În actele normative de bază ale Inspectoratului de Stat al Muncii (ISM) există un șir de norme care nu corespund în totalitate prevederilor cuprinse în Legea privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător, nu sunt dezvoltate suficient și nu au fost ajustate la noile modificări legale. Astfel, în Legea privind Inspectoratul de Stat al Muncii avem prevederi concurente și confuze referitor la efectuarea controlului în afara programului de activitate al agentului economic.
E constatarea studiului „Analiza riscurilor de corupție în cadrul ISM, realizat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”.
Studiul cuprinde o analiză a riscurilor în cadrul ISM, care reies din reglementările existente în cadrul normativ și din rezultatele activității ISM. Documentul are cinci compartimente, care descriu contextul actual și scopul studiului, analizează factorii de risc generați de actele normative în domeniu, existența instrumentelor de integritate prevăzute de cadrul normativ și modalitatea de implementare a măsurilor de asigurare a integrității instituționale.
Studiul continuă cu analiza factorilor de risc operaționali, care pot apărea din gestionarea informației de serviciu, gestionarea mijloacelor financiare, achizițiile publice, neimplementarea adecvată a controlului intern managerial. Un compartiment aparte este dedicat analizei riscurilor aferente procesului de efectuare a controlului de stat, de la etapa de planificare, la cea de emitere a deciziilor. Urmează analiza transparenței decizionale și accesului la informație în cadrul Inspectoratului de Stat al Muncii. În final, au fost întocmite concluzii generale și înaintate mai multe recomandări în vederea eliminării riscurilor existente în cadrul ISM.
Studiul scoate în evidență neconcordanțele prevederilor din cadrul normativ, care se referă la activitatea de control a ISM, fapt ce creează confuzii și implementarea inadecvată a normelor existente în practică. În plus, au fost evidențiate prevederile din cadrul normativ, fie lipsa acestora, care poate afecta independența ISM.
Referitor la achizițiile publice, a fost remarcată lipsa de transparență, prin nepublicarea tuturor informațiilor și documentelor prevăzute de cadrul normativ în domeniu, fapt ce poate favoriza apariția riscurilor de corupție și conflicte de interese. Este notată probabilitatea scăzută de apariție a riscurilor de corupție, întrucât ISM a desfășurat puține achiziții publice și acestea au o valoare redusă.
În raport se constată lipsa unei evidențe corecte a datelor despre numărul controalelor planificate, numărul controalelor efectuate și rezultatele acestora, fiind identificate discrepanțe majore în informațiile publice prezentate în rapoartele anuale de activitate ale ISM și în Registrul de stat al controalelor.
Analiza datelor statistice aferente controlului de stat, efectuat de către ISM în ultimii trei ani, scoate în evidență mai multe aspecte, care ridică anumite semne de întrebare. Pot semnala prezența unor elemente de coruptibilitate, subliniază în multe cazuri pregătirea insuficientă a inspectorilor de muncă, dar și indică necesitatea unei analize minuțioase și întreprinderea măsurilor necesare din partea managementului instituției.
Pentru realizarea studiului a fost desfășurat un interviu cu reprezentanții ISM, în care au fost abordate aspecte ale cadrului legal, ale modului de funcționare a instituției, procedurile interne ce țin de asigurarea integrității instituționale și a personalului, precum și cele care vizează capacitățile financiare ale instituției și modul în care aceasta utilizează resursele publice.