Accesul la educație de calitate pe timp de pandemie s-a redus considerabil. Elevii acumulează lacune în însușirea materiei pe timp de pandemie, iar cei din familii social-vulnerabile continuă să rămână pe dinafara sistemului de educație.
Astfel, 67% dintre elevi, 92% dintre profesori și 77% dintre părinți consideră că, în linii mari, calitatea educației a avut de suferit în timpul pandemiei. Cel puțin acestea sunt datele unui sondaj realizat de Consiliul Național al Tineretului (CNT) în contextul pandemiei în Republica Moldova și prezentat recent într-o conferință de presă. În cadrul acestuia au fost intervievați 557 de elevi, 347 de părinți și 221 de profesori din 33 de raioane.
Potrivit secretarului general al CNT, Roman Banari, datele sondajului arată că 65% dintre elevi spun că, din cauza sistemului de predare și a instrumentelor folosite ineficient în regim on-line, aceștia simt că au rămas în urmă cu materialul, au note mai mici și le este mai greu să înțeleagă materialul.
De asemenea, 50% dintre părinții elevilor înscriși în clasele VII–XII spun că, de la începutul pandemiei, copilul se plânge mai des ca de obicei că nu înțelege materia predată, iar 89 la sută dintre profesorii chestionați au spus că au observat o scădere a nivelului de performanță a tinerilor la studii pe timp de pandemie.
Un alt efect negativ identificat este faptul că elevii au o atitudine neserioasă față de educație, iar profesorii nu sunt motivați să predea. 52% dintre părinții elevilor înscriși în clasele VII–XII au observat că, de la începutul epidemiei de Covid-19, rezultatele școlare ale copilului sunt mai proaste, iar 32 la sută din tineri spun că le-a luat mai mult de trei ore pentru a-și face temele.
Totodată, tinerii se plâng că sunt copleșiți de temele de acasă și de materialul pe care trebuie să-l asimileze. Astfel, 28% dintre părinții elevilor înscriși în clasele VII–XII spun că, de la începutul pandemiei, copilul se plânge mai mult ca de obicei că are mai multe teme pentru acasă, 20% dintre tinerii chestionați spun că elevii nu au o atitudine serioasă sau sunt nemotivați, iar 37% dintre profesori spun că elevii nu sunt motivați.
Tinerii se plâng că sunt copleșiți de materialul pe care trebuie să-l asimileze
Potrivit studiului, 19% dintre elevi, care nu au calculator personal, au solicitat de la școală sau autorități un dispozitiv de conectare, dar nu l-au primit. Între timp, 49% dintre profesori spun că Guvernul nu a acordat nici un fel de suport pentru încadrarea elevilor vulnerabili. Mai mult, din cauza dependenței de ecrane, a avut de suferit și sănătatea mintală și cea fizică a elevilor.
Recomandări pentru autorități
La finalul studiului, autorii au venit și cu niște recomandări către autorități. Printre acestea se numără echiparea tinerilor cu echipament și conexiune la internet, în special, a celor vulnerabili; instruirea cadrelor didactice, echiparea cu tehnologie performantă, printre care: conexiunea eficace la internet, înregistrarea bună și publicarea lecțiilor on-line pentru accesarea ulterioară a acestora, metoda de predare a materialului succint, la obiect și în mod interactiv. De asemenea, echiparea profesorilor cu tablete ce dispun de creion electric pentru reprezentarea grafică, aplicarea predării diferențiate etc.
Totodată, ei recomandă împărțirea claselor pe niveluri de cunoștințe acumulate, revizuirea curriculei din perspectiva educației on-line, elaborarea unor manuale pentru diverse discipline cu itemi web, dar și reducerea task-urilor birocratice pentru profesori, ca aceștia să aibă mai mult timp pentru pregătire.
De asemenea, autorii studiului sugerează plasarea accentului pe disciplinele care vor fi testate la BAC. Astfel, materiile testate la BAC să se facă off-line, iar celelalte – on-line; susținerea cadrelor prin crearea condițiior de lucru, micșorarea numărului de ore tarifare și majorarea tarifului, punerea la dispoziție a asistenților, dar și alte recomandări.
Studiul a fost bazat pe chestionarea on-line.