La 11 martie anul curent, angajaţii Căii Ferate a Moldovei, susţinuţi de Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova şi de federaţia sindicală de ramură, au desfăşurat un marş de protest, de la Gară până la sediul Guvernului. Protestatarii au cerut achitarea restanţelor salariale, de peste patru luni, dar şi majorarea retribuţiilor lunare. În medie, salariul angajaţilor CFM este de doar circa 2.000 lei.
După protestele salariaţilor Căii Ferate a Moldovei, s-a creat o comisie de conciliere, formată din nouă reprezentanţi ai salariaţilor şi nouă reprezentanţi de la conducerea CFM. Recent, a avut loc cea de-a treia şedinţă a comisiei, aceasta desfăşurându-se la sediul Căii Ferate a Moldovei, cu uşile închise.
Ion Zaporojan, preşedintele Federaţiei Sindicale a Feroviarilor, a menţionat după şedinţă că administraţia întreprinderii Calea Ferată a Moldovei nu a putut oferi un răspuns clar când vor fi achitate toate restanţele salariale. „Situaţia este incertă. S-a anunţat reducerea numărului de ministere, se tărăgănează alocarea creditului de 50 mln. de lei de la câteva bănci din țară, destinat inclusiv achitării restanţelor salariale. M-am adresat de nenumărate ori şi premierului Pavel Filip şi preşedintelui Parlamentului, Andrian Candu, le-am solicitat să se implice în soluţionarea problemei. Pentru moment, Calea Ferată a Moldovei va ieşi din impas doar dacă va avea sprijin din partea statului.
CFM este o întreprindere strategică de stat, chiar şi creditul de 50 de mln. de lei nu va salva situaţia, nici într-o lună şi nici în cinci luni. Cer Guvernului, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor să se întoarcă cu faţa spre întreprinderile de stat. De ce atunci când la Fabrica de sticlă s-a ars un cuptor, statul a virat 12 mln. de lei, dar la Calea Ferată a Moldovei, care este o întreprindere strategică, nu se alocă nimic, deşi mă adresez de un an şi jumătate şi Guvernului, şi Parlamentului?”, se întreabă indignat Ion Zaporojan.
„Nu suntem mulţumiţi atunci când
primim răspunsuri de genul „Preşedintele Parlamentului a examinat petiţia şi a transmis-o mai departe spre examinare Executivului”. Până acum nu am simţit nici o susţinere din partea statului. Măcar să ne ajute la procurarea combustibilului pentru trei luni, e vorba de 45-48 mln. de lei. Cu aceşti bani, am putea micşora restanţele salariale. În prezent, datoriile la leafă pentru majoritatea lucrătorilor sunt de patru luni şi jumătate, pentru circa 400 de angajaţi – de şase luni şi jumătate, iar pentru alţi aproximativ 200 de angajaţi, restanţele salariale sunt de peste şapte luni şi jumătate. Datoriile respective se estimează la 160 mln. de lei, fără impozite”, a precizat Ion Zaporojan.
Alexandru Orândaş, vicedirector al Căii Ferate a Moldovei, responsabil pentru activitatea financiară, preşedintele Comisiei de conciliere, a precizat că în ultimii ani la CFM s-a înregistrat un declin al volumelor de transport.
„Am înregistrat pierderi de 100 mln. de lei în anul 2015 şi de 50 de mln. de lei în 2016. Situaţia respectivă a condus la acumularea restanţelor salariale. Conducerea întreprinderii a elaborat pentru anul 2017 un plan de ieşire din criză, realizarea căruia ar putea conduce la diminuarea pierderilor. E vorba de optimizarea personalului, adică se va reduce numărul de angajaţi, printre cei disponibilizați fiind mulți pensionari. Totodată, serviciul medical din cadrul CFM va fi transmis în subordinea Ministerului Sănătăţii. Intenţionăm să atragem şi noi clienţi. Conform unor calcule ale Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), pentru achitarea indemnizaţiilor în caz de reducere a statelor de personal este nevoie de circa 4 mln. de euro. Am încheiat un contract cu BERD și în viitorul apropiat vom recurge la reducerea numărului de angajaţi. Vom reduce numărul de staţii, linii, vagoane, astfel încât vom putea economisi bani, cu care vom putea achita datoriile la leafă”, a menţionat responsabilul din administraţia CFM.
O nouă rundă de negocieri în cadrul şedinţei Comisiei de conciliere va avea loc la 26 mai. În prezent, CFM are circa 9.300 de salariaţi.