Potrivit concluziilor rezultate din documentele constatatoare, întocmite cu prilejul cercetării împrejurărilor în care s-au produs accidentele, cauzele acestora ar fi cele care țin de condițiile de muncă și cele datorate comportamentului oamenilor în procesul muncii sau în activități legate de acesta.
Sănătatea și securitatea omului în procesul muncii se înscrie ca un principiu de precauție esențial al actului de conducere. Prin ce modalități și cu ce mijloace se poate înfăptui un management performant în acest domeniu este o problemă care ține de mai mulți factori, printre care calitatea actului de conducere este fundamentală.
Adesea, gradul avansat de uzură al unor echipamente tehnice aflate în exploatare generează un microclimat care pune în pericol sănătatea oamenilor. Noxele, în cele mai multe cazuri imposibil de stăpânit, continuă să fie un agresor redutabil asupra sănătății celor care lucrează într-un astfel de mediu.
Sistemul de ventilație, călcâiul lui Ahile
Angajatorii înțeleg cât de costisitor ar fi înlocuirea unui utilaj sau a unui sistem de ventilație. Oricum, acesta costă mult mai puțin decât tratarea eventualelor boli profesionale ce ar putea afecta personalul. În scopul prevenirii riscului în domeniul securității și sănătății în muncă, optăm pentru oprirea unei instalații, a unei secții și chiar a unei întreprinderi din cauza stării tehnice precare și primejdioase, aceasta fiind ca o măsură preventivă legală, deci necesară și obligatorie. La fel se procedează şi în cazul în care nu sunt adoptate soluții conform cerințelor de securitate și sănătate în muncă, având ca efect eliminarea sau diminuarea riscurilor profesionale, din faza de cercetare, proiectare și executare a construcțiilor, a echipamentelor de lucru, precum și de elaborare a tehnologiilor de fabricație.
Competența profesională, capacitatea de a aplica, transfera și combina cunoștințe și deprinderi |
Şi mai gravă este recepționarea și darea în exploatare a utilajelor, secțiilor, sectoarelor de producere, liniilor tehnologice, clădirilor și altor construcții noi, reconstruite sau reutilate, care nu corespund standardelor.
Celălalt aspect vizează comportamentul oamenilor în procesul muncii și în activități care țin de acesta, nivelul pregătirii profesionale, un anumit grad de cultură şi educație, precum și capacitatea fiecăruia de a se cunoaște pe sine. Cel mai des, se invocă această însușire a omului ce poate fi formată, educată. Ea dă siguranță omului în prezența riscurilor cunoscute, ascunse sau latente. Focalizată pe zgomote, pe imagini, pe temperatură, mediu sau pe obiecte cu care omul vine în contact în timpul lucrului, pe mișcarea oamenilor din jur, atenția, prin senzații și percepții, dă semnalul prezenței riscului sau a pericolului. Lipsa de concentrație a atenției asupra a ceea ce omul întreprinde, dar și asupra unor consecințe ale unui gest sau mișcări greșite, poate avea urmări dramatice, chiar tragice.
Din păcate, se face încă prea puțin pentru conștientizarea riscurilor și a pericolelor la care sunt expuși sau se expun oamenii în timpul activităților.
Instruirea, factor decisiv în prevenirea accidentelor
Instruirea angajaţilor la locul de muncă în domeniul securității și sănătății în muncă este adesea efectuată formal, schematic, fără un cabinet înzestrat corespunzător. Deseori, persoana responsabilă de protecție și prevenire nu corespunde calificării respective. Lipsindu-i forța argumentelor, nu stârnește interesul celui căruia i se adresează. Nu sunt folosite mijloace didactice adecvate, se ignoră impactul asupra cunoștinței individului, a diverselor mijloace de propagandă în domeniul securității și sănătății în muncă. Enorm de puțin se face pentru cunoașterea legislației în domeniu, a reglementărilor și normelor de securitate și sănătate în muncă.
Citește și: Inspectoratul Muncii la etajul doi al propriei case
Nu sunt tipărite și difuzate în teritoriu materiale privind legislația și propaganda în domeniul securității și sănătății în muncă, nu apar acte normative și reglementări în domeniul securității și sănătății în muncă și a protecției sociale, material didactic legal privind organizarea activităților compartimentelor și cabinetelor de securitate și sănătate în muncă, comitetelor de securitate și sănătate în muncă, precum și alte asemenea materiale strict necesare în activitatea curentă a agenților economici. Se ştie, cauzele accidentelor de muncă, a îmbolnăvirilor profesionale sunt generate, în principal, de nereguli care puteau fi prevenite și înlăturate dacă ar fi cunoscute și respectate cerințele reglementărilor în domeniul securității și sănătății în muncă, asigurând o pregătire adecvată lucrătorilor prin informare și instruire, astfel încât să cunoască și să prevină riscurile la care se expun.
Desfășurarea în siguranță a activității lucrătorilor impune, alături de cunoștințe profesionale pe măsură, și cunoștințe și deprinderi care să-i ferească de riscurile de a se accidenta și de a se îmbolnăvi în timpul sau din cauza activităților pe care le desfășoară. Instruirea în domeniul securității și sănătății în muncă are în acest sens un rol esențial. S.A. ,,Moldtelecom” central Căușeni a asigurat baza materială adecvată și personalul specializat pentru desfășurarea în condiții eficiente a actului de instruire pornind de la faptul că profesionalismul, care include și comportamentul preventiv, dimensionează valoric resursa umană de care dispun.
Cunoștințele și deprinderile specifice unui comportament preventiv s-au format în timp, sistematic, printr-o strategie bine motivată și orientată. Competența profesională reprezintă capacitatea de a aplica, transfera și combina cunoștințe și deprinderi în si-tuațiile cerute la locul de muncă, la nivelul calitativ specificat. Persoanele desemnate de la întreprindere pe baza analizei de identificare și clasificare a riscurilor în urma avizului instanțelor reprezentative ale lucrătorului au elaborat planul de protecție și prevenire, în care s-au stabilit măsuri de protecție și prevenire de natură tehnică, igienico–sanitară, socială, organizatorică. Pentru stabilirea măsurilor tehnice organizatorice și sanitare specifice s-au identificat pericolele și evaluarea riscurilor pentru fiecare componentă a sistemului de muncă, executant, sarcină de muncă, mijloace de muncă, mediu de muncă.
Vasile SILOCI,
inspector principal de muncă,
Inspectoratul Muncii al Sindicatelor
(va urma)