Pe 27 iunie anul curent s-au împlinit șapte ani de la semnarea Acordului de Asociere între Republica Moldova și Uniunea Europeană, prilej cu care atunci Ministerul Economiei a raportat despre impactul acestui document asupra economiei Moldovei. Cu un document alternativ în acest sens vine acum Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE).
Miercuri, IPRE a organizat o reuniune de consultare a proiectului Raportului Alternativ Acordul de Asociere R. Moldova-UE: 7 ani de implementare – Progrese. Constrângeri. Priorități. La eveniment au participat reprezentanți ai organizațiilor nonguvernamentale, autorităților publice naționale, dar și de la Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM), în persoana vicepreședintelui Sergiu Sainciuc.
Evenimentul a avut loc în format online. În raportul alternativ se conține analiza mai multor domenii, cum ar fi: Dialogul politic UE – R. Moldova; Drepturile omului; Afacerile interne; Politica externă și de securitate; Stabilitate regională; Migrațiunea și Azilul; Prevenirea și combaterea corupției etc.
Potrivit directorului executiv al IPRE, Iulian Groza, care a prezentat Raportul Alternativ, pe parcursul celui de-al șaptelea an de implementare a documentului (1septembrie 2020 – 1septembrie 2021), sintetizând rezultatele și constrângerile identificate, continuă să se constate un progres calitativ mai înalt în acele domenii și sectoare prevăzute de Acordul de Asociere UE – Republica Moldova, care au fost condiționate în cadrul programelor de suport bugetar și de asistență microfinanciară, oferite UE.
Totuși, potrivit autorilor documentului, existența unui guvern interimar cu mandat limitat în prima jumătate a anului 2021, tentativele eșuate ale Parlamentului de a vota un guvern minoritar și, respectiv, confruntările politice în jurul declanșării alegerilor parlamentare anticipate, au fost printre constrângerile principale care au afectat eficiența autorităților naționale în implementarea prevederilor Acordului de Asociere UE – Republica Moldova.
Ceea ce ține de domeniul drepturilor omului, chiar dacă, în comparație cu anul 2019, numărul de încălcări ale drepturilor fundamentale constatate de CurteaEuropeană a Drepturilor Omului (CEDO) în anul 2020 s-au diminuat de la 39 la 28, totuși, continuă să fie ridicat numărul condamnărilor cu privire la cazurile de încălcare a drepturilor omului la un proces echitabil, dreptul la libertate și securitate, precum și tratament inuman și degradant. Vizavi de domeniul corupției, Raportul Alternativ constată că nu există finalitate în cauzele de rezonanță. Cu toate acestea, indicele de percepție a corupției al Transparency Interna-tional s-a îmbunătățit ușor, ajungând la nivelul 34, comparativ cu 32 din anul 2019.
Progresul înregistrat a depins și de finanțare
După ce a fost prezentat raportul, participanții la eveniment au pus în dezbatere documentul și au venit cu concluziile și propunerile de rigoare în contextul continuării reformelor în țară.
Acordul reprezintă un nou cadru juridic, stabilit pentru avansarea relațiilor dintre R. Moldova și UE în toate sectoarele de interes și include crearea unei Zone de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (DCFTA), care are obiectivul de a stimula integrarea economică și asocierea politică dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană.