Intensitatea cu care s-au produs în 2013 accidente de muncă în industria construcţiilor şi a materialelor de construcţii a crescut considerabil. Astfel, dacă în 2010 la întreprinderile din domeniu care dispun de organizaţii sindicale au fost înregistrate trei incidente de acest fel, în 2011 – cinci, iar în 2012 – şase, apoi în 2013 numărul cazurilor respective s-a ridicat la nouă. Accidentele de muncă produse în anul trecut s-au soldat cu decesul a patru oameni şi traumatisme grave în cazul altor şase. Situaţia actuală la acest capitol, comparativ cu anii precedenţi, este caracterizată de specialiştii Federaţiei „Sindicons” drept una critică.
Reprezentanţii sindicatului ramural sunt de părere că, în aceste condiţii, preşedinţii comitetelor sindicale din cadrul întreprinderilor trebuie să fie mai insistenţi în raport cu angajatorii în crearea unor condiţii de muncă mai puţin periculoase şi conforme bazei normative şi legislative în vigoare. Concomitent, sindicaliştilor li se recomandă să contribuie împreună cu angajatorii la menţinerea unui nivel mai înalt al disciplinei de muncă în cadrul unităţilor economice.
Instruire şi consultanţă
În acest context, Federaţia „Sindicons” a acordat pe parcursul anului 2013 o atenţie sporită instruirii preşedinţilor şi membrilor comitetelor pentru securitate şi sănătate în muncă create la întreprinderi. Totodată, comitetelor sindicale şi membrilor acestora le-au fost acordate consultaţii şi ajutor practic la elaborarea instrucţiunilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi a soluţiilor necesare pentru eliminarea sau diminuarea pericolelor de accidentare a salariaţilor.
Constructorii au dreptul să nu îndeplinească lucrările care prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea lor |
În acelaşi timp, un şir de vizite au fost efectuate la întreprinderile din ramură în scopul verificării nivelului de respectare de către angajator a standardelor generale şi specifice de securitate şi sănătate în muncă, de exploatare a utilajului tehnologic şi a normelor sanitaro-epidemiologice. În cadrul vizitelor s-a insistat asupra asigurării angajaţilor cu garderobe, duşuri, încăperi pentru alimentaţie şi pentru încălzire în perioada rece a anului etc. Pe durata caniculei din 2013, Federaţia „Sindicons” în comun cu organizaţiile sindicale au întreprins măsuri orientate spre asigurarea cu apă a salariaţilor din contul angajtorilor, conform legislaţiei în vigoare.
Securitatea muncii
Situaţia alarmantă legată de accidentele soldate cu traumatisme grave şi mortale din ramură a fost examinată la şedinţele din mai şi noiembrie 2013 a Comitetului Executiv al Federaţiei „Sindicons”. În acest sens, membrii comitetului au solicitat organizaţiilor sindicale să întreprindă măsuri de ameliorare a situaţiei repective. Totodată, liderii sindicali de la întreprinderi urmează să prezinte informaţii privind activitatea comitetelor pentru securitate şi sănătate în muncă, iar acolo unde acestea nu există, să contribuie la constituirea lor.
Eforturile concentrate, în 2013, de Federaţia „Sindicons” în această direcţie au dus la crearea de comitete pentru securitate şi sănătate în muncă la 28 de întreprinderi din ramură şi organizarea a cinci seminare pentru instruirea membrilor acestora. Totodată, au fost efectuate vizite la şantierele de construcţie pentru a fi evaluat modul de respectare a regulilor de protecţie a muncii şi a bazei normativ-legislative în vigoare. În cadrul acestor vizite au fost distribuite materiale informative în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.
O atenţie desebită a fost acordată cercetării accidentelor de muncă grave şi soldate cu decese, controlului stării ce ţine de securitatea şi sănătatea în muncă, apărării drepturilor şi intereselor salariaţilor membri de sindicat.
Măsuri postcriză
Preşedintele Federaţiei „Sindicons”, Victor Tamaci, a precizat pentru Vocea poporului că atunci când domeniul construcţiilor din Moldova era afectat profund de criză, erau înregistrate mai puţine accidente de muncă. „Atunci, multe întreprinderi nu activau şi, respectiv, nu aveau cum să se producă astfel de incidente. În ultimii ani, activitatea în domeniu se intensifică şi odată cu aceasta se fac resimţite şi unele fenomene nedorite”, a menţionat preşedintele „Sindicons”.
În opinia lui Victor Talmaci, cauza principală a acestei stări de lucruri este că se acordă puţină atenţie aspectelor legate de protecţia securităţii şi sănătăţii în muncă din partea conducătorilor şi a persoanelor responsabile nemijlocit de protecţia muncii.
„Noi, sindicatele, atenţionăm membrii comitetelor pentru securitate şi sănătate în muncă ce activează pe lângă întreprinderi despre aceste lucruri. Le solicităm ca să nu întocmească doar planuri de protecţie a muncii sau măsuri speciale de diminuare a riscurilor de accidentare, dar şi să discute cât mai des aceste lucruri şi să întreprindă măsuri concrete. E mai bine ca accidentele să fie prevenite decât, după ce se produc, să fie elaborate instrucţiuni noi, să se facă instructaj”, a accentuat preşedintele Federaţiei „Sindicons”.
Soluţii permanente
În opinia sa, factorii de risc de accidentare se diminuează atunci când aceste probleme sunt analizate, şi sunt implementate permanent tot felul de măsuri şi soluţii.
Un rol important în acest proces revine comitetelor pentru securitate şi sănătate în muncă. În competenţa membrilor acestor comitete intră lucruri destul de simple, dar ei trebuie să-şi rezerve timp pentru problemele respective, să meargă pe şantier şi să inspecteze activitatea lucrătorilor pentru a depista situaţiile ce pot genera pericole de accidentare.
Ulterior, ei trebuie să informeze persoanele responsabile de protecţia muncii despre riscurile de accidentare identificate şi să solicite întreprinderea unor măsuri de excludere sau diminuare a acestora.
Din păcate, în Republica Moldova standardele noi şi directivele europene sunt întâmpinate cu mari rezerve şi chiar respingere din partea angajatorilor din construcţii. De mute ori, când le este atrasă atenţia asupra acestor aspecte, conducătorii de întreprinderi se arată deranjaţi, deşi reacţia lor ar trebui să fie imediată şi îndreptată nu împotriva celui care cere să fie respectate cerinţele în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, ci în favoarea identificării şi implementării soluţiilor necesare, a accentuat Victor Talmaci.
Este cunoscut faptul că atunci când angajaţii nu se simt în siguranţă la locul de lucru, nici productivitatea lor nu este la nivelul necesar, iar accidentele au impact nu doar asupra capacităţii salariaţilor de muncă şi de a-şi întreţine familiile, ci şi asupra stării financiare a unităţilor economice.
Din acest considerent, legislaţia în vigoare prevede că angajatul care constată că la locul de muncă există un anumit pericol pentru viaţa şi sănătatea sa are dreptul să nu îndeplinească activitatea respectivă până când va fi eliminat factorul de risc, a conchis preşedintele Federaţiei „Sindicons”.