Procesul de elaborare a standardelor ocupaţionale pentru diferite profesii şi meserii, în corelare strânsă cu cerinţele pieţei muncii, este în plină desfăşurare în ţara noastră. În context, Şcoala profesională nr. 6 din capitală a lansat, în ultimii ani, mai multe specialităţi noi şi conlucrează intens cu factorii ministeriali şi cu agenţii economici.
Emil Şpac, directorul şcolii sus-menţionate, a precizat că această instituţie pregăteşte în prezent specialişti calificaţi în tehnologiile informaţionale, electronică, reparaţii auto, precum şi electrogazosudori.
De vreme ce instituţia instruieşte şi meseriaşi în domeniul reparaţiilor auto, a fost introdusă o specialitate nouă, legată de echipamentul electric şi electronic al autovehiculelor. Or, în prezent, în ţara noastră nu sunt prea mulţi muncitori care să deservească automobilele mai sofisticate.
În schimb, a fost stopată temporar instruirea maşiniştilor pentru locomotive Diesel. Pornind de la faptul că în domeniul căilor ferate are loc un proces de reformare, însoţit de reduceri de cadre, nu mai este nevoie de astfel de specialişti.
Fuzionare prin absorbţie
Totodată, în 2015, cu această instituţie au fuzionat printr-un proces de absorbţie o şcoală similară din Răzeni, Ialoveni, care pregătea cadre pentru domeniul gestionat de Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, dar şi Şcoala de meserii nr. 2 din capitală, care pregătea tipografi. În consecinţă, au fost optimizate şi meseriile de la aceste instituţii.
Astfel, reprezentanţii Şcolii profesionale nr. 6 au fost nevoiţi să
facă unele schimbări, pentru ca meseriile preluate de la cele două instituţii să fie legate mai mult de tehnologiile informaţionale. Acum, aproape toate specialităţile se bazează pe aceste tehnologii. Dacă, înainte, la tipografii exista tipar plat, lat sau înalt, acum totul se face în mod computerizat.
„Cu părere de rău, cele două şcoli ne-au fost transmise în gestiune fără utilajul necesar pentru procesul didactic, pentru că şi acea bază materială învechită de care dispuneau fusese distrusă. Ne vine greu în această situaţie, dar vom găsi soluţii, vom accesa proiecte”, a subliniat Emil Şpac.
Până atunci însă, din lipsă de utilaj, elevii de la specialităţile legate de telecomunicaţii urmează ore practice în cadrul întreprinderilor din domeniu.
Cât despre perfecţionarea cadrelor, specialiştii de la Şcoala profesională nr. 6 din Chişinău dispuneau de pregătire şi pentru specialităţile preluate de la şcoala din Răzeni. În cazul profesiilor tipografice, instruirea este efectuată în continuare de pedagogii de la şcoala de meserii în aceleaşi săli de studiu şi ateliere, dar, din păcate, fără utilajul necesar, care este lipsă.
Conlucrare cu întreprinderile
În momentul introducerii noilor specialităţi, administraţia şcolii a avut consultări cu mai mulţi agenţi economici. Drept urmare, un şir de contracte de parteneriat urmează a fi semnate pentru pregătirea cu eforturi comune a specialiştilor.
„După ce am început să introducem specialităţi noi, înşişi agenţii economici şi-au manifestat interesul de a conlucra cu noi. Acum, noi înmatriculăm elevii, iar ei ne ajută să facem rost de utilaj, să organizăm practica profesională la unităţi şi să pregătim specialişti pentru dânşii”, a concretizat Emil Şpac.
În prezent, şi curricula este coordonată cu agenţii economici pentru a fi satisfăcute aşteptările acestora legate de abilităţile de care trebuie să dispună viitorii specialişti la absolvire. La rândul lor, şi reprezentanţii Ministerului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor au fost familiarizaţi cu procesul şi condiţiile de pregătire a cadrelor de la această şcoală şi conlucrează la elaborarea competenţelor pentru mai multe domenii.
Trei meserii noi
Emil Şpac a mai comunicat că, recent, în Monitorul Oficial a fost publicat un ordin cu privire la introducerea a trei profesii muncitoreşti de operator la telecomunicaţii, montator linii aeriene de telecomunicaţii şi operator pentru suportul tehnic al calculatoarelor.
„În prezent, pregătim cadre pentru 13 meserii şi ne gândim la încă o specialitate nouă, legată de domeniul tipografic. Intenţionăm să conlucrăm cu specialiştii de la ministerul sus-menţionat, pentru ca aceasta să fie introdusă în planul de înmatriculare”, a adăugat directorul.
În ţara noastră activează aproximativ 300 de tipografii, iar odată cu absorbirea Şcolii de meserii nr. 2 din Chişinău, cadre pentru acestea nu mai sunt pregătite. Dacă, anterior, erau instruiţi anual aproximativ 250 de elevi la această specialitate, acum ar putea fi înmatriculaţi mai puţini, dar să le fie asigurată o instruire de calitate.
Actualmente, elevii acestei şcoli sunt pregătiţi după sistemul de instruire profesională duală. În cazul unor specialităţi axate mai mult pe producere, raportul dintre teorie şi practică este de aproximativ 60 la 40, pe când la cele axate pe deservire este mai mic.
În cazul efectuării practicii profesionale la întreprinderi, sunt încheiate contracte ce stipulează angajarea ulterioară a absolvenţilor. Totodată, reprezentanţii unităţilor economice participă şi la examenul de calificare de la încheierea studiilor şi au posibilitate să aleagă pe cei mai buni elevi.
Prin conlucrare cu agenţii economici, dar şi cu suport extern, şcoala a achiziţionat utilaj din cel mai modern pentru pregătirea operatorilor suport tehnic, a lăcătuşilor auto şi electroniştilor auto, ceea ce permite pregătirea cadrelor conform cerinţelor actuale. Şi în cadrul practicii de producţie, elevii au posibilitate să cunoască tehnologiile şi utilajul de ultimă oră.
Problemele şcolii
În opinia lui Emil Şpac, printre cele mai importante probleme se numără reabilitarea statutului de maistru pentru pregătirea profesională, posibilitatea ca elevii şcolilor profesionale să-şi poată continua studiile de cultură generală, dar şi asigurarea necesităţilor vitale pentru elevii din rândul celor rămaşi fără îngrijire părintească.
La rândul său, Iulii Ţurcanu, preşedintele comitetului sindical de la Şcoala profesională nr. 6, constată că la această instituţie este desfăşurat un parteneriat social constructiv. Astfel, principalele drepturi şi interese ale membrilor de sindicat sunt realizate prin intermediul contractului colectiv de muncă încheiat cu angajatorul. De asemenea, administraţia şcolii este receptivă la nevoile salariaților şi contribuie la soluţionarea acestora.
Totuşi, unele probleme depășesc posibilităţile administraţiei sau ale sindicaliştilor. Astfel, după ce anul trecut au fost reduse poziţiile de operator la calculatoare, mai multor profesori le-a fost micşorat numărul de ore predate, iar unii au rămas şi fără serviciu.
Această problemă se va agrava şi mai mult, de la 1 septembrie, când se prevede să fie micşorat drastic numărul de ore la obiectele de cultură generală, iar aproximativ 40 la sută dintre cei 142 de angajaţi ai instituţiei ar putea rămâne fără salariu.
Optzeci la sută
dintre absolvenţii
acestei şcoli sunt angajaţi îndată după absolvire
Cea mai dificilă rămâne a fi însă situaţia cadrelor tinere, care, pe lângă problema salariilor mici şi cea a spaţiului locativ, sunt practic lipsiţi de perspectiva de a-şi face un rost în ţara noastră, a mai subliniat Iulii Ţurcanu.
Potrivit Nadejdei Lavric, vicepreşedintă a Federaţiei Sindicale a Educaţiei şi Ştiinţei (FSEŞ), această şcoală este una dintre cele 11 instituţii de acest fel cu organizaţii sindicale afiliate FSEŞ, în care parteneriatul social se desfăşoară cu succes. Totodată, şi stadiul de realizare a reformelor la această şcoală este unul dintre cele mai avansate.