Vă rog să ne spuneți cine trebuie să asigure condițiile necesare de prestare a serviciilor?
Igor Sîrbu, Bălți
Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în ajutorul cititorului nostru care caută răspunsuri la întrebări de ordin juridic. Continuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprinderi, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. Linia fierbinte la tel.: 0 800 800 20 (luni şi joi de la 14.00-16.00).Ion PREGUZA
expert
în Departamentul juridic al CNSM
Pentru a oferi un răspuns cu mai multă claritate la întrebarea adresată, considerăm oportun să subliniem că, prin contractul de prestări servicii, potrivit art. 1375 din Codul civil (CC) al Republicii Moldova, o parte (prestator) se obligă să presteze celeilalte părți (beneficiar) anumite servicii, iar aceasta se obligă să plătească retribuția convenită. Obiectul contractului de prestări servicii îl constituie serviciile de orice natură.
Asigurarea condițiilor necesare de prestare a serviciilor ține, de regulă, de obligația prestatorului, dacă serviciul este prestat în locul, în sediul permanent, staționar de activitate al acestuia (al prestatorului).
Desigur, prestatorul suportă și riscurile legate de prestarea serviciilor. În acest sens, pot fi stabilite unele excepții prin care asigurarea condițiilor de prestare a serviciilor este o obligație a beneficiarului.
Aceste excepții (în care beneficiarul trebuie să asigure condiții de prestare a serviciilor) pot avea loc în cazurile în care serviciile sunt prestate la domiciliul, la sediul beneficiarului sau dacă această clauză este stipulată în contract sau rezultă din natura serviciului prestat.
În cazul în care beneficiarul este răspunzător pentru asigurarea condițiilor de prestare a serviciilor, acesta, potrivit art. 1378 alin. (1) din CC, trebuie să amenajeze și să întrețină astfel spațiile, echipamentele sau aparatele pe care trebuie să le procure pentru prestarea serviciilor și să reglementeze astfel prestarea serviciilor care trebuie efectuată sub conducerea și în conformitate cu dispozițiile sale, încât prestatorul să fie protejat contra riscurilor pentru viață și sănătate în măsura în care natura serviciului prestat o permite.
Beneficiarul suportă toate riscurile legate de prestarea serviciilor
Scopul acestei asigurări a condițiilor de prestare a serviciilor este protejarea intereselor prestatorului. Astfel, în astfel de cazuri, beneficiarul suportă toate riscurile legate de prestarea serviciilor.
Este important de menționat că aceste obligații cu privire la asigurarea condițiilor de prestare a serviciilor, care revin beneficiarului, potrivit alin. (2) al aceluiași articol din CC, nu pot fi excluse sau limitate în prealabil printr-un contract.
Prin urmare, în cazul în care beneficiarul este responsabil de asigurarea condițiilor de prestare a serviciilor, se aplică o normă imperativă a legislației civile și părțile nu pot deroga de la dispoziția acesteia.
În această ordine de idei, este de menționat: caracterul juridic al obligațiilor cu privire la asigurarea condițiilor de prestare a serviciilor, care revin beneficiarului, diferă de cel al obligațiilor cu privire la asigurarea condițiilor de muncă, ce revin angajatorului în temeiul legislației muncii, inclusiv al contractului individual de muncă.
Dispoziția alin. (3) al art. 1375 din CC stabilește, în acest sens, că contractele de muncă sunt reglementate prin legislația muncii.
Astfel, conținutul contractului individual de muncă, potrivit art. 49 alin. (1) din Codul muncii, este determinat prin acordul părților, ținându-se cont de prevederile legislației în vigoare, și stipulează: compensațiile și alocațiile, inclusiv pentru munca prestată în condiții grele, vătămătoare și/sau periculoase; regimul de muncă și de odihnă, inclusiv durata zilei și a săptămânii de muncă a salariatului etc.
Mai mult, art. 10 alin. (2) din Codul muncii stabilește, cu destulă claritate, obligațiile angajatorului, cum ar fi: să asigure salariaților condițiile de muncă corespunzătoare cerințelor de securitate și sănătate în muncă; să asigure salariații cu utilaj, instrumente, documentație tehnică și alte mijloace necesare pentru îndeplinirea obligațiilor lor de muncă; să asigure respectarea demnității în muncă a salariaților și alte sarcini, care nu sunt prevăzute de legislația în domeniu pentru beneficiar în cazul de prestare a serviciilor.