Dacă pe timpuri profesorul era aşezat pe cea mai înaltă treaptă a respectului, astăzi imaginea celor care educă societatea are de suferit. Salariile mici, condiţiile nefavorabile sunt doar câţiva factori care au generat acest aspect negativ. De această situaţie se arată îngrijoraţi în aceeaşi măsură sindicaliştii din ramură, dar şi conducerea CNSM, care zilnic caută soluţii pentru a ridica profesorul la rangul bine meritat.
„La nivel universitar putem vorbi despre o situaţie mai clară la treapta preuniversitară, însă, sunt atestate o mulţime de probleme care nu suportă amânare”, a menţionat preşedintele Sindicatului Educaţiei şi Ştiinţei din cadrul CNSM, Dumitru Ivanov.
Dânsul a adăugat că singura prioritate a sindicatelor o constituie salariaţii.
„Noi trebuie să muncim zilnic pentru a ridica imaginea profesorului, el fiind cel care contribuie nemijlocit la bunul mers într-o societate prin educarea oamenilor”, susţine Dumitru Ivanov. Mai mult, domnia sa a adăugat că în trecut piaţa muncii din învăţământ se bucura de circa 3000 de angajaţi, iar astăzi cifra a scăzut considerabil. În susţinere au venit şi sindicaliştii prezenţi la reuniune care au comparat vremurile trecute şi etapa actuală.
„Cu câteva zeci de ani în urmă studenţii făceau coadă la facultăţile pedagogice. astăzi ne confruntăm şi cu un mare deficit de cadre didactice. Prestigiul de altădată s-a tranformat acum în una din cele mai prost plătite profesii, iar asta ne îngrijorează cel mai mult”, a mai adăugat preşedintele Sindicatului Educaţiei şi Ştiinţei din cadrul CNSM.
Pe lângă salariile mici şi condiţiile precare, sistemul de învăţământ din ţara noastră duce lipsă de o infrastructură adecvată, de calitate. „Drumurile şi autocarele care transportă elevii sunt într-o stare nesatisfăcătoare. Zilnic, elevilor le este pusă în pericol viaţa, iar noi trebuie să evităm acest lucru. Tot noi trebuie să luptăm ca dascălul nostru să se simtă bine şi facem tot posibilul să ridicăm imaginea lui, iar învăţământul să ocupe locul de prestigiu pe care l-a avut cândva”, susţine Dumitru Ivanov.
„Faptul că un profesor predă trei, patru sau chiar şapte discipline într-o şcoală este inimaginabil. Din acest considerent trebuie rezolvat deficitul de profesori pentru a evita situaţii de acest gen”.
Sindicatul Educaţiei şi Ştiinţei – viziuni, concepţii, reuşite
Pe parcursul ultimilor ani, sindicatul de ramură a reuşit să desfăşoare diverse acţiuni care vizează în plan pozitiv salariaţii din sistem. Un merit al sindicatelor este faptul că au convins Curtea Constituţională să înlăture prevederea ca prima zi din concediul de boală al salariatului să fie din cont propriu. Îmbunătăţirea cadrului legislativ-normativ, a Legii privind indemnizaţiile pentru incapacitatea temporară de muncă, a Legii privind pensiile de asigurări sociale de stat şi avizarea multiplelor strategii şi concepţii în domeniul educaţiei sunt, de asemenea, contribuţii prin care s-a facilitat accesul salariaţilor la diverse înlesniri şi servicii.
Şi biletele de tratament şi de odihnă au constituit un subiect la care sindicaliştii şi-au exprimat dorinţa de a se face lumină. „În 2012, în ramura noastră s-au oferit 870 de bilete de tratament.
În 2013, numărul acestora s-a ridicat la 2000”, a menţionat Dumitru Ivanov. Chiar şi aşa, sindicatele îşi exprimă îngrijorarea că procurarea biletelor de tratament devine tot mai dificilă şi ar putea fi chiar suspendată.
„Va fi o greşeală dacă se va ajunge la acest pas. De aceea, trebuie să îmbunătăţim starea de lucruri, dar mai ales să existe un sistem de solidaritate. Totodată, este necesar să respectăm convenţiile la nivel de branşă”, a declarat Oleg Budza, preşedintele Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova.
Condiţiile demne constituie catalizatorul calităţii în învăţământ
Pe parcursul anului, în vizorul sindicatului s-a aflat şi problema trecerii instituţiilor de învăţământ la noua formulă de finanţare. „Multe instituţii nu se descurcă cu formula de finanţare per elev. Statul ar trebui să prevadă unele pârghii pentru şcolile aflate în impas sau chiar să revină asupra acestui tip de finanţare”, a propus liderul Sindicatului Educaţiei şi Ştiinţei.
Calitatea învăţământului din ţara noastră este, de asemenea, o problemă stringentă care a fost menţionată în cadrul şedinţei Consiliului General al Sindicatului Educaţiei şi Ştiinţei. „Trebuie să recunoaştem că există multe universităţi în ţara noastră. Practic, 40–50% dintre absolvenţi merg la facultate, chiar dacă nu întrunesc cunoştinţele necesare pentru aceasta. Cererea de cadre cu studii superioare din partea întreprinderilor este mică, iar oferta instituţiilor de învăţământ superior este mare. De aici rezultă şi calitatea proastă a învăţământului”, a menţionat preşedintele CNSM.
Cererea de cadre cu studii superioare din partea întreprinderilor este mică, iar oferta instituţiilor de învăţământ superior este mare |
În acelaşi material despre care menţionam mai sus se arată că, în genere, calitatea specialiştilor lasă de dorit. Nu este un secret că facultăţile pedagogice sunt solicitate în majorita-te de candidaţi cu cunoştinţe slabe.
„Sindicatul a insistat permanent asupra finanţării tuturor indemnizaţiilor şi a facilităţilor sociale pentru tinerii specialişti din bugetul de stat, fără a discrimina pe cei care activează la sat sau la oraş”, a specificat sursa citată.
Prezentă la eveniment, Maia Sandu, ministra Educaţiei, a prezentat adunării obiectivele Strategiei 2020, precum şi Codul Educaţiei care urmează a fi aprobat până la sfârşitul acestui an.
Potrivit oficialului, această strategie este principalul document de politici în domeniul educaţiei vocaţional/tehnice care determină, în mare măsură, dezvoltarea economiei naţionale bazată pe inovare şi cunoaştere.
Mai mult, potrivit ministrei, această strategie crează oportunităţi pentru realizarea deplină a capacităţilor fiecărui cetăţean.
Ministerul Educaţiei oferă răspunsuri, dar nu promite nimic
Astfel, Maia Sandu a abordat în cadrul şedinţei trei mari probleme simptomatice cu care se confruntă actualul sistem, dar şi pentru care sunt prevăzute un şir de soluţii în Strategia 2020.
Lipsa relevanţei – nu se învaţă ceea ce cere piaţa muncii, lipsa accesului la educaţie şi calitatea slabă a învăţământului sunt cele trei provocări la care ministerul, în colaborare cu sindicatele, încearcă să găsească soluţii.
„Da, noi recunoaştem că situaţia în învăţământ nu este nicidecum una roz, de aceea ne şi propunem să găsim opţiuni şi soluţii. Sunt sesizate probleme cu disciplinele (mai ales ştiinţele exacte), nu avem un sistem de evaluare corect, avem un sistem de educaţie învechit şi scump (circa 8-9% din PIB), avem o problemă stringentă a cadrelor didactice, salarii mici şi un sistem birocratic de atestare”, a menţionat Maia Sandu.
Potrivit oficialului, începând cu anul viitor, în Republica Moldova ar putea fi creat o Agenţie Naţională a Învăţământului care va monitoriza situaţia instituţiilor din ţară. Raporturile în urma inspecţiilor şcolare vor fi publice, la ele având acces atât profesorii şi elevii, cât şi părinţii. Spre final, Maia Sandu a îndemnat membrii Consiliului General al Sindicatului Educaţiei şi Ştiinţei să păstreze în continuare un dialog social fructuos.