De curând, Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” a efectuat un studiu privind achizițiile publice efectuate de autoritățile moldovenești în anul trecut. Experții constată că, potrivit tendințelor, în economiile contemporane, tot mai multe bunuri și servicii sunt achiziționate de guverne de pe piața din sectorul privat.
În 2013, autoritățile din Moldova au achiziționat bunuri, lucrări și servicii în valoare de peste 9,3 mlrd. de lei, ceea ce constituie peste 9 la sută din PIB sau circa 24 la sută din Bugetul Public Național pentru anul respectiv. Din suma dată, circa 6 mlrd. de lei au fost utilizate pentru a procura bunuri, lucrări și servicii prin procedurile tradiționale de achiziții publice.
De menționat că, pe parcursul ultimilor cinci ani, valoarea achizițiilor publice s-a majorat practic dublu. Bunăoară, în 2008, aceasta abia ajungea la nivelul de 6 mlrd. de lei, ceea ce constituia 9,4 la sută din PIB, în 2011 și 2012 – 5,5 mlrd. de lei și 5,9 mlrd. de lei (6,7 la sută din PIB în ambele cazuri).
Cu ce scop sunt alocate mijloacele publice?
În 2013, au fost procurate bunuri în valoare de 2,3 mlrd. de lei (în total, 5,1 mii de contracte), lucrări în valoare de 2,2 mlrd. de lei (3,8 mii de contracte) și servicii în valoare de 1,5 mlrd. de lei (2,4 mii de contracte). Dacă ne referim la bunuri, cota cea mai mică din suma totală a fost orientată pentru a procura utilaje pentru terasament, utilaje de excavare și piese ale acestora (1,1 mln. de lei), aparate de emisie pentru radiotelefonie, radiotelegrafie, radiodifuziune și televiziune (8 mln. de lei), sisteme de informare și servere (19,1 mln. de lei).
Cele mai puține mijloace au fost orientate pentru a achizițio-na lucrări de pregătire a șan-tierului (47, mln. de lei), lucrări de instalații pentru clădiri (109,9 mln. de lei), lucrări de construcție (194, mln. de lei), lucrări de finisare a construcțiilor (582,2 mln. de lei).
În ceea ce ţine de servicii, cele mai mici surse din volumul achiziţiilor publice au fost transferate pentru serviciile de poştă şi telecomunicaţii (15,8 mln. de lei), servicii de reparare şi întreţinere pentru transportul rutier, feroviar, aerian, maritim (27,9 mln. de lei), serviciile de horticultură (39,9 mln. lei), servicii de învăţământ şi formare profesională (155,4 mln. lei).
În anul 2013, cele mai mari sume au fost transferate pentru lucrări de construcţii complete sau parţiale şi lucrări publice (1 252,5 mln. de lei), lucrări de finisare a construcţiilor (582,2 mln. de lei), producţia farmaceutică (438,7 mln. de lei), produse alimentare, produse alcoolice şi țigări (406,4 mln. de lei), pentru reciclare (408,0 mln. lei).
Utilizare iraţională
Experţii Centrului Analitic Independent au evidenţiat câţiva factori care reduc transparenţa în domeniul achiziţiilor publice, în special, accesul mass-media şi al societăţii civile la datele privind desfăşurarea achiziţiilor publice.
Totodată, menţionează cercetătorii, achiziţiile publice rămân a fi un domeniu cu cel mai mare risc de pierderi. „Cei mai muţi bani sunt irosiţi în van din cauza achiziţiilor unor mărfuri inutile, a calităţii proaste a mărfurilor (de exemplu, autobuzele şcolare) şi din cauza aprobării obiectivelor şi direcţiilor pentru investiţiile de capital, fără a lua în calcul investiţiile începute şi nefinalizate în perioadele precedente, precum şi fără a ţine cont de situaţia economică şi demografică”.