Care sunt principiile de repartizare a biletelor de tratament la sanatoriu? Au prioritate cei care au fost bolnavi de Covid-19?
Tudor G., or. Nisporeni
Ana MOLDOVANU
consilier superior
în Departamentul protecție social-economică al CNSM
Biletele de tratament se repartizează agenţilor economici în modul prevăzut de Regulamentul cu privire la prestaţiile în sistemul public de asigurări sociale pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă a asiguraţilor prin tratament balneosanatorial, aprobat prin Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 290 din 19 aprilie 2010.
În conformitate cu prevederile Regulamentului, mijloacele băneşti pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă prin tratament balneoclimateric se repartizează entităţilor proporţional, în funcţie de suma contribuţiilor transferate de acestea în bugetul asigurărilor sociale de stat în anul precedent anului de gestiune.
Suma mijloacelor băneşti, care revine fiecărei entităţi pentru tratament balneosanatorial, se calculează de Casa Naţională de Asigurări Sociale (în continuare – CNAS) şi în termen de până la 20 ianuarie a anului de gestiune informaţia se transmite Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova (în continuare – CNSM).
Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova prezintă Casei Naţionale, până la 30 ianuarie a anului de gestiune, lista entităţilor care se asigură cu bilete de către CNSM, pe suport de hârtie şi în format electronic. Casa Naţională calculează separat suma mijloacelor băneşti şi numărul biletelor care revin pentru distribuire entităţilor de către CNSM şi Casa Naţională, conform listelor elaborate de acestea, luând în considerare cota biletelor de tratament neutilizate în termen la sfârșitul anului de gestiune.
Numărul biletelor în funcţie de profilul instituţiei balneoclimaterice se determină proporţional sumelor mijloacelor băneşti administrate, respectiv, de CNSM şi CNAS.
CNSM, prin intermediul Centrelor sindicale naţional-ramurale (în continuare – CSNR), informează fiecare entitate în care există organizaţie sindicală primară despre suma mijloacelor băneşti pentru tratament balneosanatorial care îi revine în anul de gestiune, iar Casa Naţională, prin intermediul Caselor teritoriale de asigurări sociale, informează fiecare entitate în care nu există organizaţie sindicală primară despre suma mijloacelor băneşti pentru tratament balneosanatorial care îi revine în anul de gestiune.
Casa Naţională păstrează informaţia despre suma contribuţiilor transferate de entitate, şi în cazul în care această sumă nu acoperă preţul biletului în anul respectiv, ea se acumulează până la apariţia dreptului unităţii economice de a obţine bilet pentru tratament balneosanatorial.
Casa Naţională calculează separat numărul de bilete ce le revine entităţilor în care există organizaţie sindicală primară şi numărul de bilete ce le revine entităţilor în care nu există organizaţie sindicală primară. Numărul de bilete care îi revine fiecărei entităţi se calculează reieşind din preţul mediu al unui bilet, indexat cu media creşterii anuale a indicelui preţului de consum pentru anul precedent anului de gestiune.
Casa Naţională transmite biletele pentru entităţile în care există organizaţie sindicală primară CNSM în baza acordului scris, încheiat între părţi.
CNSM transmite biletele CSNR, care ulterior le distribuie unităţi-lor economice prin intermediul organelor sindicale, la deservirea cărora s-a aflat entitatea la începutul anului de gestiune (1 ianuarie), în baza documentelor primare cu regim special (factură).
Entităţilor în care nu există organizaţie sindicală primară biletele li se distribuie de către Casa Naţională în baza acordului scris, încheiat între părţi prin documente primare cu regim special (factură).
Entităţile în care nu există organizaţie sindicală primară desemnează o persoană responsabilă pentru primirea şi evidenţa biletelor, perfectarea şi prezentarea rapoartelor Casei Naţionale. Împuternicirile se confirmă prin delegaţie, eliberată de administraţia entităţii.
Biletele se repartizează asiguraţilor în baza cererii depuse la comitetul sindical sau către împuternicitul administraţiei unităţii economice în cazul lipsei organizaţiei sindicale, cu anexarea recomandării medicale (F.0-70/e) eliberată de medicul de familie.
Biletele se repartizează asiguraţilor de către comisia de la entitate, formată din reprezentanţii administraţiei şi organizaţiei sindicale sau, în cazul lipsei organizaţiei sindicale, numai din reprezentanţii administraţiei.
Decizia de repartizare a biletului se semnează de membrii comisiei. La repartizarea biletelor se acordă prioritate asiguraţilor care au pneumofibroze drept consecință a Covid-19 în primele 9 luni după boală, au suportat accident de muncă sau sunt afectaţi de boală profesională, persoanelor cu disabilităţi, angajate în câmpul muncii, donatorilor de sânge, persoanelor supuse represiunilor şi ulterior reabilitate, persoanelor care au suferit în urma unui accident excepţional, mamelor cu mulţi copii. Pentru asigurații care au pneumofibroze drept consecință a Covid-19, în primele 9 luni după boală, conform trimiterii-extras (Formular nr. 027/e) din Fişa medicală a bolnavului de staţionar (Formular nr. 003/e-2012) sau Fişa medicală a bolnavului de ambulator (Formular nr. 025/e), biletele se acordă peste rând, indiferent dacă anterior au beneficiat de bilet în modul stabilit.
Este INTERZISĂ eliberarea biletelor în baza dispoziţiei personale a preşedintelui comitetului sindical, conducerii unităţii economice sau a persoanei împuternicite de administraţie.
Dreptul la bilet se acordă nu mai des decât o dată la trei ani calendaristici, iar în cazul asiguraților care au pneumofibroze drept consecință a Covid-19 – o dată în primele 9 luni după boală. În asemenea situaţii, beneficiarul de bilet este obligat, la solicitarea persoanei împuternicite de către organizaţia sindicală sau de către administraţia unităţii economice, să prezinte certificate eliberate de către celelalte instituţii, care confirmă faptul că în ultimii trei ani, iar în cazul asiguraților care au pneumofibroze drept consecință a Covid-19, în primele 9 luni după boală, nu au beneficiat de bilet prin intermediul instituţiilor respective.