Noi tehnologii de reabilitare şi întreţinere a drumurilor sunt implementate în ultimii ani în Republica Moldova. Printre acestea se numără şi aplicarea unui tratament bituminos pentru drumurile cu un grad sporit de uzură. Boris Gherasim, viceministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, a comunicat pentru „Vocea poporului” că această metodă permite stoparea procesului de degradare pentru o perioadă de trei-patru ani şi este mult mai ieftină decât asfaltarea.
„Noi am început să implementăm tehnologia respectivă în 2010, iar în anul curent vrem să mărim până la 500 de km lungimea drumurilor tratate conform metodei în cauză. Acest lucru a fost planificat, dar nu dispunem de acoperire financiară integrală”, a specificat Boris Gherasim.
Dânsul a adăugat că ceea ce nu va fi executat în anul curent va rămâne pentru 2015. Guvernul a dispus însă corectarea formulei existente de colectare a mijloacelor financiare în Fondul Rutier. Astfel, dacă în urma rectificărilor ce vor fi operate la Fondul Rutier vor fi acumulate mai multe mijloace financiare, va fi posibilă efectuarea în volum deplin a lucrărilor respective.
Reparate şi conservate
Această metodă este utilizată în cazul drumurilor cu un grad sporit de uzură, care au multe fisuri şi denivelări, iar prin intermediul tratamentului bituminos sunt aduse într-o stare cu un nivel sau două mai bună. Procedura în cauză este binevenită, deoarece conservă drumul şi stopează pentru o perioadă de trei-patru ani procesul de degradare.
Specialiştii pregătiţi în ţara noastră trebuie să cunoască noile tehnologii |
„Toate fisurile şi gropile sunt mai întâi curăţate şi reparate, după care este aplicat un strat de emulsie bituminoasă cu piatră spartă din granit. Stratul are fracţiunea de la opt până la 16 mm. Tehnologia respectivă este mult mai ieftină decât pentru aplicarea unui strat de asfalt şi ajunge până la 350-400 de mii de lei pentru un kilometru”, a specificat Boris Gherasim.
Locuri de muncă şi instruire
Viceministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor a accentuat că, o dată cu majorarea alocaţiilor financiare în acest sector, în ţara noastră sunt create tot mai multe locuri noi de muncă. Totodată, prin intermediul tehnologiilor noi care sunt implementate în domeniul construcţiei şi întreţinerii drumurilor, apare necesitatea unor specialişti de calificare înaltă. Astfel, tehnologia a fost adusă din străinătate, la fel cum de peste hotare a fost cumpărat utilajul şi tot ce ţine de pregătirea emulsiei. În acelaşi timp, specialiştii calificaţi, în particular, inginerii, de care este nevoie pentru executarea acestor lucrări, sunt din ţara noastră şi au fost instruiţi de experţi din străinătate.
Solicitat să specifice care este numărul specialiştilor pregătiţi pentru a fi antrenaţi în aceste lucrări, Boris Gherasim a menţionat că fiecare echipă e alcătuită din şase-şapte persoane, dintre care trei-patru oameni sunt responsabili nemijlocit de respectarea tehnologiei. De vreme ce avem cinci companii care desfăşoară această activitate, înseamnă că sunt circa 20 de salariaţi care cunosc foarte bine noua tehnologie.
În afară de aceştia, mai sunt şi alţi angajaţi care au fost familiarizaţi cu noua metodă. Ei fac parte din categoria şefilor, a inginerilor-şefi. Experţii străini s-au aflat în ţara noastră timp de două-trei luni şi au asigurat însuşirea tehnologiei sub toate aspectele.
De exemplu, în afară de pregătirea teoretică, ei au supravegheat şi aplicarea la modul practic pe teren a acestei proceduri.
Gradul de complexitate
Respectarea tehnologiei necesită o bună specializare a întregului proces pe motiv că este destul de complicată componenta fizică şi chimică a pietrişului, iar cantitatea şi calitatea emulsiei trebuie ajustată în funcţie de evoluţia condiţiilor atmosferice.
„La o deviere de patru-cinci grade a temperaturii, a schimbării timpului înnorat în cel cu soare sau invers, deviază şi tehnologia de producere şi aplicare a emulsiei bituminoase. După ce demarează procesul, se lucrează zile în şir şi trebuie să se ajusteze lucrările în funcţie de evoluţia condiţiilor meteo”, a remarcat viceministrul.
Procesul tehnologic
Totodată, componenţa chimică şi fizică a pietrei sparte diferă în funcţie de locul de extracţie şi atunci laboratorul trebuie să determine cu exactitate aceşti parametri. Bitumul poate fi adus de la vreo întreprindere din Croaţia, de pildă, sau din Belarus, iar compoziţia e diferită. Specialiştii trebuie să cunoască bine acest lucru atunci când efectuează testele de laborator şi pregătesc mostrele şi procedurile necesare pentru a descinde în teren.
Emulsia bituminoasă este introdusă cu ajutorul unei maşini care o aplică în mod concomitent cu pietrişul, apoi această suprafaţă este compactată, după care, peste câteva ore, o maşină specială cu pompe de vacuum aspiră pietrele care nu s-au prins.
Sănătatea şi securitatea
Boris Gherasim a dat asigurări că normele în vigoare ce țin de securitate şi sănătate în muncă sunt respectate în totalitate, inclusiv în ceea ce priveşte asigurarea cu echipament de protecţie a lucrătorilor. Întrebat dacă acestor angajaţi le sunt oferite salarii decente, vicemi-nistrul a precizat că ei lucrează la companii private şi statul nu se poate implica în politica de salarizare a acestora.
Oficialul a accentuat însă că la aceste lucrări participă doar întreprinderi autohtone, care creează locuri de muncă, plătesc impozite, iar scopul reprezentanţilor statului este de a face tot posibilul pentru a contribui la dezvoltarea unităţilor respective.
Opinia sindicatelor
Preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor, Boris Rojnevschi, a apreciat că reprezentanţii acestei organizaţii susţin inovaţiile care contribuie la sporirea siguranţei rutiere pe drumurile din ţară.
În acelaşi timp, în procesul de executare a lucrărilor în corespundere cu noile tehnologii în domeniu şi cu folosirea unor utilaje tehnice moderne trebuie să fie antrenaţi specialiştii care au fost pregătiţi în instituţiile de învăţământ din ţara noastră.
„Anual, în Republica Moldova sunt pregătiţi sute de specialişti în domeniu şi sindicatele ar vrea ca aceştia să nu completeze rândurile şomerilor şi ale emigranţilor, ci să fie angajaţi la unităţile economice care se ocupă cu reparaţia şi întreţinerea reţelelor rutiere. Astfel de cadre sunt pregătite în prezent la Colegiul de Transporturi din Chişinău, la Academia de Transporturi, Informatică şi Comunicaţii, precum şi la Universitatea Tehnică din Moldova”, a specificat Boris Rojnevschi.
Reprezentantul sindicatului de ramură consideră că este necesar ca, la nivel de Guvern, de minister să fie elaborat un program bine gândit pentru ca în procesul de aplicare a noilor tehnologii să fie angajaţi specialiştii tineri, pregătiţi de sistemul de învăţământ autohton. Aceştia trebuie să fie familiarizaţi cu tehnologiile respective în procesul de şcolarizare.
Aceste aspecte luate împreună vor contribui în mod inevitabil la îmbunătăţirea calităţii lucrărilor executate şi vor stimula interesul specialiştilor autohtoni de a lua parte la lucrările respective.
Pentru aceasta este nevoie ca şi condiţiile de activitate să corespundă cerinţelor zilei sub aspectul securităţii şi sănătăţii în muncă, dar şi al nivelului de remunerare, a conchis preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor.