20 November 2024
Chisinau
Social

Sistemul de învățământ din Republica Moldova, în mare penurie de profesori

Loading
Social Sistemul de învățământ din Republica Moldova, în mare penurie de profesori
Sistemul de învățământ din Republica Moldova, în mare penurie de profesori
mecc.gov.md

Și în acest început de an școlar, problema insuficienței de cadre didactice rămâne încă nerezolvată. Astfel, la 1 sep­tembrie, în școlile din Republica Moldova au lipsit peste două mii de pedagogi. Numărul acesta este în creștere cu nouă la sută în comparație cu anul trecut, când nu ajungeau aproape 1900 de dascăli.

După Chișinău, unde nu ajung peste 500 de profesori, raionul care duce cea mai mare lipsă de profesori este Nisporeni, cu 147 de posturi didactice vacante. Spre exemplu,  în satul Ciorești, nu s-a găsit un pedagog de matematică, iar fizica va fi pre­dată de o profesoară care s-a pensionat cu ani în urmă.

„Este pentru prima oară când avem 12 ore vacante la matematică, opt ore de chi­mie și 11 ore de fizică. Recent, am vorbit cu o colegă de-a noastră, care este la pen­sie, deja  are 72 de ani. Ne-a promis că, de la 1 septembrie, ne ajută cu disciplina fizica. Doamna nu este specialist de fizi­că, dar este matematician. A mai lucrat la noi în instituție și ne-a promis să ne ajute”, susține Rodica Bojoga, director adjunct la Gimnaziul „Valeriu Dumbravă” din Ciorești.

 

Salvați de pensionari

Tot o pensionară a acceptat să predea chimia copiilor de la gimnaziul din Ciorești. Totuși, Rodica Bojoga este de părere că e nevoie de lucrători tineri, dar aceștia  evi­tă să vină la școala din sat. Profesorii cu experiență au venit cu mesaje de încura­jare pentru colegii lor mai tineri, proaspeți absolvenți ai facultăților de pedagogie.

„Un profesor se confruntă cu multe pro­vocări, pentru că, în generația de astăzi, copiii sunt în primul rând diferiți. Este o profesie nobilă, o profesie frumoasă, care necesită multă muncă, dar voi sunteți cei care veți culege roadele elevilor”, spune Lilia Jarug, profesoară de limba și lite­ratura română de la Gimnaziul „Valeriu Dumbravă”.

La 1 septembrie, în Gimnaziul „Valeriu Dumbravă” și-au început studiile 230 de elevi. Profesorii ne-au spus că, în fiecare an, cifra școlarilor este în scădere. Motivul principal este că părinții pleacă la muncă peste hotare și își iau copiii cu ei. Între timp, clădirea gimnaziului este prevăzută pentru aproximativ o mie de copiii, adică de aproa­pe patru ori mai mult decât e frecvența în prezent.

Aceeași situație este și în localitatea Valea-Trestieni, unde sunt vacante mai mul­te locuri de învățător, iar pentru ca lecțiile să fie predate aceștia sunt invitați de la alte gimnazii. Mai exact, este nevoie de peda­gogi la disciplinele informatică, biologie, chimie, fizică, istorie și geografie.

„Încheiem contract cu profesori din alte instituții, care cumulează. La chimie și bi­ologie, de mulți ani, profesoara vine din satul Grozești. Profesorul de istorie și geo­grafie vine din satul Boldurești. Este foarte greu, pentru a pune la punct orarul, dar ne descurcăm”, menționează Silvia Cananău, directoarea Gimnaziului-grădiniță din co­muna Valea-Trestieni.

Și aici o parte din locurile vacante sunt acoperite de pensionari, susține Silvia Ca­nanău. Din lipsă de cadre, ea face lecții cu elevii din clasele primare.  De altfel, pe an ce trece, scade și numărul elevilor înmatriculați în școală, arată datele statisti­ce. În total, aici își fac studiile 90 de copii.

După raionul Nisporeni, cel mai mare număr de cadre lipsă se înregistrează în UTA Găgăuzia – 146 de profesori, și ra­ionul Ungheni, cu 129 de locuri vacante. La nivel de țară, cele mai multe posturi va­cante în școli sunt cele de învățători de cla­sele primare  – 226 de locuri, și de profesori la disciplinele-cheie, cum ar fi matematica – 211 și limba română – 128.

Președintele Federației Sindicale a Educației și Științei (FSEȘ), Ghenadie Donos,  spune că, pentru a atrage tinerii în dome­niul pedagogiei, trebuie majorate salariile cadrelor didactice.

„Chiar și cu 100% majorare salarială, la ora actuală nu soluționăm problema, ținând cont  de inflație și de saltul prețurilor. Deci, lumea nu mai rezistă. Estimativ, avem doar un procent de populație capabilă să țină piept facturilor. Dacă s-au găsit soluții pentru sistemul de sănătate, ceea ce a fost un pas foarte corect și important, cred că e necesar să se găsească soluții echivalente și pentru sistemul educațional”, a remarcat Ghenadie Donos.

 

Indemnizația care a creat confuzii

Cât privește declarația de acum câte­va zile a ministrului Educației și Cercetării,  Anatolie Topală, că statul va oferi tuturor cadrelor didactice din Republica Moldova o indemnizație unică de trei mii de lei, în cali­tate de suport pentru perioada rece a anu­lui, Ghenadie Donos a subliniat că aceasta a creat confuzii, deoarece plata unică cu caracter excepțional în mărime de 3000 lei se va acorda din bugetul de stat pentru susținerea unor angajați din cadrul instituțiilor bugetare. De plata unică vor beneficia angajații al căror salariu mediu lunar, calculat proporțional timpului efectiv lucrat pentru ultimele trei luni, este mai mic de  15 mii de lei.

„S-a creat o confuzie, precum că ar fi vorba despre alte trei mii de lei, ceea ce nu este corect. Am avut mai multe apeluri telefonice, prin care am fost rugați să pre­cizăm – există o singură plată unică și ea este de trei mii de lei. Achitarea se va face nu doar pentru cadrele didactice, dar pentru toți bugetarii”, a adăugat președintele FSEȘ.

Cât despre salariile bugetarilor, care, din declarațiile oficiale enunțate recent, urmea­ză a fi majorate, din 1 septembrie 2022, cu 5,6%, Ghenadie Donos o califică drept insuficientă, sub așteptările angajaților din domeniu.

„Angajații așteaptă o majorare de cel puțin 30-40%, nu cu 5,6%. Stabilirea unui salariu decent, care ar atrage și ar menține profesorii în școli, ar oferi stabilitate și în­credere în ziua de mâine, asta ar fi o soluție adecvată. Avem un șir de amendamente și propuneri la Legea 270/2018, despre care discutăm de mai mult timp, inclusiv la ul­tima ședință a Comisiei tripartite, de pe 2 septembrie curent. La această ședință am convenit ca în grupul de lucru care se va ocupa de revizuirea Legii 270 și de îmbunătățirea cadrului legal în domeniul retribuirii muncii să fie obligatoriu incluși și reprezentanți ai CNSM.

 

Strategia de dezvoltare a educației

Ministerul Educației și Cercetării recunoaște că problema este gravă și persistă de mai mulți ani. Autoritățile promit că vor aproba, în curând, o strategie de dezvoltare a educației, care va conține un pachet de propuneri pentru soluționarea crizei cadre­lor didactice din învățământul general.

Anterior, Ministerul Educației și Cercetă­rii a menționat că a majorat îndemnizația unică pentru absolvenții instituțiilor pe­dagogice. Totodată, după o activitatea di­dactică de cel puțin doi ani, ei pot aplica la atestarea pentru obținerea gradului di­dactic doi, iar ca urmare, pot beneficia de o majorare a clasei de salarizare  față de cea stabilită cu cinci clase succesive.

„Vom indexa îndemnizația unică ce se alocă unui tânăr specialist repartizat de MEC în primii trei ani. În prezent, se alocă 120 de mii de lei, celor cu studii superioare – câte 40 de mii de lei pe an, și 96 de mii de lei celor cu studii medii de specialitate – câte 32 de mii de lei pe an. Muncim ca să majorăm salariile profesorilor tineri, acum diferența dintre salariul unui profesor tânăr și al unui profesor cu experiență este mare și poate nu întotdeauna este justificată. Prin modificarea Legii bugetului de stat pentru 2022 venim cu majorări salariale. Pentru cadrele didactice și științifico-didactice se va majora cuantumul valorii de referință cu 100 de lei, ceea ce presupune că salariul va crește cu câteva sute de lei”, a spus recent, în cadrul unei emisiuni televizate, Anatolie Topală, ministrul Educației și Cercetării.

În concluzie, a menționat președintele FSEȘ, Ghenadie Donos, lipsa cadrelor, în­deosebi a celor tinere în școli, îmbătrânirea corpului profesoral, salariile demotivante, condițiile de securitate la locurile de mun­că, birocratizarea excesivă din domeniu – rămân a fi subiecte importante în agenda comună a dialogului social de toate nive­lurile.

„Rămânem cu speranța că vom găsi căi de soluționare a acestor probleme. Le do­resc tuturor colegilor, angajaților din sis­temul educațional, sănătate, creativitate, dar și rezistență pentru a realiza obiectivul principal – educația de calitate”, a conchis Ghenadie Donos.

Citiți-ne pe Facebook
Comentarii
0
Comentează
Citește și
slot thailand