemului de control intern din cadrul direcțiilor de asistență socială și protecție a familiei. De unde rezultă că banii acordaţi din bugetul ţării pentru oamenii săraci cu titlu de ajutor social sunt cheltuiţi ineficient. Bunăoară, s-a dovedit că aproape 47 de mii de lei au fost plătiţi ilegal unor beneficiari, numele cărora au figurat de două ori în listele de plată. Peste 54 de mii de lei au fost plătiţi după ce beneficiarii au fost radiaţi din listele şomerilor. Alte zeci de mii de lei au fost date unor persoane care, pur şi simplu, nu meritau acest ajutor social din partea statului.
În viziunea Curţii de Conturi, gestionarea defectuoasă a mijloacelor băneşti din bugetul ţării cu titlu de ajutor social, acordarea ilegală a acestora unor persoane dubioase este rezultatul faptului că nu în toate direcţiile de asistenţă socială din ţară au fost create comisii speciale pentru verificarea listelor de beneficiari. Chiar dacă din momentul lansării proiectului privind consolidarea eficacității rețelei de asistență socială au trecut mai bine de 4,5 ani, se atestă multiple nereguli în ceea ce priveşte procesul de stabilire și acordare a ajutorului social. De exemplu, se tărăgănează implementarea unui nou model de gestiune a structurilor teritoriale de asistență socială. Lipsesc instrumentele eficiente de control în vederea verificării autenticității datelor incluse în cererile beneficiarilor de ajutoare sociale.