Salariații vor dispune de tichete de masă din partea angajatorilor. Nu putem afirma cu exactitate când se va întâmpla acest lucru, dar carul s-a mișcat din loc. Sindicatele, care de mai bine de 10 ani promovează această idee, au fost auzite de guvernanți. În ultima perioadă, au avut loc mai multe consultări publice, dezbateri la această temă, de implementarea tichetelor de masă fiind interesați legislativul, dar și organizațiile nonguvernamentale.
Este un subiect care a trezit multe discuții în contradictoriu. Cu siguranță, în timp, proiectul de lege, la a cărui elaborare se lucrează intens, va ajunge să fie dezbătut în ședința în plen a legislativului.
Tichetele de masă reprezintă unul dintre cele mai cunoscute beneficii pentru salariați. Or, practicile internaționale denotă că acestea reprezintă o sursă suplimentară de venituri sau de economie, dacă vreți, în special, pentru angajații cu salariu minim.
În cadrul unor dezbateri la IDIS „Viitorul”, președintele Parlamentului și unul dintre autorii proiectului, Andrian Candu, a precizat că vede tichetele de masă ca pe un instrument social și un venit net, neimpozitat la angajați. Este o cheltuială din partea angajatorului, dar deductibilă.
„Prețul pentru un tichet a fost stabilit la 45 de lei și am luat în calcul coșul minim de consum și rata inflației. Pe lângă partea socială, presupunem că va exista și partea economică, cu un impact asupra vânzărilor”, a precizat spicherul.
Dorin Vaculovschi, expert în economie, a subliniat faptul că
lipsa viziunii de ansamblu privind noul mecanism de funcționare a sistemului de politică socială bazat pe tichete de masă împiedică o perspectivă de implementare eficace a legii, iar conjunctura economică din Republica Moldova doar exploatează implementarea sistemului bazat pe tichete de masă.
„Avem intenția de a introduce un instrument de protecție socială. Suntem siguri că putem găsi formulele necesare pentru atingerea obiectivelor cu beneficii maxime pentru angajați. Optăm pentru discuții transparente pe marginea proiectului cu implicarea experților, a sindicatelor. Trebuie să ținem cont de faptul că statul e cel mai mare angajator”, este de părere deputata Valentina Buliga.
„Inițial, sindicatele au promovat o astfel de practică în Republica Moldova, preluând experiența sindicatelor din țările europene, mai cu seamă din Franța. Ideea ce a stat la bază e ca salariații să aibă o protecție suplimentară socială care să le asigure în primul rând sănătatea, alimentându-se corect pe parcursul zilei. S-a pornit și de la problemele care erau atunci. Pentru incapacitate temporară de muncă, cheltuielile din bugetul asigurărilor sociale depășeau 600 de milioane de lei. Iar introducerea tichetelor de masă constituia o modalitate de a asigura protecție suplimentară salariaților în ceea ce privește sănătate”, a menționat Sergiu Iurcu, șef adjunct al Departamentului protecție social-economică de la CNSM.
Experți de la Expert–Grup au făcut și ei o analiză sumară a proiectului „Legii tichetelor de masă”. Aceștia susțin că argumentarea în favoarea introducerii tichetelor nu e solidă. Un prim aspect se referă la specificarea extrem de vagă a problemei ce urmează a fi rezolvată. Aceștia fac trimitere la practica internațională, unde tichetele de masă sunt utilizate, în mod cert, pentru a soluționa o problemă socială: asigurarea alimentării populației. Astfel, scopul acestora este de a garanta puterea de cumpărare necesară pentru procurarea produselor alimentare.