Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova a prezentat, la 6 martie 2014, Ministerului Finanțelor un pachet de propuneri privind modificarea actelor legislative ce țin de politica bugetară a țării în anii 2015-2017. La rândul său, ministerul urmează să le expedieze Guvernului până la 25 aprilie.
Unele dintre ideile sonorizate de sindicate sunt prezentate autorităților publice pentru examinare deja de mai mulți ani. Alte probleme au apărut abia în acest an, în legătură cu modificările recente la unele acte normative. Totodată, încă înainte ca întreg pachetul de propuneri să ajungă la Guvern autoritățile deja au ținut cont de o parte dintre propunerile noastre și le-au avizat pozitiv.
Două la sută din impozitul pe venit ar putea fi virate pentru acțiuni de binefacere |
La sfârșitul anului trecut, Parlamentul a aprobat unele modificări la Codul fiscal al țării. Una dintre acestea ținea de introducerea unei prevederi noi. Conform acesteia, două la sută dintre încasările de pe urma impozitului pe venit pot fi direcționate, la solicitarea angajatului, în favoarea unor organizații nonprofit sau religioase. Sindicatele au pledat activ împotriva acestei inovații și, în consecință, Guvernul a luat aminte la argumentele lor. Potrivit Mariei Creminscaia, consultant principal-expert în probleme financiare şi social-economice al CNSM, dacă prevederea va rămâne în Codul fiscal și va fi aplicată, aceasta va afecta foarte mult bugetul de stat, de altfel, și cele locale – ale raioanelor, orașelor, satelor.
„Aceste bugete vor fi lipsite de mijloacele prevăzute pentru finanțarea școlilor, a grădinițelor, bibliotecilor, caselor de cultură etc., ne explică expertul. În plus, gestionarea noului mecanism este foarte complicată şi va necesita costuri suplimentare, mai mult, s-ar putea solda și cu anumite acte de corupție”.
Citește și: Modificarea politicii fiscale. Propunerile sindicatelor
De asemenea, sindicatele atenționează că, în prezent, organizațiile nonprofit deja beneficiază de mai multe facilități fiscale, or acestea nu achită impozitul pe venit, TVA, taxele locale și cele vamale etc.
„Organizațiile publice nonprofit și cele religioase nu au decât să agonisească mijloace la fel cum o facem noi, spune Maria Creminscaia. Să atragă persoane, să organizeze colectarea de cotizații de la fiecare membru. În plus, organizațiile nonguvernamentale sunt finanțate de proiecte din diferite țări, iar cele religioase au venituri destul de bunicele din contribuțiile oferite de enoriași”.
TVA în loc de accize
Pe parcursul mai multor ani, sindicatele au înaintat inițiativa prin care propuneau ca importul de automobile în țara noastră să fie impozitat prin aplicarea TVA, în loc de accize, așa cum este prevăzut în prezent.
Pe timpuri, această prevedere a fost deja stipulată în Codul fiscal. Importatorii de vehicule achitau TVA în vistieria statului. Însă mai târziu, taxa pe valoarea adăugată a fost înlocuită cu acciza. Argumentul forte în acest sens a fost următorul: încasările la buget de pe urma introducerii accizelor ar urma să sporească. Acest lucru însă nu s-a întâmplat. Mai mult, când sindicatele au făcut niște calcule, au constatat că grație revenirii la impozitarea prin aplicarea TVA în loc de accize (cum este în prezent) bugetul de stat se va alege suplimentar cu 250 de mln. de lei. Este un argument destul de serios în susținerea modificării respectivei prevederi. Guvernul a auzit pledoaria sindicatelor și a prevăzut în planurile privind bugetul pentru anul 2015 examinarea acestei probleme.
Salariu „în plic”
Dacă vizavi la două modificări la Codul fiscal sindicatele și Guvernul au ajuns la un consens, în ceea ce privește Legea salarizării nr. 847 din 14.02.2002 mai rămân unele disensiuni. Confederaţia propune modificarea radicală a alin. (4) art. 14. În prezent, acesta stipulează: „Salariul tarifar pentru categoria I de calificare la nivel de ramură sau de unitate se reexaminează în funcţie de condiţiile economice concrete ale ramurii sau în funcţie de posibilităţile financiare ale unităţii. Totodată, cuantumul lunar total al salariului unui angajat, calculat în baza sistemului tarifar de salarizare, nu poate fi mai mic decât cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real, stabilit de Guvern”.
Sindicatele propun substituirea sintagmei „cuantumul lunar total al salariului unui angajat” cu sintagma „salariul tarifar pentru categoria I de calificare la nivel de ramură sau de unitate”, deoarece echivalarea primei sintagme cu „cuantumul minim garantat al salariului” nu este corectă. Conform legii, în noţiunea de „cuantumul lunar total al salariului” intră salariul de bază, retribuţii suplimentare (adaosuri suplimentare la salariul de bază) şi alte plăţi pentru stimulare şi compensare şi acestea nu se pot limita la noţiunea de salariul minim.
Citește și: Salariul în plic pentru lucrător – beneficii pe termen scurt, pierderi pe termen lung
În actuala redacţie, susţin sindicatele, legea creează condiţii pentru reducerea salariului angajaţilor, încurajează achitarea lui în plicuri şi, respectiv, le oferă angajatorului căi pentru a se eschiva de la plata impozitului pe venit, a contribuţiilor în bugetul asigurărilor sociale şi cel al asigurărilor medicale.
Bineînţeles că această variantă le convine patronilor. La prima vedere, şi lucrătorul acum ridică un salariul mare, fără deducerile în toate cele trei bugete. Însă în viitor, la pensionare, acest fapt va afecta simţitor veniturile lui lunare. Pentru că în prezent mărimea pensiei este calculată nu doar pornind de la vechimea de muncă, dar şi de la sumele achitate în bugetul asigurărilor sociale pentru toţi anii după 1999.
Sindicatele propun şi reexaminarea cuantumului salariului minim, care în prezent constituie 600 de lei. Acesta nu s-a schimbat din 2002, cu toate că legea impune reevaluarea anuală a acestuia. Sindicatele mai insistă şi asupra modificării Legii nr.1432 privind ordinea de stabilire şi reexaminare a salariului minim, pentru ca acesta să nu fie mai mic decât minimul de existenţă, care anul trecut a constituit 1705 lei.