Recent, am fost stopat de poliţia de patrulare şi mi s-a întocmit un proces-verbal pentru încălcarea normelor de conducere preventivă – manifestarea unui comportament agresiv. Care sunt normele de conducere preventivă şi ce înseamnă comportament agresiv?
Cristian A., Chişinău
Liubomir DUDULICA
avocat
avocatmd@gmail.com
Legea nr. 131/2007 privind siguranţa traficului rutier prevede noţiuni şi reglementări referitor la chestiunile invocate.
Astfel, conducerea preventivă se defineşte drept comportament al conducătorului de vehicul care asigură prevenirea accidentelor în traficul rutier prin neadmiterea situațiilor periculoase în timpul conducerii vehiculului, precum și prin anticiparea și evitarea situațiilor periculoase ce pot fi provocate de ceilalți participanți la trafic.
Comportament agresiv se consideră efectuarea în mod intenționat de către un conducător de vehicul a unor acţiuni sau manevre succesive, neconforme cu prevederile Regulamentului circulației rutiere sau cu normele de conducere preventivă, prin care acesta creează neîntemeiat obstacole circulației, prejudiciază drepturile altor participanţi la trafic sau îi obligă să ia măsuri suplimentare pentru a preveni producerea unui accident sau a nu pune în pericol siguranţa traficului.
Pentru conducătorul de vehicul sunt stabilite următoarele obligaţii: să respecte Regulamentul circulaţiei rutiere; să urmeze periodic controlul medical, în funcţie de categoriile şi subcategoriile de vehicule; să se supună, la solicitarea agentului de circulaţie, procedurii de testare a aerului expirat şi examenului medical de recoltare a probelor biologice în vederea constatării alcoolemiei ori consumului de droguri.
Totodată, conducătorul de vehicul este obligat să aplice în trafic norme de conducere preventivă și să nu adopte comportament agresiv, manifestat prin acţiuni precum: deplasarea succesivă, neregulamentară, de pe o bandă de circulaţie pe alta în scopul devansării, ocolirii vehiculelor; efectuarea manevrei de întoarcere prin folosirea sistemului de frânare; pornirea de pe loc a vehiculului prin demarare bruscă; agresarea conducătorului unui vehicul prin apropierea excesivă din spate sau din lateral, în mod repetat sau continuu, prin gesturi, cuvinte sau expresii obscene; folosirea repetată a semnalelor sonore şi/sau luminoase pentru obligarea conducătorului vehiculului care circulă regulamentar în faţa sa de a elibera, în mod nejustificat, banda de circulaţie; neasigurarea între două vehicule cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, care circulă pe aceeaşi bandă în afara localităţii, a spaţiului necesar revenirii pe bandă a unui vehicul care a efectuat depăşirea; frânarea bruscă a vehiculului, în mod nejustificat, la revenirea pe bandă, imediat după depăşirea unui vehicul, obligând conducătorul acestuia să schimbe direcţia de mers sau să frâneze brusc pentru a evita impactul; depăşirea unei coloane de vehicule, obligate să oprească sau să încetinească la pătrunderea într-o intersecţie, la trecerea la nivel cu calea ferată sau în caz de forţă majoră, în scopul de a plasa vehiculul în faţă sau în interiorul coloanei; circulaţia cu viteză în limita stabilită sau depășind această limită la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea, în spatele acestuia ori în lateral, în scopul agresării sau intimidării conducătorului acestuia; conducerea unui ciclomotor sau a unei motociclete pe o singură roată ori a unui cvadriciclu pe cele două roți din spate; circulaţia cu viteză redusă nejustificat pe o altă bandă decât prima, împiedicând circulaţia regulamentară a vehiculelor care se deplasează în urma sa; mersul înapoi cu spatele în scopul agresării sau intimidării celorlalţi participanţi la circulaţie; deplasarea neautorizată în grup cu vehicule și/sau motociclete sau ciclomotoare care circulă pe aceeaşi bandă sau pe benzi paralele, depășind limita de viteză ori cu viteză redusă nejustificat.
Conform Codului contravenţional al R. Moldova, încălcarea de către conducătorii de vehicule a normelor de conducere preventivă conform prevederilor Legii nr. 131/2007 privind siguranţa traficului rutier se sancţionează cu amendă de la 12 la 24 de unităţi convenţionale (o unitate convențională constituie 50 de lei) cu aplicarea a trei puncte de penalizare. Săvârşirea repetată a contravenţiei date pe parcursul aceluiaşi an calendaristic de către o persoană sancţionată anterior, printr-o hotărâre/decizie definitivă, pentru această contravenţie se sancţionează cu amendă de la 40 la 60 de unităţi convenţionale cu aplicarea a şase puncte de penalizare.