Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în ajutorul cititorului nostru care caută răspunsuri la întrebări de ordin juridic. Continuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprinderi, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. | |
La întrebările primite la redacţie va răspunde şeful Departamentului juridic al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, Ion PREGUZA. | |
Linia fierbinte la tel. 022-23-76-39 | |
Luni şi joi de la 14.00-16.00. |
Procedura de contestare a actelor administrative
Cum pot fi contestate actele (deciziile) inspectorilor muncii?
Elena Ciobanu, Chişinău |
Potrivit art. 380 din Codul muncii, actele administrative emise de inspectorii de muncă pot fi contestate la directorul Inspectoratului de Stat al Muncii şi/sau conform Legii contenciosului administrativ. Şi actele administrative emise de directorul Inspectoratului de Stat al Muncii pot fi contestate conform Legii contenciosului administrativ.
Astfel, conform art. 14 din Legea contenciosului administrativ, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său, recunoscut de lege, printr-un act administrativ va solicita, printr-o cerere prealabilă, autorităţii publice emitente, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia, în cazul în care legea nu dispune altfel.
Dacă organul emitent are un organ ierarhic superior, cererea prealabilă poate fi adresată, la alegerea petiţionarului, fie organului emitent, fie organului ierarhic superior. Cererea prealabilă este examinată de către organul emitent sau ierarhic superior în termen de 30 de zile de la data înregistrării ei, decizia urmând a fi comunicată de îndată petiţionarului.
În caz că persoana care se consideră vătămată într-un drept al său, recunoscut de lege, printr-un act administrativ, nu este mulţumită de răspunsul primit la cererea prealabilă sau nu a primit nici un răspuns în termenul prevăzut de lege, este în drept să sesizeze instanţa de contencios administrativ competentă pentru anularea, în tot sau în parte, a actului respectiv şi repararea pagubei cauzate (art. 16 din Legea contenciosului administrativ).
Cererile de primire în sindicate, păstrate timp de trei ani
Care este termenul de păstrare a cererilor şi proceselor-verbale de primire în sindicate?
Mihail Pascal, Chişinău |
Potrivit „Indicatorului documentelor-tip şi al termenelor lor de păstrare pentru organele administraţiei publice, pentru instituţiile, organizaţiile şi întreprinderile Republicii Moldova”, aprobat pe 3 decembrie 1997 de către directorul Serviciului de Stat de Arhivă al Republicii Moldova, cererile cu privire la primirea în rândurile membrilor organizaţiilor obşteşti (inclusiv în rândurile membrilor de sindicat) se păstrează trei ani.
Procesele-verbale ale şedinţelor organelor obşteşti, potrivit aceluiaşi „indicator”, se păstrează permanent în organizaţiile care sunt surse de completare a Fondului Arhivistic al Republicii Moldova (inclusiv ale organelor sindicale) şi 10 ani – în organizaţiile ce nu sunt astfel de surse.