Pe lângă costuri, există și pregătiri morale pentru a începe școala.
Acestea se referă la trezirea devreme, respectarea unui program, teme, atenție la ore, comunicare cu profesorii și multe altele. Părinții se întreabă dacă cel mic este pregătit pentru clasa I, dacă va face față, dacă va reuși să fie atent sau să se descurce la toate disciplinele. Părinții copiilor mai măricei rememorează problemele de până acum și caută soluții pentru a fi mai bine în continuare. Cu fiecare clasă, materiile sunt mai multe, mai dificile și cerințele mai mari. În special cei ai căror copii au avut dificultăți stau cu inima strânsă, întrebându-se cum se vor descurca anul acesta.
Încercăm să găsim lucrurile ce pot deveni ”pietre de încercare” în timpul anului școlar:
• Temele – pe care copilul uită să le facă, nu se descurcă la ele, durează prea mult, sunt foarte multe și elevul nu mai are timp de altceva;
• Concentrare şi atenție – necesară atât în timpul orelor, cât și acasă, la pregătirea temelor. Adesea, părinții și profesorii se plâng că, din cauza neatenției, copilul face greșeli, deși are capacitatea de a rezolva corect sarcinile școlare;
• Dezinteresul față de școală – întâlnit încă din prima clasă sau mai apoi, când copilul e mai mare. El se manifesta printr-o atitudine nepăsătoare față de teme, note, calificative, pedepse, recompense, eforturile adulților;
• Agresivitatea – copilul care se bate cu colegii, împotriva căruia există mereu reclamații. Întâlnim de la pozne mici, la stricăciuni sau obrăznicii care vor afecta nota la purtare.
• Timiditatea – care îl împiedică pe copil să se exprime, să vorbească, să spună ce a învățat, să întrebe dacă nu înțelege, să ceara temele de la colegi, să ridice mâna la lecție atunci când știe;
• Refuzul – întâlnit mai ales în primele clase, manifestat prin plâns, opoziție, copilul nu poate să se trezească dimineața, se simte rău, nu vrea să meargă la școală.
A fost oare vacanța folositoare în a rezolva aceste probleme? Unii părinți au făcut eforturi în a comunica mai mult cu copilul, în a afla cauza dificultăților lui, în a-l ajuta să devina mai cooperant, mai îndrăzneț sau interesat de școală.
Dar copiii? Ei cum resimt apropierea școlii? Unii dintre ei nici nu vor sa audă, alții și-au dat seama ce îi deranjează la școală, o alta parte și-ar dori să schimbe învățătoarea sau colegii. Sunt şi dintre aceia care spera să fie mai bine în noul an.