
Foto: pedorexpert.ro
Un regulament sanitar privind modul de cercetare şi stabilire a diagnosticului de boală profesională a fost elaborat recent de reprezentanţii Ministerului Sănătăţii şi remis Guvernului spre aprobare. Potrivit autorilor acestui proiect, până acum, în ţara noastră nu a existat un astfel de act normativ, ceea ce a creat impedimente în certificarea maladiilor profesionale, care sunt des întâlnite, dar în ultimii ani, cazuri de acest fel aproape că nu au fost înregistrate.
În opinia lui Nicolae Jelamschi, secretar de stat la Ministerul Sănătăţii, în acest fel, factorii de răspundere întreprind acţiuni orientate spre elaborarea cadrului normativ necesar pentru crearea unor condiţii mai clare şi mai transparente de stabilire a diagnosticului de boală profesională.
Astfel, proiectul regulamentului sus-men-ţionat stabileşte cerinţele privind cercetarea şi evidenţa bolilor profesionale cronice şi acute. Scopul documentului este semnalarea la timp şi organizarea corectă a cercetării cauzelor şi circumstanţelor apariţiei bolilor şi intoxicaţiilor profesionale, declararea lor, înregistrarea, evidenţa şi raportarea morbidităţii profesionale.
Regulamentul sanitar va completa şi dezvolta cadrul normativ existent al Serviciului de Supraveghere de Stat a Sănătăţii Publice. La elaborarea lui au fost consultate legislaţia şi actele normative în această materie din România, Federaţia Rusă, Belarus etc.
Normă depăşită de timp
Actualmente, în legislaţia naţională există un act normativ – Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 257 din 08.11.93 „Despre perfecţionarea serviciului de depistare, tratare şi profilaxie a maladiilor profesionale în republică”, care este depăşit.
Totodată, este în vigoare şi Lista bolilor profesionale din anul 1993, care contravine cerinţelor actuale ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Instrucţiunea la acest ordin nu prevede însă toate etapele necesare pentru cercetarea circumstanţelor şi a cauzelor apariţiei bolilor şi intoxicaţiilor profesionale.
În acelaşi timp, lipseşte metodologia de cercetare a cazurilor de
boală profesională pentru angajaţii cu mai multe locuri de muncă, apar dificultăţi la determinarea factorilor fizici, chimici şi biologici etc. care au cauzat apariţia problemelor de sănătate, la identificarea celor vinovaţi şi din acest motiv se prelungeşte durata de cercetare a acestora.
Cadru instituţional
Cele expuse mai sus argumentează necesitatea revizuirii ordinului menţionat şi elaborarea unui regulament sanitar care să reflecte metodologia actualizată privind cercetarea cazurilor de suspiciune privind bolile şi intoxicaţiile profesionale.
Conform aceluiaşi ordin al Ministerului Sănătăţii, în cadrul Spitalului Clinic Republican a fost creat Centrul republican de boli profesionale, atribuţia principală a căruia este diagnosticarea maladiilor profesionale. De asemenea, a fost constituit şi Consiliul republican de boli profesionale pentru examinarea cazurilor complicate, anularea sau modificarea diagnosticului, examinarea contestărilor parvenite de la angajatori şi persoanele afectate.
În urma aprobării Regulamentului sanitar privind modul de cercetare şi stabilire a diagnosticului de boală (intoxicaţie) profesională, se aşteaptă să crească responsabilitatea angajatorilor privind îndeplinirea măsurilor pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi prevenirea bolilor profesionale.
Supravegherea stării de sănătate
Autorii documentului sunt de părere că elaborarea modelului respectiv de monitorizare a stării de sănătate a persoanelor afectate va permite atât supravegherea stării de sănătate, cât şi reabilitarea acestora. Potrivit autorilor, aprobarea şi implementarea prezentului regulament nu necesită finanţare suplimentară din fondurile publice, ci doar o perfecţionare a structurilor existente, care funcţionează în limita bugetelor alocate.
Proiectul acestui regulament a fost elaborat de specialiştii Centrului Naţional de Sănătate Publică. Aprobarea şi implementarea documentului va contribui la ameliorarea asistenţei medico-sanitare şi a stării de sănătate a angajaţilor, la diminuarea morbidităţii profesionale, a invalidităţii şi mortalităţii populaţiei apte de muncă şi, în consecinţă, la creşterea economiei naţionale.
Prevenirea bolilor
profesionale este
mai eficientă
decât tratarea lor
Indicii privind maladiile profesionale sunt destul de nesemnificativi. Dacă, pe parcursul mai multor ani, în ţara noastră erau înregistrate câte aproximativ două cazuri de acest fel, în 2015 nu a fost certificat nici unul. În realitate însă este cunoscut faptul că, pornind de la întreprinderile care au condiţii de muncă grele şi nocive, oamenii capătă maladii profesionale în cadrul muncii şi nu acasă.
Reprezentanţii sindicatelor atrag însă atenţia asupra faptului că nivelul de înregistrare a morbidităţii profesionale nu reflectă situaţia reală şi nu corespunde condiţiilor de muncă de care dispun lucrătorii moldoveni.
Liderii sindicali sunt convinși că prevenirea este mai eficientă și mai puțin costisitoare decât tratarea bolilor profesionale sau reabilitarea lucrătorilor care au fost afectaţi de astfel de asemenea nenorociri. Astfel, toate domeniile de activitate economică pot şi trebuie să ia măsuri concrete de îmbunătățire a capacităţilor în ceea ce priveşte prevenirea bolilor profesionale.
În concluzie, reprezentanţii sindicatelor solicită factorilor de răspundere să contribuie la aceea ca toată atenţia să fie concentrată asupra celor mai arzătoare probleme ce ţin de asigurarea securităţii şi sănătăţii la locurile de muncă, cu alte cuvinte, asigurarea integrităţii şi vieţii salariaţilor este cel mai de preț capital pe pământ.