„Dragă redacţie,
Sunt angajată la o întreprindere din capitală şi, acum câţiva ani, am suferit un accident de muncă, soldat cu pierderea temporară a capacităţii de lucru, dar şi cu unele consecinţe care îmi vor cauza probleme de sănătate în viitor. Din fericire, în momentul în care s-a întâmplat acest lucru, conducătorul unităţii a dat dovadă de o atitudine corectă şi grijulie, am beneficiat de tratament gratuit, de unele compensaţii materiale. Şi în continuare am parte de acelaşi tratament.
Mă interesează însă dacă legislaţia prevede garanţii şi pentru eventualitatea ca, o dată cu înaintarea în vârstă, ar putea să-mi scadă capacitatea de muncă. Totodată, aşvrea să ştiu şi dacă se ţine cont de acest fel de factori în momentul calculării indemnizaţiei de pensie de vârstă. În caz că da, rog să-mi explicaţi ce acte justificative îmi trebuie pentru aceasta şi cum le pot obţine.
Vă mulţumesc anticipat.
Cu respect,
Viorica Ciocanu”
Potrivit experţilor de la Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova, orice accident soldat cu pierderea temporară a incapacităţii de muncă, care se produce în cadrul unităţii şi este legat de activitatea desfăşurată în orele de serviciu, trebuie să fie comunicat în mod operativ şi obligatoriu reprezentanţilor Inspectoratului de Stat al Muncii.
Atunci când este vorba despre pierderea temporară a capacităţii de muncă, responsabilii instituţiei respective pot să le permită celor de la întreprindere să constituie o comisie pentru cercetarea accidentului. În toate cazurile de accidentare a salariaţilor este întocmit un proces verbal în care sunt descrise circumstanţele de producere a acesteia. Procesul verbal este înregistrat la întreprindere şi la Inspectoratul de Stat al Muncii şi este ținută evidenţa strictă în cadrul ambelor structuri.
Unităţile economice trebuie să dispună de un registru special şi de dosare pentru fiecare caz de acest fel documentat, care sunt păstrate timp de cel puţin 50 de ani. Victima accidentului este în drept să solicite o copie a procesului verbal de cercetare a accidentului. Acest proces verbal oferă anumite drepturi legate de asigurările sociale de stat.
Drepturi sociale
În cazul reducerii numărului sau statelor de personal după criteriul legat de productivitate şi calificare, conform Codului muncii, atunci când sunt salariaţi cu abilităţi egale, prioritate au persoanele care au suferit în urma anumitor accidente de muncă sau au boli profesionale. Totodată, acestea obţin şi un adaos la pensia de vârstă.
Sunt şi anumite prevederi legate de reabilitarea sănătăţii. De exemplu, victimele unor accidente de muncă pot beneficia de bilete de tratament peste rând, la decizia comitetului sindical.
Cât privește garanţiile de stat, în cazul pierderii parţiale a capacităţii de muncă, salariatului îi este achitată o indemnizaţie unică şi îi este compensat prejudiciul material.
Dacă nici Inspectoratul de Stat al Muncii şi nici administraţia unităţii nu a efectuat cercetarea, fiecare salariat este în drept să comunice personal reprezentanţilor inspectoratului despre producerea accidentului, iar aceştia vor emite o dispoziţie în ceea ce priveşte documentarea cazului.