18 aprilie 2024
Chisinau
Vocea femeii

UN Women Moldova a oferit premiul special la CRONOGRAF

Loading
Vocea femeii UN Women Moldova a oferit premiul special la CRONOGRAF

La Chișinău a avut loc cea de-a XIII-a ediție a Festivalului Internațional de Film Docu­mentar CRONOGRAF. Gala de Pre­miere a avut loc în seara zilei de 17 mai, la Teatrul Satiricus „I. L. Ca­ragiale”.

În premieră, în cadrul Galei festivalului de film documentar, UN Women Moldova a oferit un premiu special pentru cel mai bun film despre viața și provocările femeilor. Premiul a fost oferit de Corneliu Eftodi, șef secția programe la UN Women, pentru do­cumentarul „Starless dreams”/ „Vise fără stele”, realizat de Mehrdad Oskouei (Iran). E de menționat faptul că pentru Premiul spe­cial pentru promovarea drepturilor femeilor oferit de UN Women Moldova au concurat patru filme: din Georgia, Israel/Marea Brita­nie, Cehia și Iran.

În pelicula „Vise fără stele” se vorbește despre existența nesigură și vulnerabilitatea unor tinere iraniene prinse între realitate și tradiție. O oscilare între durere și bucurie, lacrimi de disperare și fericire. Filmul ne amintește că există mereu o portiță deschi­să pentru speranță. „Succesul acestui film s-a datorat faptului că a fost un documentar „cu o abordare atentă, delicată, poetică și profund umană prin artă”, se menționează într-un comunicat difuzat de organizatorii festivalului.

„Cronograf” vine în acest an cu un premiu nou, premiul pentru cel mai bun film care promovează, dar și abordează provocările, pe care femeile le întâmpină pe parcursul vieții. Filmul este o oportunitate de a gene­ra reflecții asupra (in)egalităților de gen, a promova relații frumoase și non violente și combate stereotipurile existente. Pe de altă parte, industria filmului este și ea afectată de stereotipuri și, respectiv, inegalități. Imagi­nea femeii în film, dar și poziția ocupată în structurile de decizie a industriei sunt încă puncte de discuții și schimbări”, a declarat Corneliu Eftodi.

Acestui film i-a revenit și Marele Premiu şi Trofeul la Secțiunea Principală. De ase­menea, ocumentarul „Starless Dreams” a mai obținut Premiul pentru Imagine, oferit de Atelierul Sergiu Prodan. Premiantul nu a fost prezent la gală, fiind „răpit” de Festiva­lul de la Cannes. „Camera surprinde cu sen­sibilitate realitatea oamenilor și a situațiilor. Regizorul ne împărtășește, prin obiectivul camerei, puterea unui subiect complex, ob­servând atent, dar niciodată intervenind, respectând intimitatea protagoniștilor, dez­văluind o realitate văzută doar de cameră”, a declarat Sergiu Prodan, referindu-se la cel mai popular film din cadrul „Cronograf”. În ediția din acest an a festivalului au fost foarte multe filme care au abordat provocările prin care trec femeile și lupta pentru drepturile lor. Filmele prezintă atât aspecte pozitive din viețile femeilor, cât și situațiile care ră­mân nerezolvate.

„Sunt filme care ne oferă lecții de viață, dar și lecții de măiestrie artistică. Ne-am dorit ca acest festival să fie ca o școală de film pentru cineaștii tineri. Astfel, ei pot vedea ultimele tendințe în materie de film documentar și ce se face în acest domeniu. Totodată, am selec­tat lucrări care ar fie interesante pentru pu­blic și conectate cumva la realitatea noastră,” a declarat, la rândul său, Leontina Vatama­nu, directoarea festivalului.

Membrii juriului la Secțiunea Principală recunosc că nu le-a fost ușor să facă juriza­rea, toate filmele fiind de o calitate foarte bună, cu subiecte care te lăsau cu răsuflarea întretăiată. La cea de-a XIII-a ediție, juriul Secțiunii Principale a fost format din: regi­zoarea Ana-Felicia Scutelnicu (Republica Moldova/Germania), managerul KineDok, Jana Ripplova (Cehia), regizorul și produ­cătorul de film Christian D. Bruun (SUA), directorul de imagine Bernhard Pötscher (Austria) și directorul de program al cinema­tecii Odysee din Strasbourg, Faruk Gunaltay (Franța).

Ana-Felicia Scutelnicu a recunoscut, pentru „Vocea femeii”, că a savurat săptămâ­na de filme extraordinare și s-a bucurat de tendința mai feministă în programul din Secțiunea Principală, fiind multe documen­tare despre femei și foarte multe filme fiind realizate de femei. Ana-Felicia Scutelnicu este sigură că documentarul poate schimba cumva situația femeilor din Republica Mol­dova. „Au fost filme foarte variate, au provo­cat emoții profunde ceea ce este important într-un film documentar. A fost complicat să alegem filmele cărora să le dăm premii”, a recunoscut Ana-Felicia.

După cum a observat toată lumea, în acest an au participat la festival mai multe regizoa­re. Cu mari emoții a fost așteptat verdictul la categoria „Cel mai bun film documentar din Moldova”. Astfel, premiul I și Trofeul Secțiunii Producții Locale l-a obținut Olga Lucovnicova pentru documentarul „Nu am, moarte, cu tine, nimic”. „Autoarea a evitat tentația de a crea un banal film etnografic și a realizat un poem cinematografic cu încadrări originale și imagini de o frumusețe deosebi­tă. Juriul a apreciat, de asemenea, felul în care autoarea a combinat cele trei elemente: imaginea, muzica și versurile lui Grigore Vi­eru. Ultimul cadru al filmului închide cercul deschis cu primul cadru”, au declarat mem­brii juriului.

Producția semnată de Eugenia Pogor, „Viața bate filmul” a obținut locul III, la Secțiunea Producții Locale. Filmul este un documentar-anchetă, realizat corect, după toate regulile genului, cu un montaj fără ar­tificii gratuite. Juriul a remarcat documen­tarea foarte bună a autoarei, care e reușit să prezinte situația cinematografelor din Mol­dova, astfel încât să o înțeleagă și cei care nu au vreo legătură cu Republica Moldova.

Producția „Tania Popa”, în regia lui Euge­niu Bocancea, a obținut o mențiune la aceas­tă secțiune. Un documentar portret clasic care a reușit să surprindă atât căldura și per­sonalitatea Taniei Popa, cât și simțul umoru­lui și pofta de viață ale actriței.

Mai menționăm filmul „The Domino Effect”/„Efect de domino” în regia Elwirei Niewiera și a lui Piotr Rosolowski (Germa­nia, Polonia), care a primit Premiul pentru Regie pentru viziunea inedită a autorului asupra universului ciudat și înghețat al unui teritoriu nerecunoscut și dragostea dintre o femeie și un bărbat. Documentarul ne amintește că deși dragostea e cea care pro­voacă probleme, tot ea e cea care ne ajută să găsim soluții.

Uniunea Cineaștilor din R. Moldova a ofe­rit un Premiu Special filmului „Alyah Dada”, în regia Oanei Giurgiu din România.

La cea de-a XIII-a ediție a Festivalului Internațional de Film Documentar CRONO­GRAF au fost înscrise 50 de filme.

 

Acest material este realizat de publicația „Vocea Poporului”, cu sprijinul financiar al UN Women în Moldova (Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitate de Gen și Abilitarea Femeilor).

Viziunile exprimate ]n articol sunt cele ale autorilor și nu reprezintă în mod neapărat viziunile partajate de UN Women sau ONU, în general.

Materialul poate fi utilizat gratuit pentru scopuri necomerciale, cu înștiințarea cuvenită a UN Women.

 

  
Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand