Ion PREGUZA
expert
în Departamentul juridic al CNSM
Sindicatele și salariații vs. agentul de muncă temporară
Am auzit vorbind despre un proiect de lege care prevede modificarea Codului muncii, în scopul atragerii la lucru a salariaților prin intermediul agentului de muncă temporară. Doresc să aflu dacă sindicatele au examinat acest proiect de lege și care este poziția lor asupra acestuia?
Boris Slutu, Chișinău
Proiectul de lege prin care se propune modificarea Codului muncii în vederea utilizării muncii prin intermediul agentului de muncă temporară a fost înaintat spre avizare de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale. Sindicatele nu au susținut acest proiect de lege. Motivul pentru care sindicatele au respins proiectul avizat a fost inclusiv faptul că, actualmente, nu există o insuficiență de reglementare a raporturilor de muncă în vederea angajării la o muncă temporară. Or, Codul muncii prevede destule cazuri în care angajatorul poate încheia contracte individuale de muncă pe durată determinată.
O altă constatare a sindicatelor se referă la faptul că elaborarea acestui proiect de lege nu a fost precedată de efectuarea unui studiu în scopul fundamentării necesității de a elabora un asemenea proiect de act legislativ. Mai mult decât atât, proiectul avizat nu a fost însoțit de o notă informativă.
Sindicatele au remarcat faptul că proiectul de lege cuprinde mai multe prevederi care contravin legislației și pot avea ca efect anumite abuzuri din partea angajatorilor. Acestea se referă la durata maximă a unei misiuni de muncă temporară de 24 de luni, la achitarea salariului de către utilizator care nu are statut de angajator, la stabilirea pentru salariatul temporar a mai multor perioade de probă, adică pentru realizarea fiecărei misiuni etc. Proiectul legii date nu are în vizor protejarea drepturilor și a intereselor salariaților. Dimpotrivă, el conține anumite riscuri și dezavantaje pentru aceștia. Și anume, instabilitatea locului de muncă, atragerea salariaților prin intermediul agentului de muncă temporară la munci grele, vătămătoare, periculoase, limitarea posibilităților salariaților de asociere în sindicat, pentru negocieri colective în scopul protejării drepturilor lor și altele.
Astfel sindicatele au conchis că lucrul prin intermediul agentului de muncă temporară este totalmente dezavantajos pentru salariați și adoptarea unui asemenea proiect de lege va avea ca efect iminent diminuarea drepturilor și a garanțiilor existente ale salariaților.
Condițiile în care pot fi angajați cetățenii străini
Care sunt condițiile sau cerințele în baza cărora cetățenii străini pot să se angajeze la lucru în țara noastră?
Grigore Bâtca, Fălești
Angajarea cetățenilor străini în țara noastră este permisă sub rezerva cerințelor prevăzute de Legea nr. 180/2008 privind migrația forței de muncă. Art. 4 din legea dată stabilește în acest sens că, în Republica Moldova, imigrarea în scop de muncă a străinilor se efectuează în funcție de necesitățile economiei naționale de forță de muncă calificată, în cazul în care ocuparea locurilor de muncă vacante nu poate fi asigurată din resursele umane autohtone.
Străinii sosiți la muncă în baza contractelor individuale pot fi angajați doar la un singur angajator și pot ocupa exclusiv locurile de muncă vacante, înregistrate de către angajatorul respectiv la agenția teritorială de ocupare a forței de muncă. Pe teritoriul Republicii Moldova, străinii își pot desfășura activitățile economice doar în baza unui permis de ședere provizorie în scop de muncă. Evidența lucrătorilor imigranți este ținută de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă.
În această ordine de idei, prevederile Codul muncii se aplică salariaţilor cetăţeni străini sau apatrizi, încadraţi în baza unui contract individual de muncă, ce lucrează pentru un angajator care îşi desfăşoară activitatea în Republica Moldova.