Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în ajutorul cititorului nostru care caută răspunsuri la întrebări de ordin juridic. Continuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprinderi, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. | |
La întrebările primite la redacţie va răspunde şeful Departamentului juridic al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, Ion PREGUZA. | |
Linia fierbinte la tel. 022-23-76-39 | |
Luni şi joi de la 14.00-16.00. |
Reglementarea procesului de activitate la nivel de unitate
Regulamentul intern este obligatoriu pentru fiecare unitate? Care este rolul sindicatelor la întocmirea acestui act juridic?
Vera Platon, Bălți |
Regulamentul intern este un act juridic care ține de reglementarea procesului de activitate a unității. Acesta trebuie să fie întocmit şi aprobat de angajator prin ordin la fiecare unitate. Art. 198 din Codul muncii dispune întocmirea acestui act, cu consultarea reprezentanţilor salariaţilor.
Astfel, la întocmirea regulamentului intern al unităţii, sindicatele trebuie să urmărească cu atenţie ca acest act juridic să conţină prevederi referitoare la: protecţia şi igiena muncii în cadrul unităţii; respectarea principiului nediscriminării şi eliminarea oricărei forme de lezare a demnităţii în muncă; drepturile, obli-gaţiile şi răspunderea angajatorului şi ale salariaţilor; disciplina muncii în unitatea respectivă; abaterile şi procedura disciplina-ră; regimul de muncă şi de odihnă şi alte reglementări privind raporturile de muncă la unitate, care nu contravin legislaţiei în vigoare.
Sindicatele trebuie să urmărească respectarea condiţiilor legislaţiei ce ţin de regulamentul intern, de exemplu, să fie adus la cunoştinţa salariaţilor, sub semnătură, de către angajator, în termen de cinci zile lucrătoare de la data aprobării regulamentului, afişarea acestuia în toate subdiviziunile structurale ale unităţii etc.
Contractul individual de muncă, încheiat în formă scrisă
Am fost încadrată în muncă până la adoptarea Codului muncii, prin ordin de angajare. Am auzit că este obligatorie încheierea cu angajatorul a contractului de muncă în formă scrisă. Este adevărată informaţia?
Aliona Florea, Hîncești |
Regula generală este că contractul individual de muncă se încheie în formă scrisă, dar, conform prevederilor art. 58 din Codul muncii, contractul individual de muncă încheiat până la data intrării în vigoare a Codului muncii (înainte de 28.03.2003) poate fi perfectat în formă scrisă numai cu acordul părţilor.
Din cele din urmă, rezultă că nu este obligatorie încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, deși forma scrisă a contractului reprezintă un act prin care se garantează drepturile şi obligaţiile atât ale salariatului, cât şi ale angajatorului. Conţinutul contractului individual de muncă, în acest sens, include clauze cum ar fi: durata contractului; data de la care contractul urmează să-şi producă efectele; specialitatea, profesia, calificarea, funcţia; atribuţiile funcţiei; riscurile specifice funcţiei; drepturile şi obligaţiile salariatului; drepturile şi obligaţiile angajatorului; condiţiile de retribuire a muncii, inclusiv salariul funcţiei sau cel tarifar şi suplimentele, premiile şi ajutoarele materiale; compensaţiile şi alocaţiile, inclusiv pentru munca prestată în condiţii grele, vătămătoare şi/sau periculoase; locul de muncă; regimul de muncă şi de odihnă; perioada de probă, după caz; durata concediului de odihnă anual şi condiţiile de acordare a acestuia; prevederile contractului colectiv de muncă şi ale regulamentului intern al unităţii referitoare la condiţiile de muncă ale salariatului; condiţiile de asigurare socială; condiţiile de asigurare medicală și altele.