Recent, preşedintele Nicolae Timofte a emis un ordin prin care unor angajaţi ai Magazinului Universal Central „Unic” SA li s-a conferit medalia „Meritul Civic”. E vorba de Natalia Sanduţa, directoarea instituţiei, Efrosinia Scrob şi Ludmila Cocerva, şefe de secţie.
Ludmila Cocerva: „Pentru a avea succes, trebuie să munceşti şi în zile de sărbătoare”
Câteva din secretele unei vânzări reuşite ne-a dezvăluit Ludmila Cocerva, care este şi lider sindical.
După absolvirea şcolii de cultură generală, a studiat la Colegiul de Comerţ din Chişinău, după care s-a angajat în calitate de merceolog la Magazinul „Unic”. Apoi a fost avansată până la funcţia de şef-adjunct de secţie, iar din anul 1986, exercită funcţia de şefă a aceleiaşi secţii. Tot în anul 1986, a absolvit Universitatea de Stat din Moldova, specialitatea cercetare marfă şi organizarea comerţului. Conduce o echipă de 17 oameni, între care vânzătoare, hamali. Activează la Magazinul Universal Central „Unic” de 41 de ani, din anul 1975. În secţia pe care o conduce se vând covoare, jucării, obiecte din masă plastică, mobilă.
Ludmila Cocerva spune că în anul 2015 rulajul la „Unic” a crescut cu peste 1 mln. de lei, în comparaţie cu anul 2014. Volumul operaţiilor comerciale constituie lunar 700-800 de mii de lei, în secțiile conduse de dna Cocerva, iar în perioada sărbătorilor de iarnă acest indice a constituit 1 mln. 200 de mii de lei. Magazinul „Unic” a încheiat 660 de contracte cu firme din Ucraina, Belarus, Polonia, Turcia, dar şi cu producători autohtoni. „Avem profit, pentru că în echipa noastră sunt mulţi oameni cu studii superioare. În afară de asta, fiecare dintre angajaţi pune mult suflet în ceea ce face. La o creştere a rulajului ne aşteptăm şi în preajma Zilei Internaţionale a Femeii. Fiecare doreşte să îşi bucure persoana dragă, aşa că va trebui să activăm cu mai multă dăruire de sine”, spune Ludmila Cocerva.
Femeia afirmă că, pentru a avea succes în general şi a creşte în plan profesional, e nevoie de
o muncă titanică. „A trebuit uneori să înnoptez la serviciu, pentru că îmi doream să am rezultate bune. Lucram şi în week-end, şi în zilele de sărbătoare. În activitatea pe care o desfășor se cere o mare răspundere materială, dar şi multă răbdare. Unii clienţi vin după cumpărături cu dispoziţie bună, alţii cu dispoziţie mai puţin bună. Şi trebuie să-l înţelegem pe fiecare”. În opinia Ludmilei Cocerva, disciplina este una dintre cheile succesului. „Tatăl meu a fost militar, de aceea, în familia noastră a fost o disciplină de fier. Ceea ce pot face astăzi, o fac azi, nu las pe a doua zi”. Secretul unei vânzări reuşite, după Ludmila Cocerva, sună cam aşa: „Dacă vindem draperii, nu le expunem doar pe cele de culoare albă, dar într-o gamă cromatică largă. Nu propunem doar trei canapele, dar 33”.
Femeia povesteşte că, încă de la începutul activităţii sale în calitate de merceolog este membru de sindicat. Iar acum şase ani, exercită în paralel şi funcţia de preşedinte al comitetului sindical al Magazinului „Unic”. „M-au rugat insistent colegii să fiu lider sindical. Probabil, oamenii au încredere în mine, ştiu că n-o să-i las în momente dificile. Asta mă bucură. Cel puţin nu-mi este ruşine să vin la serviciu”.
Natalia Sanduţa: „Unul dintre principiile mele de viaţă este: „Bine faci, bine ajungi”
Natalia Sanduţa, directorul Magazinului Universal Central „UNIC”, a fost o fire energică încă de pe băncile şcolii. După ce a absolvit Şcoala nr. 20 din Chişinău, actualmente Liceul „Alexandru Ioan Cuza”, în anul 1987, a început să lucreze ca vânzător la Magazinul „UNIC”, apoi ca administrator, merceolog, iar în ultimii şase ani exercită funcţia de director al acestei instituţii. E vorba de Natalia Sanduţa, care conduce o echipă de circa 300 de angajaţi, dintre care 85 la sută sunt femei. Printre ele sunt şi vânzătoare, manageri, şefe de secţii, specialişti în finanţe, ingineri etc. Specialist în merceologie şi organizarea comerţului cu mărfuri nealimentare, Natalia Sanduţa face parte din prima promoţie a Academiei de Studii Economice, anul 1992.
„Succesul vine prin muncă asiduă. Unul dintre principiile mele de viaţă este: „Bine faci, bine ajungi”. De la angajaţi cer corectitudine şi îndeplinirea obligaţiilor de serviciu. Vânzătorii trebuie să întâmpine cumpărătorii cu zâmbetul pe faţă, să dea dovadă de respect faţă de clienţi şi să-i invite să mai vină la „UNIC”.
Natalia Sanduţa îmbină în mod armonios activitatea de manager cu viaţa de familie. Pe lângă faptul că este directorul unuia dintre cele mai cunoscute magazine din capitală, Natalia Sanduţa mai este mamă şi soţie. „Mi se întâmplă să dorm doar cinci-şase ore pe zi, pentru că vreau să fiu şi gospodină, şi părinte. Cu toate acestea, cred că fiul meu de 12 ani ar avea nevoie din partea mea de o mai mare atenţie”.
Managerul ne-a dezvăluit şi câteva din planurile de viitor. „Îmi doresc să modernizez în continuare Magazinul „UNIC”. Avem în proiect renovarea cafenelei magazinului şi a sistemului de ventilare. În ajunul Zilei Internaţionale a Femeii, invit toţi domnii să facă cumpărături la „UNIC”. Iar domnişoarelor, doamnelor le urez să fie mereu iubite, apreciate, succesul să le însoţească mereu, iar atunci când întâmpină greutăţi, să nu dea înapoi”.
Efrosinia Scrob: „Sunt convinsă că „UNIC” o să întreacă magazinele de elită”
Efrosinia Scrob activează de 41 de ani la Magazinul „UNIC” din Chişinău, iar de şase ani este şefa secţiei tricotaje, confecţii dame şi copii. A absolvit o şcoală de meserii din sectorul Buiucani al capitalei, în anul 1976, apoi Colegiul de Comerţ din Chişinău, în anul 1982. Şi-a început cariera ca vânzător la tricotaje, articole de galanterie, apoi a activat în calitate de merceolog.
În cadrul secţiei pe care o conduce Efrosinia Scrob sunt patru subdiviziuni – tricotaje confecţii dame, „Lumea copiilor”, lenjerie dame, ciorapi. Conduce o echipă de 17 oameni, patru dintre care sunt tinere cu vârsta de până la 30 de ani. „Ne adresăm cumpărătorilor astfel ei să revină la noi. Îi atragem prin marfa de calitate. Avem un director care este om cu literă mare, a făcut mult ca „UNIC” să se dezvolte, să arate mai bine. A instalat ascensoare panoramice, a îmbunătățit iluminarea în sală, condițiile de muncă în sălile de la toate cele cinci etaje”, a accentuat Efrosinia Scrob.
În zi de sărbătoare, secţia înregistrează circa 500 de cumpărători pe zi. Un volum mare de vânzări s-a înregistrat în ajunul zilei de 1 septembrie şi în timpul sărbătorilor de Revelion şi de Crăciun. „Deşi este concurenţă mare, ne străduim ca preţurile să fie mai mici decât la magazinele de elită. Cu specialişti ca ai noştri, sunt convinsă că „UNIC”–ul o să ajungă la nivelul magazinelor de elită, ba chiar o să ne întrecem concurenţii”, a menţionat Efrosinia Scrob.
Organizaţia sindicală de la Magazinul „UNIC” este membră a Sindicatului Lucrătorilor din Comerţ, Alimentaţia Publică, Cooperaţia de Consum, Servicii, Restaurante şi Hoteluri „SindLUCAS”.