Proiectul-pilot şcoala Sindicală a finalizat cu succes. Cei 18 absolvenţi ai primei promoţii ai şcolii au prezentat idei de proiecte şi s-au arătat interesaţi de activitatea sindicală şi pe viitor. Ceremonia de înmânare a diplomelor a avut loc la Institutul Muncii. Evenimentul a fost deschis cu un cuvânt de salut din partea organizatorilor. Proiectul Şcoala Sindicală din Moldova s-a desfăşurat sub genericul „Democraţia are nevoie de democraţi”.
Proiectul întitulat Şcoala Sindicală din Moldova s-a desfăşurat graţie parteneriatului moldo-austriac în domeniul educaţiei sindicale. Prima promoţie a întrunit 18 activişti din mai multe ramuri: construcţii, medicină, comunicaţii, comerţ şi silvicultură. Inițial, în cadrul proiectului s-au înscris 24 de persoane.
Participanţii despre proiect: informaţie utilă şi idei de noi proiecte
Participanții se adunau la şedinţele serale de la Institutul Muncii după orele de serviciu în fiecare marţi şi joi, între orele 17.30 şi 20.30. Cu toţii aveau acelaşi scop – să socializeze, să studieze, să-şi dezvolte capacităţile profesionale şi să-şi aprofundeze cunoştinţele în diferite domenii, fiind ghidaţi de formatori din cadrul CNSM şi experţi internaţionali.
Pas cu pas, participanţii au ob-ținut toate cunoştinţele necesare unui sindicalist veritabil. Aceștia afirmă că tot ce au învăţat pe parcursul anului de studii le va fi de folos în activitatea lor de zi cu zi. Ei au învăţat ce este sindicatul şi care este rolul acestuia, care sunt avantajele aderării la sindicat, necesitatea şi principiile generale de recrutare de noi membri de sindicat.
Una din participante este Tamara Novac, contabil-șef la IMP „Chișinăuproiect”, Federația Sindicatelor din Construcții și Industria materialelor de Construcții „Sindicons”. Pentru ea, Școala Sindicală a însemnat foarte mult. “Nu regret nimic. Chiar dacă era obositor, am avut parte de o echipă bună, mi-am făcut prieteni buni. Altfel nici că se putea că ne întâlneam zi de zi. Mi-au plăcut foarte mult testele psihologice pe care le-am realizat pe parcursul seminarelor. La şcoală am învăţat să fim uniți, să colaborăm în grup, să ne mobilizăm, să ne focusăm pe o problemă și să găsim soluții. Aici am învățat că fiecare critică trebuie primită ca pe un cadou”.
Participanţi de toate vârstele şi profesiile
Cel mai în vârstă participant este Vasile Pojoga, Sindicatul „Sind LUCAS”. La cei 60 de ani ai săi, domnul Pojoga, ca și ceilalți a aflat multe lucruri noi pe care le va implementa cât de curând. “Am luat cunoștință cu programa, erau teme importante. M-am gândit că merită învățate. Formatorii sunt foarte dotați. O noutate pentru mine a fost relaxarea dinainte de lecție. Avem multe de învățat de la ei. Aş mai merge și la alte cursuri, dacă voi găsi că temele sunt interesante. Mi-am făcut prieteni buni”, a declarat acesta.
„Tare mi-a plăcut experiența, deși a fost obositor, pentru că am un copil mic acasă. Am aflat lucruri noi, am făcut cunoștință cu oameni deștepți. Desigur că au fost și momente plicticoase, de exemplu, lecțiile de teorie. Școala Sindicală mi-a oferit șansa de a deveni mai performantă, să transmit mesajul corect din punct de vedere legal, să adopt un comportament adecvat, să găsesc soluții. Pentru mine a fost un test cu rezultate bune”, a mărturisit Irina Agachi, specialist principal S.A. Moldtelecom, Federația Sindicatelor din Comunicații.
Un alt participant a fost Anatolie Guzun, șef de laborator, Centrul Național Frecvențe Radio. “Am acumulat multe cunoștințe noi, de la drept civil la ecologie. Formatorii din Austria au venit cu noi tehnici de învățare, s-a pus mare accent pe implicare. Când am aplicat la școală, am fost motivat de tematicile lecțiilor și desigur de colectivul unit”, a precizat Anatolie.
Proiectele finale – marea provocare
Rezultatul final al şcolii a fost prezentarea celor cinci proiecte de grup şi trei proiecte individuale. Tematicile proiectelor fiind actuale pentru situaţia social-economică din RM. Una din temele prezentate a fost discriminarea femeilor la angajarea în câmpul muncii, problemele cu care se confruntă femeile însărcinate, implicarea activă a tinerilor în modernizarea mișcării sindicale, formarea sindicală și recrutarea noilor membri de sindicat.
Obiectivele generale ale proiectului sunt dezvoltarea competenţelor funcţionale, sociale şi profesionale ale activului sindical, consolidarea capacităţii de autodeterminare şi, în final, formarea unei noi generaţii de activişti sindicali.
Ala Petrea, managerul de proiect, a declarat că Școala Sindicală reprezintă o provocare atât pentru ea, cât și pentru CNSM. „Frecventarea şcolii în afara orelor de lucru şi în weekend-uri a fost iniţial o temere firească pentru sindicaliştii din Moldova. Dar am reuşit să formăm un grup de astfel de activişti care au înţeles că au nevoie de studii anume în cadrul Şcolii Sindicale. Pentru mine a fost o experienţă bogată în managementul de proiect, am învăţat multe lucruri de care este nevoie în astfel de activitate. Am profitat de o şansă unică de a avea acces la formarea sindicală împreună cu participanţii Şcolii Sindicale din Moldova”.
Din septembrie, şcoala Sindicală îşi continuă activitatea
La festivitatea de absolvire a şcolii a participat conducerea Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova (CNSM) și a Institutului Muncii, președinți ai centrelor sindicale național-ramurale, reprezentanți ai Agenţiei Austriece pentru Dezvoltare, ai Federaţiei Sindicatelor din Austria (OGB), Biroului de Coordonare pentru Cooperare Tehnică a Austriei și ai Ambasadei Austriei la Chişinău.
„În ultimii ani, CNSM a alocat surse financiare importante pentru activitățile educaționale. Şcoala Sindicală din Moldova se înscrie în planurile strategice ale confederației și s-a dovedit a fi un proiect de succes. Sper că acele cunoștințe care au fost acumulate de participanți vor fi materializate prin activități care vor contribui la dezvoltarea mișcării sindicale din țară”, a declarat Mihail Hîncu, vicepreşedinte al CNSM.
“Prin intermediul acestui proiect urmărim să formăm o nouă generație de lideri de sindicat care trebuie să fie personalități bine pregătite pentru a face față provocărilor timpului”, a menționat Vsevolod Barbăneagră, director general al Institutului Muncii.
Proiectul-pilot derulează în baza modelului austriac al activităţii sindicale |
Sepp Wall-Strasser, coordonator de proiect, dar și directorul executiv al OGB, a ținut să menționeze că inițiativa proiectului constituie o apropiere de valorile europene și de consolidare a societății civile. Totodată, acesta s-a referit la continuarea proiectului. În septembrie 2013, va demara admiterea pentru cei care vor face obiectul celei de-a doua promoţii.
Şcoala Sindicală din Moldova are menirea de a deveni un nou model de educaţie continuă pentru sindicaliştii din Moldova. Aceasta a fost implementată în Moldova în baza modelului austriac. Îmi exprim convingerea că acest proiect va contribui la implementarea în Moldova a unor modele şi abordări moderne de soluţionare a problemelor social-economice cu care se confruntă salariaţii, membri de sindicat și la modernizarea sindicatelor”, a precizat Sepp Wall-Strasser, coordonator de proiect Școala Sindicală, director executiv Uniunea Sindicatelor din Austria.