„Sunt angajată la o unitate din capitală în bază de contract individual de muncă şi dispun de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. Nu demult, am avut o problemă de sănătate şi, cu toate că m-am prezentat în stare gravă, cu febră, la policlinica situată în raza blocului în care locuiesc, medicii de acolo nu mi-au acordat nici măcar primul ajutor, deşi le-am arătat poliţa. Ei m-au purtat, mai întâi, pe la diferite secţii, dar şi pe la reprezentanţii administraţiei aceleiaşi instituţii, pentru a decide dacă am sau nu dreptul de a fi consultată. În ultimă instanţă, mi-au recomandat să mă deplasez în starea în care mă aflam în oraşul Sîngerei, unde am viza de reşedinţă. Aş vrea să ştiu care sunt drepturile mele de persoană asigurată în sistemul de sănătate, inclusiv în ceea ce priveşte acordarea primului ajutor medical”.
Irina Sochircă, or. Chişinău
Reprezentanţii Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină au precizat că, în cazurile de acest fel, în perioada 1 septembrie – 31 octombrie, persoanele asigurate au dreptul să-şi aleagă o instituţie medicală din capitală. În acest scop, acestea trebuie să depună cerere la instituţia medicală primară selectată.
Cererea în cauză ar putea fi semnată, dar şi respinsă, dacă prestatorul respectiv al serviciilor de sănătate are un surplus de pacienţi.
Astfel, persoanele asigurate trebuie să se adreseze medicului-şef al instituţiei medicale primare, pentru ca acesta să le acorde formulare-tip de cerere pe care să le completeze. După ce este semnată cererea, dreptul de a fi deservit de instituţia respectivă va fi obţinut, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
Totodată, orice persoană care dispune de asigurare medicală obligatorie, poate beneficia gratuit de primul ajutor medical în cazul anumitor probleme grave de sănătate. Pentru aceasta, este necesar să fie chemată salvarea, care să transporte pacientul la spitalul de urgenţă, unde este acordată asistenţa medicală. La spital, pacienţii care primesc primul ajutor medical, dacă dispun de asigurare de sănătate, dacă este nevoie, pot fi şi internaţi.
În cazul în care persoanele asigurate se adresează la o instituţie medico-sanitară primară la care nu sunt înscrise, trebuie să achite costul serviciilor.
Potrivit reprezentanţilor CNAM, înscrierea persoanelor asigurate poate fi efectuată la o singură instituţie medicală primară, de regulă, cea mai apropiată de locul de trai al solicitantului.
Totodată, cei care optează pentru serviciile medicului de familie din instituţia medicală primară ce deserveşte alt teritoriu, vor asigura deplasarea echipei medicului de familie.
Schimbarea instituţiei medicale primare şi a medicului de familie poate fi efectuată o dată pe an, în perioada 1 septembrie – 31 octombrie.
Dacă în cerere nu a fost menţionat numele medicului de familie, acesta va fi desemnat de către instituţie. Înlocuirea medicului de familie în altă perioadă a anului e posibilă doar pentru persoanele asigurate care îşi schimbă domiciliul şi viza de reşedinţă.
Modalitatea de alegere a medicului de familie este prevăzută în Regulamentul cu privire la înregistrarea populaţiei în instituţia medico-sanitară ce prestează asistenţă medicală primară în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
Pentru a beneficia de asistenţă medicală gratuită, persoanele asigurate sunt obligate să se înregistreze la un medic de familie din cadrul unei instituţii medico-sanitare primare.