Unii membri de sindicat s-au adresat la CNSM în legătură cu faptul că au fost lipsiți de plata indemnizației din cauza unor erori produse, deseori, fără știrea acestora, și ne-au solicitat suport consultativ în context.
Polina FISTICANU
șefa
Departamentului protecție social- economică al CNSM
Conform prevederilor pct. 35din Regulamentul cu privire la condițiile de stabilire, modul de calculare și de plată a indem-nizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 108/2005, pentru perioada concediului medical ce se suprapune cu perioada de desfășurare a activităţii de muncă, se plăteşte salariul, şi nu indemnizația.
În context, CNSM a solicitat Casei Naționale de Asigurări Sociale (CNAS) explicații pe marginea pașilor care necesită a fi urmați pentru ca persoanele asigurate să poată beneficia de indemnizația de incapacitate temporară de muncă în următoarele cazuri:
- Angajatorul a prezentat darea de seamă cu erori, fie că a indicat salariul sau a indicat eronat concediul neplătit în perioada concediului medical.
- Instituția medicală a comis eroare la completarea certificatului medical: de exemplu, persoana s-a aflat la locul de muncă pe parcursul zilei, dar a fost internată în spital seara, respectiv, prima zi a concediului se suprapune cu venitul salarial la locul de muncă. Ce urmează să întreprindă instituția medicală și asiguratul pentru soluționarea erorii respective?
- Persoana s-a prezentat, de exemplu, pentru două zile la serviciu în perioada concediului medical de 15 zile. Respectiv, pentru aceste două zile a realizat venituri, însă indemnizația a fost respinsă pentru toată perioada de concediu medical. Cum urmează asiguratul să beneficieze de indemnizație pentru zilele în care s-a aflat efectiv în concediu medical pornind de la prevederile pct. 35 al Regulamentului?
- Cum va proceda asiguratul pentru a beneficia de indemnizație în cazul în care sunt emise mai multe certificate de continuare a incapacității de muncă în situația în care primul certificat a fost respins din motive obiective.
Prin răspunsul său din 23 august a. c., CNAS a informat CNSM despre modul de soluționare a cazurilor menționate.
Potrivit art. 4 alin. (2 prim) al Legii nr. 289/2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale, primele cinci zile calendaristice de incapacitate temporară de muncă se plătesc din mijloacele angajatorului, însă nu mai mult de 15 zile cumulative pe parcursul unui an calendaristic în cazul mai multor perioade de incapacitate temporară de muncă. Începând cu a şasea zi calendaristică de incapacitate temporară de muncă, iar în cazul mai multor perioade de incapacitate temporară de muncă – începând cu prima zi după expirarea celor 15 zile cumulative plătite din mijloacele angajatorului, indemnizaţia se plăteşte din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat.
Punctul 15 prim al Regulamentului cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calculare şi de plată a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 108/2005, prevede că indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă se stabilesc de către CNAS în temeiul informaţiei din certificatul medical, transmise de către instituţiile medicale prin intermediul conexiunilor intersistemice securizate.
Pentru perioada concediului medical ce se suprapune cu perioada de desfăşurare a activităţii de muncă se plăteşte salariul, şi nu indemnizaţia (pct. 35 al Regulamentului nr. 108/2005).
Referitor la întrebarea nr. 1: Conform prevederilor pct. 3 din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a Declarației privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21), declarația corectată este versiunea declarației precedente şi se prezintă în modul stabilit la art. 188 din Codul fiscal. Declarația corectată poate fi prezentată şi în cazul corectării datelor ce nu ţin de obligaţiile declarate (spre exemplu, datele din tabelul nr. 2, cum ar fi: categoria persoanei asigurate, codul funcţiei, perioada de activitate etc.).
Astfel, la depistarea unor greşeli şi/sau erori, contribuabilul care descoperă că darea de seamă fiscală prezentată anterior conţine o greşeală sau o omisiune are dreptul să prezinte o dare de seamă fiscală corectată, conform formularului şi modului de întocmire în vigoare pentru darea de seamă fiscală care se corectează.
Referitor la întrebarea nr. 2: În cazul în care persoana se află la serviciu şi în aceeaşi zi se adresează cu probleme de sănătate la prestatorul de asistenţă medicală, acesta îi acordă concediu medical, respectiv, prima zi de concediu medical se suprapune cu activitatea de muncă. În astfel de cazuri, pentru prima zi de incapacitate temporară de muncă ce se suprapune cu activitatea de muncă angajatorul achită salariu, iar următoarele patru zile achită indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă din mijloacele proprii. Începând cu a 6-a zi de incapacitate, indemnizaţia se stabileşte de către CNAS şi se achită din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat.
Referitor la întrebarea nr. 3: Potrivit pct. 6 al Instrucţiunii privind modul de eliberare a certificatului de concediu medical, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 469/2005, certificatul se eliberează numai în cazurile în care persoana asigurată, în urma unor boli, traume sau a altor cauze, pierde temporar capacitatea de a exercita obligaţiunile de serviciu. În cazurile în care unele zile din perioada concediului medical se suprapun cu activitatea de muncă, indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă se acordă numai pentru zilele în care persoana s-a aflat în concediu medical (pct. 35 al Regulamentului nr. 108/2005).
Referitor la întrebarea nr. 4: Instituţiile medicale transmit informaţia atât din certificatul medical de tip primar, cât şi din certificatul medical de tip „continuare”. Fiecare decizie privind stabilirea indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă este emisă pornind de la respectarea condiţiilor de stabilire a indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă. Astfel, în cazul în care la certificatul medical primar este emisă decizia de refuz privind stabilirea indemnizaţiei, instituţiile medicale pot transmite informaţia din certificatul medical de tip „continuare”, în baza căreia se emite decizia corespunzătoare.
Reamintim că statutul certificatului de concediu medical poate fi verificat accesând pagina web a CNAS sau accesând linkul https://servicii.gov.md/medicine, introducând doar seria și numărul certificatului medical.