În legătură cu anumite probleme, am avut nevoie de informații de la primăria din localitate. Însă acolo sunt instaurate niște reguli care nu mi-au fost spuse pe înțelesul meu, iar la solicitările mele nu mi s-a răspuns până astăzi. Aș vrea să știu care este procedura prevăzută de legislație pentru adresarea cetățenilor către organele de stat cu cereri și în ce termene ele sunt obligate să ne răspundă.
Tudor Lungu, raionul Hâncești
Modul de examinare a petiţiilor adresate de către cetăţenii și organizaţiile din Republica Moldova, de străini şi apatrizi (în continuare – persoană sau petiționar) este reglementat prin Legea cu privire la petiţionare nr. 190-XIII din 19.07.94 și Legea contenciosului administrativ nr. 793-XIV din 10.02.2000.
Adresările persoanelor pot îmbrățișa forma de petiţie, cerere, reclamaţie, propunere, sesizare, cerere prealabilă. Dacă cererea a fost ignorată, acest caz este de asemenea reglementat de legile numite ca situație în care petiționarul nu a primit nici un răspuns de la organul de stat.
Petiţia se depune în scris în limba română sau într-o altă limbă în conformitate cu Legea cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Re-publicii Moldova.
Petiţiile se examinează de către organele de resort în termen de 30 de zile lucrătoare, iar cele care nu necesită o studiere şi examinare suplimentară – fără întârziere sau în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării.
Termenul de examinare a petiţiei poate fi prelungit cu cel mult 30 de zile lucrătoare de către conducătorul organului respectiv, fapt despre care este informat petiţionarul, dacă sunt necesare consultări suplimentare pentru întocmirea răspunsului la petiţie, dacă petiţia se referă la un volum complex de informaţii sau dacă se impune studierea unor materiale suplimentare ce urmează a fi selectate şi folosite pentru întocmirea răspunsului.
Petiţiile care conţin elemente de extraneitate se examinează în termen de până la 90 de zile lucrătoare, cu condiţia ca, în termen de 30 de zile lucrătoare, petiţionarului să i se expedieze un răspuns prin care să fie informat despre măsurile întreprinse în vederea soluţionării petiţiei sale.
În cazul în care petiţionarul nu este de acord cu răspunsul primit, el are dreptul să sesizeze instanţa de contencios administrativ. Termenele de adresare în instanţa de contencios administrativ sunt următoarele. Cererea prin care se solicită anularea unui act administrativ sau recunoaşterea dreptului pretins poate fi înaintată în termen de 30 de zile. Acest termen curge de la data primirii răspunsului la cererea prealabilă sau data expirării termenului prevăzut de lege pentru soluţionarea acesteia; data comunicării refuzului de soluţionare a unei cereri prin care se solicită recunoaşterea dreptului pretins sau data expirării termenului prevăzut de lege pentru soluţionarea unei astfel de cereri; data comunicării actului administrativ, în cazul în care legea nu prevede procedura prealabilă.
Astfel, înainte de adresarea în instanța de judecată, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său, recunoscut de lege, printr-un act administrativ, va solicita, printr-o cerere prealabilă, autorităţii publice emitente, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia, în cazul în care legea nu dispune altfel. În cazul în care organul emitent are un organ ierarhic superior, cererea prealabilă poate fi adresată, la alegerea petiţionarului, organului emitent sau organului ierarhic superior.
Organul sau persoana oficială cărora le-au fost adresate petiţiile sunt obligate să examineze petiţiile, inclusiv cererile prealabile, în termenul menționat, să asigure restabilirea drepturilor lezate şi recuperarea, în condiţiile legii, a prejudiciului cauzat, să asigure executarea deciziilor adoptate în urma examinării petiţiilor. Organul emitent este în drept să respingă cererea prealabilă sau să o accepte şi, după caz, să anuleze sau să modifice actul administrativ.