Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în ajutorul cititorului nostru care caută răspunsuri la întrebări de ordin juridic. Continuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprinderi, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. | |
La întrebările primite la redacţie va răspunde şeful Departamentului juridic al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, Ion PREGUZA. | |
Linia fierbinte la tel. 022-23-76-39 | |
Luni şi joi de la 14.00-16.00. |
Protecția drepturilor sindicale ale funcționarilor publici
Sunt funcționar public și doresc să aflu ce garanții prevede Convenția nr. 151 a Organizației Internaționale a Muncii, care, după cum am aflat, a fost ratificată de Republica Moldova.
Valentin Topor, Chișinău |
Convenția OIM nr. 151 a fost ratificată de ţara noastră prin Hotă-rârea nr. 17-XV din 7 februarie 2003 a Parlamentului. Această convenție vizează relațiile de muncă în funcția publică și are ca obiect de reglementare, în esență, protecția funcționarilor publici care își exercită dreptul sindical, promovarea principiului non-ingerinței autorităților publice în acest cadru, dreptul la negociere sau participarea la determinarea condițiilor de muncă, instituirea unor garanții pentru reglementarea diferendelor ce pot apărea pe parcursul exercitării funcției publice.
Asemănător Convenției nr. 98, care vizează aplicarea principiilor dreptului la organizație și de purtare a tratativelor colective, Convenția nr. 151 dispune că agenții publici trebuie să beneficieze de o protecție adecvată contra oricăror acte de discriminare care ar putea să aducă atingere libertății sindicale și dreptului la negociere colectivă.
În sensul convenției, prin agent public sunt desemnate toate persoanele încadrate de autoritățile publice, sub rezerva că fiecare legislație națională poate determina măsura în care garanțiile instituite prin convenție se vor aplica anumitor agenți, cum ar fi personalul din forțele armate, poliție sau înalți funcționari publici, cum sunt, spre exemplu, demnitarii.
Organizațiile agenților publici trebuie să fie protejate contra oricărei ingerințe a autorităților publice în constituirea, funcționarea și administrarea acestora, beneficiind de o completă independență. În condiții identice cu cele ale lucrătorilor, organizațiile agenților publici trebuie să beneficieze de toate drepturile civile și politice considerate esențiale pentru exercitarea normală a libertăților sindicale, cu singura rezervă a respectării obligațiilor ce decurg din statutul și natura funcțiilor pe care le exercită. Aceste organizații trebuie să aibă acces la facilitățile necesare exercitării libere a dreptului sindical.
Republica Moldova, ca stat care a ratificat această convenție, este chemată să asigure sau să încurajeze negocierile colective privind condițiile de muncă ale funcționarilor publici sau să identifice soluții prin care reprezentanții acestora să poată participa la determinarea acestor condiții. Reglementarea eventualelor diferende dintre autoritatea publică și agenții publici trebuie să constituie obiect al negocierilor colective sau, în orice caz, soluționarea acestora trebuie să se realizeze după o procedură care să se caracterizeze prin independență și imparțialitate de genul medierii, concilierii sau arbitrajului.
Încetarea înainte de termen a contractului de muncă pe termen determinat
Poate oare înceta înainte de termen contractul individual de muncă pe durată determinată, pe motivul reducerii numărului sau a statelor de personal?
Inga Donici, Hîncești |
Conform art. 83, alin. (5) din Codul muncii, contractul individual de muncă pe durată determinată poate înceta înainte de termen în cazurile prevăzute la art. 82 (în circumstanțe ce nu depind de voința părților), 821 (prin acordul scris al părților), 85 (demisie) şi 86 (con-cediere) din Codul muncii, inclusiv pe motivul reducerii numărului sau a statelor de personal.