Interviu cu Sergiu Sainciuc, vicepreşedinte al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova
– Cum apreciaţi rolul dialogului social în soluţionarea problemelor lucrătorilor?
– Ţara noastră dispune de un cadru juridic adecvat în ceea ce priveşte desfăşurarea dialogului social la nivel naţional, de ramură, teritorial şi de unitate. Există şi structurile necesare pentru promovarea în mod eficient a acestui dialog. Sunt însă rezerve. Foarte mult depinde de actorii prezenţi la masa de dialog.
– Cum se desfăşoară acest dialog în prezent şi cum ar trebui să evolueze în viitor?
– La nivel naţional, sunt convins că acest dialog se va intensifica, după ce a fost formată Comisia naţională pentru consultări şi negocieri colective. Ca şi până acum, la şedinţele acestei comisii vor fi discutate cele mai importante chestiuni legate de situaţia social-economică din ţara noastră, în scopul protecţiei salariaţilor, membri de sindicat. Ne dorim ca dialogul social de nivel naţional să cuprindă documentele fundamentale. Or, până în prezent nu au fost prezentate pentru dezbateri subiecte importante, cum sunt proiectul Legii bugetului de stat pentru 2016, cel al asigurărilor sociale de stat, al fondurilor de asigurări obligatorii de asistenţă medicală. Este vorba de fondurile la formarea cărora participă şi salariaţii.
– Cât de consistent este acest dialog la alte niveluri?
– El este promovat şi la nivel de ramură. Aici există însă o problemă ce urmează să fie soluţionată. Legislaţia prevede ca dialogul social să se desfăşoare pe bază tripartită la nivel naţional, de ramură şi teritorial. La nivel de unitate, trebuie să fie promovat un dialog bipartit. Sunt unele ramuri ale economiei unde nu există al treilea partener la nivel de minister şi activitatea respectivă este gestionată de mai multe instituţii centrale. În acest context, urmează să fie promovate unele modificări şi completări în legislaţia referitoare la negocierile colective. Astfel, va fi prevăzută şi promovarea dialogului bipartit.
– Cum evoluează lucrurile la nivel teritorial?
– Dacă, la nivel de ramură, dialogul social este, într-o măsură sau alta, dezvoltat, la cel teritorial acesta lasă de dorit. În unele raioane nu există comisii tripartite sau, deşi au fost create, nu se întrunesc și nu au reuşit să încheie convenţii colective. De aceea, este necesar ca acest dialog să fie impulsionat, mai ales că anul trecut au avut loc alegeri locale, au venit oameni noi în funcţii şi ei trebuie instruiţi în această materie. Un impediment este în continuare faptul că
în unele raioane nu sunt structuri patronale cu personalitate juridică. Acestea pot fi substituite în comisiile teritoriale pentru consultări şi negocieri colective de reprezentanţi ai unor întreprinderi locale.
– Cum sunt abordate problemele lucrătorilor prin intermediul dialogului social?
– Dialogul social presupune ca toate aspectele social-economice să fie tratate la masa de discuţii şi negocieri. Activităţile în cauză s-au dovedit a fi extrem de eficiente, în special, în cadrul grupurilor de lucru pentru modificarea şi completarea Codului muncii. După ce partenerii sociali s-au înţeles între ei, a fost mai uşor să fie promovate unele iniţiative, soluţii. Concluzia ar fi că toate problemele social-economice şi de protecţie a salariaţilor-membri de sindicat trebuie discutate mai întâi în cadrul Comisiei tripartite, până când sunt epuizate pârghiile existente.
– Şi problemele majore ale lucrătorilor care sunt?
– O problemă importantă ţine de salarizare. Ea este abordată şi în cadrul Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, şi al Comisiei tripartite, şi la întâlnirile cu reprezentanţii Guvernului. Pentru noi este primordial ca, în acest an, să fie modificat salariul minim pe ţară, care a fost majorat ultima oară pe 1 octombrie 2014. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, toţi cei care sunt remuneraţi în baza reţelei tarifare unice, nu vor beneficia de majorări salariile, în situaţia în care, în ultimele cinci luni ale anului trecut, inflaţia a depăşit nivelul creşterii nominale a salariului pe economie. Pentru anul acesta, în general, potrivit prognozei macroeconomice, salariul mediu nominal va fi mai mic decât rata inflaţiei.
– Şi ce va însemna aceasta?
– Că salariul real va fi în descreştere, ceea ce va afecta nivelul de trai al tuturor salariaţilor. Noi insistăm să fie implementate şi prevederile Legii cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar şi ale Legii privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici. Ne-au fost date asigurări că normele în cauză vor fi implementate odată cu adoptarea Legii bugetului de stat pentru 2016. Aceasta se referă şi la salarizarea muncitorilor, care urmează să beneficieze şi de sporul pentru vechime în muncă. Începând cu 1 septembrie, urmează să fie recalculate şi salariile cadrelor didactice. Este necesar să fie majorate şi salariile personalului medico-sanitar finanțat din fondurile de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. Documentul elaborat în acest scop a fost consultat cu sindicatele şi corespunde necesităţilor în ceea ce priveşte stimularea tinerilor specialişti să rămână în sistem.
– În sectorul real lucrurile par a fi deja mai clare?!
– Guvernul a aprobat, recent, un nou cuantum minim garantat al salarizării în sectorul real, care constituie, începând cu 1 mai, 2100 de lei, faţă de 1900 de lei, până acum. Lucrul acesta are loc în strictă corespundere cu legea şi a fost coordonat cu sindicalele şi patronatele. Este important însă ca acest cuantum să fie implementat în toate ramurile economiei naţionale şi în raport cu fiecare salariat. În sectorul real există mai multe probleme. Este cunoscut faptul că o bună parte din salariul achitat nu este contabilizată, astfel, nu sunt plătite impozite, taxe şi alte contribuţii.
– Care este tabloul mai exact al acestei probleme?
– Totul porneşte de la faptul că, în multe cazuri, angajatorii stabilesc salariul minim pentru toţi lucrătorii, fără a ţine cont de performanţele profesionale individuale, nivelul de calificare, calitatea lucrărilor executate. În acest fel, nu se scoate în evidenţă întregul fond de salarizare achitat de facto la unităţile economice din sectorul real. De aceea, insistăm ca acest cuantum minim al salarizării să fie stabilit în funcţie de factorii sus-menţionaţi, cum se face în multe ţări europene, ca să fie un salariu minim pentru munca necalificată, altul pentru cea calificată, iar un al treilea – pentru conducătorii de subdiviziuni. În realitate, salariile achitate sunt mult mai mari.
– Şi totuşi, lucrătorii nu sunt mulţumiţi de salariile pe care le primesc?!
– Evident că salariile sunt un subiect complicat, pentru că reprezintă pentru majoritatea lucrătorilor singura sursă de venit. Noi am constatat, în momentul analizării proiectului politicii bugetar-fiscale pentru acest an, că nu sunt prevăzute schimbări legate de cuantumul scutirilor personale la impozitul pe venit, care sunt o formă indirectă de reglementare a veniturilor lucrătorilor. De aceea, reprezentanţii CNSM insistă ca aceste scutiri să fie majorate, cel puţin, până la nivelul ratei inflaţiei pentru anul trecut, aşa cum s-a procedat în toată politica bugetar-fiscală. Dacă nu va creşte salariul minim pe ţară, cel puţin, să fie majorate scutirile personale, ca să nu fie afectate veniturile celor care muncesc.
– Au existat mai multe solicitări legate de salariul minim pe ţară. Pe ce pun sindicatele accentul acum?
– Cu privire la majorarea salariului minim pe ţară, la şedinţa recentă a Consiliului General al CNSM, a fost adoptată o declaraţie, care a fost înaintată Guvernului. Propunerile sindicatelor, incluse, de altfel, şi în Programul de activitate al Guvernului, se referă la modificarea în fiecare an a salariului minim pe ţară și la planificarea în bugetul de stat a surselor financiare necesare în acest scop. Şi este necesar ca acest lucru să se întâmple anume în acest an, deoarece, dacă vorbim despre un alt indicator social, cum este pensia minimă pentru limita de vârstă, care, după indexarea de la 1 aprilie anul curent, este de 949 de lei, iar salariul minim pe ţară va rămâne același, de 1000 de lei, nu va mai exista nici o motivare pentru lucrători de a munci în sectorul bugetar. Cu atât mai mult, cu cât, după viitoarea indexare, pensia minimă pentru limita de vârstă va depăși salariul minim pe țară.
– Sindicatele ridică şi un şir de probleme legate de pensii?
– Sindicatele sunt deranjate de existenţa unor probleme legate de reforma sistemului de pensionare. În primul rând, în prezent, nu este asigurată o stabilitate financiară durabilă a sistemului de asigurări sociale de stat. Pentru anul curent, în proiectul bugetului asigurării sociale de stat, sunt preconizate transferuri de peste 1,2 mlrd. de lei de la bugetul de stat doar pentru plata pensiilor curente. În 2015, suma transferurilor respective a constituit 1,06 mlrd. de lei. Aceasta denotă faptul că în bugetul asigurărilor sociale de stat nu sunt acumulate mijloacele necesare în acest scop, iar situația creată are legătură directă cu fenomenul „muncii la negru” şi al „salariilor în plic”.
– Dar nici nivelul pensiilor nu este suficient şi mulţi bătrâni sunt nevoiţi să muncească!
– De aceea, sindicatele pledează pentru ca, periodic, să fie recalculate pensiile pentru cei care continuă să muncească. Se ştie că, din cauza pensiilor destul de modeste, mulţi pensionari continuă să lucreze. Şi nu este normal ca, plătind contribuţii, oamenii să nu dispună de dreptul de a le fi recalculate şi, măcar cât de puţin, majorate pensiile.
– Şi atunci majoritatea problemelor se intersectează cu economia informală?!
– Economia informală, munca nedeclarată, salariile achitate în mod neoficial constituie o problemă majoră pentru ţara noastră, iar pierderile de la acest fenomen sunt enorme. Conform datelor statistice, pentru 2014, salariul mediu pe economie a fost mai mare în sectorul public decât în unitățile cu alt tip de proprietate, iar în realitate, lucrurile arată invers. Situaţia în cauză este caracteristică pentru majoritatea ramurilor economiei naţionale. Doar această diferenţă de salarii, raportată la numărul de salariaţi, a demonstrat că pierderile la bugetul de stat, al asigurărilor sociale de stat şi la cel al asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală se estimează la circa trei miliarde de lei. CNSM a înaintat mai multe propuneri, menite să redreseze această stare de lucruri. În viziunea sindicatelor, ar trebui elaborată o nouă strategie de combatere a economiei informale, care ar putea fi monitorizată nemijlocit de Guvern sau de Comisia tripartită.
– Cum vedeţi rolul sindicatelor în acest proces?
– Eu cred că rolul sindicatelor din ţara noastră în protecţia social-economică a salariaţilor, în general, este unul extrem de important. Sindicatele sunt în prezent o forţă puternică, ce include 26 de federaţii sindicale de ramură, cu un număr de aproximativ 400 de mii de salariaţi-membri. Evident că o astfel de forţă poate avea o influenţă majoră prin intermediul dialogului social la nivel naţional, de ramură şi teritorial.
– În afară de salarizare, ce drepturi mai sunt protejate de sindicate?
– Evident că salariul nu este singura formă de protecţie. Fiecare membru de sindicat trebuie să dispună de un loc de muncă decent, sigur, amenajat corespunzător, inofensiv din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, de o delimitare echitabilă a timpului de muncă şi a celui de odihnă. Totodată, este necesar ca fiecare organizaţie sindicală să poată participa la discuţii şi negocieri colective, să încheie cu angajatorul contracte colective de muncă, prin care să apere drepturile şi interesele salariaţilor-membri.
– De ce mai este nevoie pentru a putea vorbi despre o muncă decentă pe deplin?
– În această privinţă, Republica Moldova a semnat, în acest an, cu Organizaţia Internaţională a Muncii cel de-al patrulea program de ţară privind munca decentă. Documentul stabileşte un şir de obiective clare, ce detaliază eforturile pe care este necesar să le depună partenerii sociali la diferite niveluri, pentru a fi create condiţii pentru o muncă decentă.