Şcoala profesională nr.7 din capitală îşi serbează azi hramul. Fondată în 1979, instituţia pregăteşte muncitori calificaţi în domeniul construcţiilor la specialităţi care sunt printre cele mai solicitate pe piaţa muncii.
Directorul şcolii, Alexandru Ciobanu, spune că unul dintre obiectivele acestei instituţii este să fie mereu flexibilă la cerinţele pieţei. „Meseriile care devin mai puţin relevante nu se mai bucură de cerere şi sunt înlocuite treptat de specialităţi noi”, a specificat directorul.
În anul curent de studii, la această şcoală au fost înmatriculaţi pentru prima dată elevi la specialitatea de fierar–betonist, care este solicitată de angajatori şi bine remunerată. Anterior, au mai fost introduse meseriile de lăcătuş–instalator de tehnică sanitară şi lăcătuş–electrician în construcţie.
La finele anului trecut de studii, şcoala a fost absolvită de peste 150 de elevi care au însuşit una din cele 10 meserii, inclusiv de zugrav, placator cu plăci, tâmplar, tencuitor, electrician în construcţie, sudor.
Alexandru Ciobanu speră că, odată cu implementarea noii strategii de dezvoltare a învăţământului profesional secundar, şcoala va căpăta mai multă independenţă în pregătirea muncitorilor.
În prezent, sunt elaborate standardele profesionale în construcţii, iar o parte dintre profesorii instituţiei în cauză participă la întocmirea cadrului de calificări profesionale.
„Ne bucură că sindicatele au o poziţie activă, în special, în elaborarea standardelor ocupaţionale. Acestea ne vor ajuta să ştim ce va include fişa de post a unui muncitor de la întreprindere şi ce trebuie să poată oferi absolvenţii noştri la angajare”, a remarcat directorul Şcolii profesionale nr. 7.
În acelaşi timp, cadrele didactice de la Şcoala profesională nr. 7 participă la programe de formare profesională continuă, realizate de Universitatea Tehnică din Moldova, unde au posibilitatea de a însuşi noi metode de predare, de planificare şi organizare a cursurilor.
Un rol important în modernizarea şcolii îl joacă participarea acesteia în proiectele implementate în ţara noastră de Fundaţia „Liechtenstein Development Service” (LED) în parteneriat cu Ministerul Educaţiei.
Nu mai puţin semnificativă pentru procesul de pregătire a muncitorilor calificaţi este şi colaborarea cu agenţii economici. În prezent, această şcoală desfăşoară o con-lucrare fructuoasă cu o parte dintre cele mai avansate întreprinderi din construcţii.
Astfel, compania Supraten a donat şcolii, la începutul acestui an şcolar, materiale de construcţie de ultimă oră în valoare de aproape 35 de mii de lei, pentru instruirea elevilor. Aceeaşi întreprindere desfăşoară în laboratoarele sale programe de formare continuă, la care participă şi maiştrii Şcolii profesionale nr.7. Cu o altă companie există o conlucrare fructuoasă legată de efectuarea practicii de producere a elevilor.
Directorul adjunct Valentin Juc, preşedintele comitetului sindical al Şcolii profesionale nr.7, a menţionat că este absolvent al instituţiei la care activează în prezent. În opinia sa, şcoala dispune de toate condiţiile necesare pentru a pregăti muncitori calificaţi, inclusiv de ateliere pentru instruire practică bine dotate şi profesori cu experienţă.
„În ultimii doi ani, organizaţia noastră sindicală este afiliată la Federaţia „Sindicons”, ceea ce ne permite să stabilim legături mai strânse cu agenţii economici, să avem acces la consultanţă profesionistă în diferite probleme. De curând, am iniţiat negocierea unui nou contract colectiv de muncă”, a accentuat Valentin Juc.
Gheorghe Carcea este maistru superior tâmplar şi a participat chiar şi la lucrările de construcţie a Şcolii profesionale nr.7, iar de la darea ei în folosință a activat doar în această instituţie.
La început, aici învăţau 16 grupe a câte 30 de elevi. Acum, sunt 24 de grupe în care studiază câte cel mult 25 de elevi. Pe lângă instruirea teoretică, viitorii meseriaşi au parte şi de pregătire practică, mai întâi, în atelierele instituţiei, iar apoi la întreprinderi, unde câştigă şi ceva bani. Iniţial, concomitent cu studiile, ei obţineau deprinderile practice direct pe şantierele de construcţie.
Gheorghe Carcea susţine că acum, în domeniul construcţiilor, cererea de lucrători depăşeşte cu mult oferta de specialişti calificaţi. De asemenea, unii dintre absolvenţii şcolii pleacă să muncească peste hotare, dar o bună parte lucrează în ţara noastră.
„Noi ţinem legătura cu dânşii, ei vin la întâlnirile cu absolvenţii, chiar şi cei din primele promoţii”, a subliniat veteranul.
Celor care absolvesc această şcoală le sunt atribuite categorii de calificare, de obicei, doi, trei sau patru, în funcţie de rezultatele obţinute în timpul studiilor şi al practicii la întreprinderi. Cei mai mulţi obţin categoria trei şi sunt în stare să îndeplinească toate lucrările prevăzute de programul de studii. În funcţie de calificare, absolvenţii pot să muncească prin oraşe şi sate, iar lucrul lor a fost întotdeauna solicitat şi apreciat, a concluzionat Gheorghe Carcea.
Potrivit lui Nicolae Griţco, director adjunct pentru instruire, Şcolii profesionale nr.7 îi aparţine iniţiativa organizării unor olimpiade la obiectele de cultură generală pentru elevii celor 10 instituţii de învăţământ profesional secundar din capitală. În acest an, concursul va fi organizat pentru a treia oară, iar la ediţiile anterioare, elevii şcolii respective au obţinut rezultate notorii.
Reprezentanţii acestei şcoli sunt şi iniţiatori ai unor întruniri metodice pentru profesori, desfăşurate cu participarea specialiștilor de la Ministerul Educaţiei. Anul acesta, urmează a fi organizat, în premieră, şi un concurs al celui mai bun profesor la obiectele de cultură generală din şcolile profesionale municipale.
Şcoala dispune de echipament didactic modern, inclusiv de o tablă interactivă, care permite ca multe lecţii să fie desfăşurate în format electronic. Instituţia are însă şi o problemă legată de asigurarea cu manuale, care ar putea fi soluţionată prin donarea acestora de către instituţiile de învăţământ preuniversitare, care în acest an nu şi-au putut completa grupele liceale.
Liliana Cuiban, vicedirector pentru educaţie, spune că o activitate de bază a şcolii, desfăşurată pe parcursul întregii perioade de studii, este ghidarea în carieră a elevilor.
„Noi îi ajutăm să-şi facă planuri pentru viitor. Deoarece mulţi elevi au o reuşită bună, 40 la sută dintre absolvenţii noştri îşi continuă studiile la colegii şi instituţii de învăţământ superior. Mulţi preferă şi să se încadreze în muncă”, a constatat Liliana Cuiban.
Cristin Butacu este din Bahmut, Călăraşi, şi vrea să devină montator de utilaj şi sisteme tehnico-sanitare. „La această şcoală a învăţat şi tatăl meu. El m-a sfătuit ce meserie să aleg. Vreau să am un loc de muncă sigur, pe toată viaţa, să-mi pot întreţine familia”.
Victoria Coval din Nimoreni, Ialoveni, este singura fată care învaţă la această şcoală.
„Eram acasă şi îi urmăream pe lucrătorii care făceau reparaţie. Mi-a plăcut şi am hotărât să învăţ meseria de zugrav. Ştiu că, peste un an, voi putea să muncesc la adăpost şi cu un salariu bun”.
Vladimir Botnari din Ţipala, Ialoveni, e în anul trei la specialitatea lăcătuş electrician în construcţii. „Nu m-am gândit încă unde o să mă angajez, dar cred că e o meserie bună. Nu demult, am luat premiul mare la olimpiada de informatică şi sunt satisfăcut de nivelul de pregătire pe care mi-l oferă această şcoală”.