Dialog cu Ambasadorul Pirkka Tapiola, șeful Delegaţiei UE în Moldova
– Domnule Ambasador, la 4 aprilie, se vor împlini doi ani de când aţi fost numit șef al Delegației Uniunii Europene în Republica Moldova. Într-unul din primele interviuri, aţi declarat că aveţi „ o idee destul de bine formată despre starea de lucruri din Moldova”. După doi ani de exercitare a mandatului de șef al Delegației UE la Chișinău, s-a schimbat părerea Dvs. despre ţara noastră, despre poporul ei?
– Este adevărat, am fost numit în această funcţie la 4 aprilie 2013, însă efectiv am preluat funcţia în luna septembrie. De fapt, am început să cooperez cu autorităţile Republicii Moldova cu mult înainte de această dată. Din 2005 până în 2009, am fost consilierul lui Javier Solana, Înaltul Reprezentant al UE pentru Politică Externă şi de Securitate Comună, după care, din 2009-2013, am activat în calitate de consilier pe strategii în cad-rul serviciului afaceri externe UE, sectorul Europa de Est, din care face parte şi Republica Moldova. Astfel, când am început să exercit mandatul de şef al Delegaţiei UE în Moldova, deja cunoşteam destul de bine ţara Dvs.
Totuşi, am început să înţeleg mai profund realităţile Moldovei de abia în momentul în care m-am confruntat cu dificultatea de a reforma sistemul politic din ţara dvs. Am observat cât de strânse sunt relaţiile dintre business şi politică, cât de influente sunt interesele unor persoane şi cât de complicat este să evadezi din păienjenişul acestor interese obscure pentru a construi un sistem politic funcţional. Deocamdată, aceasta rămâne o mare provocare pentru Republica Moldova.
Cât priveşte părerea mea despre poporul moldovenesc, totdeauna a fost una foarte bună, extrem de pozitivă. Republica Moldova este o ţară fascinantă, multiculturală, cu un element folcloric pronunţat în peisajul european. Reprezintă un tezaur ce merită să fie dezvoltat.
– Aţi trăit alături de majoritatea moldovenilor euforia semnării Acordului de Asociere UE-RM. Ce sentimente Vă încearcă acum, după 8 luni de la acest eveniment?
– Eu aş remarca că Acordul de Asociere RM–UE reprezintă un moment de cotitură din perspectiva dezvoltării Republicii Moldova. Am participat chiar de la bun început la elaborarea respectivului acord, astfel încât îmi dădeam foarte bine seama că pentru realizarea lui este nevoie de multă muncă asiduă. Doar prin reforme, Republica Moldova, care rămâne a fi cea mai săracă ţară din Europa, poate să asigure cetăţenilor săi un trai mai bun.
Or, după semnarea Acordului foarte mult timp s-a pierdut cu campania electorală, cu învestirea noului Guvern, iar reformele, precum se ştie, nu merg cot la cot cu campaniile electorale. De aceea, eu am multe aşteptări din perspectiva realizării reformelor şi sper că Guvernul de la Chișinău va începe să lucreze cât mai curând posibil pentru materializarea acestora.
– Care ar fi, în viziunea Dvs., principalele argumente în favoarea reuşitei implementării exhaustive a Acordului de Asociere RM–UE, dar, în acelaşi timp, premisele unui eventual eşec? Care este termenul plauzibil de aderare a RM la UE?
– În ceea ce priveşte succesul implementării Acordului de Asociere RM–UE, cred că argumentul principal este faptul că acest Acord este o necesitate. Deoarece, în caz contrar, economia Republicii Moldova nu va putea să beneficieze de oportunităţile pe care le oferă Acordul, nu va avea acces la piaţa UE, care este una foarte bogată şi mare. UE oferă premise pentru investiţii, crearea de locuri noi de muncă, extinderea exporturilor și creşterea salariilor. Însă, pentru a fi atinse aceste obiective, este necesar de a îndeplini nişte condiţii principiale, fundamentale, precum un sistem judiciar bine pus la punct, care să se bucure de toată încrederea investitorului.
Or, interesele obscure ale unei persoane sau ale unui grup de persoane care stăpânesc viaţa politică din ţară nu permit realizarea reformelor preconizate. Tocmai reformele schimbă modul în care funcţionează afacerile şi dacă acestea nu se implementează transparent, deschis, apar dubii în ceea ce priveşte voinţa politică.
Republica Moldova şi-a anunţat opţiunea europeană, iar UE a răspuns la această intenţie prin oferirea unor instrumente europene de dezvoltare, precum asistenţă tehnică, sprijin, tehnologii moderne pentru punerea în aplicare a reformelor. Însă, nicicând, UE nu se va apuca să facă reforme în Mol-dova.
Dacă mă întrebaţi când va adera Republica Moldova la UE, pot să vă spun scurt, categoric: nu ştiu! La urma urmei, acum, aderarea nu este cea mai importantă problemă. Cel mai mult contează modul cum se transformă ţara. Cum îşi respectă statul angajamentele faţă de propriii cetăţeni? Noi, cei din UE, vrem fapte, astfel încât societatea să fie previzibilă, guvernarea să se bucure de cel mai înalt grad de legitimitate din partea populaţiei. Doar succesul reformelor va conduce la aprofundarea relaţiilor dintre UE şi RM.
Desigur, va depinde şi de voinţa poporului, fiindcă toate aceste procese vor avea un impact asupra vieţii lui şi, desigur, contează dorinţa UE de a se extinde. Trebuie să înţelegem că UE nu este o entitate expansionistă, ci contribuie la crearea unei zone de stabilitate, de prosperitate, oferă oportunităţi şi bunăstare.
– Deşi UE investeşte miliarde de euro în Moldova, ponderea populaţiei pro–UE în ultimi ani nu evoluează pe măsura creşterii investiţiilor. Ce nu funcţionează?
– Asistenţa acordată Republicii Moldova de către UE a fost doar un fel de ajutor pentru înfăptuirea reformelor. Desigur, s-au produs anumite schimbări pozitive în sensul că țara are drumuri, spitale mai bune, ceea ce este remarcat de oameni. Dar mai lasă de dorit calitatea guvernării. Iar în contextul în care se atestă o stare de insatis-facţie, de circumstanţe geopolitice regionale tensionate, este foarte convenabil pentru unii politicieni, lideri de partide să pună poporul în faţa opţiunilor, să meargă într-o parte sau alta.
De aceea, este nevoie de o abordare corectă. Să analizăm de ce rezultatele alegerilor arată aşa cum arată, în ce măsură oamenii cred că reformele vor fi implementate şi, în felul acesta, vom vedea ce contează mai mult: opţiunea pro sau cea antieuropeană.
– Ambasadorul unuia dintre cele mai puternice state din lume, la încheierea mandatului, a declarat că pleacă decepţionat din Republica Moldova, motivul fiind nivelul avansat al corupţiei. Transparency International poziţionează Moldova printre statele cele mai corupte din lume. De aceea, vă rog, domnule ambasador, care veniţi din Finlanda, ţara cu una dintre cele mai curate guvernări din lume, să sugeraţi soluţiile, instrumentele de combatere a acestui flagel…
– Există mai mulţi factori. În primul rând, legile trebuie să fie foarte clare, să nu lase loc pentru interpretări. Contează mult şi sistemul de valori al societăţii în care trăim. Or, dacă analizăm societăţile în tranziţie din această regiune, vedem că toată lumea este sătulă de corupţie. În acelaşi timp, atestăm o stare de admiraţie faţă de modul de a arăta, de a fi „krutoi”, de a avea maşini luxoase ş.a.m.d., adică există o slăbiciune pentru valorile din afară. Însă, dacă ne raportăm la societatea în care eu m-am născut, niciodată nu a existat o admiraţie faţă de aceste lucruri. Chiar şi persoanele care au acumulat avuţii mari nu au o înclinație pentru lux, deoarece acesta nu este considerat ceva necesar. În societăţile civilizate există un respect doar pentru ceea ce se câştigă prin muncă cinstită. Niciodată nu se acceptă furtul bunului public, pentru că acest fenomen este privit ca trădare de stat.
Este clar, corupţie există oriunde. De aceea, nu contează instrumentele de import pentru combaterea corupţiei. Problema fundamentală este în ce măsură societatea se arată dispusă să tolereze acest fenomen negativ. Doar după gradul de toleranţă faţă de corupţie pot fi alese instrumentele de eradicare a acestui flagel. Trebuie să ne concentrăm pe veniturile taxabile ale cetăţenilor, încât acestea să fie publice, transparente. Oricine să poată verifica veniturile oricui.
– Cunoaştem faptul că tatăl Dvs. este un înflăcărat adept al mişcării sindicale din Europa şi din lume, un strălucit lider sindical. V-a marcat exemplul dumnealui poziţia, viziunile Dvs.?
– De bună seamă, tatăl meu a fost un membru fervent al mişcării sindicaliste din lume, a deţinut funcţii destul de înalte în cadrul OIM, a activat în cadrul ONU. Însă, oriunde ar fi activat, era focusat pe relaţiile de muncă, în ce priveşte modul de a edifica o societate prosperă, previzibilă, stabilă. În acest fel, am reuşit să-mi fac un tablou real despre faptul cum funcţionează societăţile umane, să-mi dezvolt un respect profund faţă de dialogul social. Am apucat să aflu multe lucruri interesante despre negocierile colective dintre sindicate şi patronate, modul în care se implică guvernul în negocierile tripartite, cum se negociază acordurile de muncă. De asemenea, mi-a reuşit să înţeleg profund multe aspecte ale drepturilor omului. Chiar dacă acum tatăl meu este pensionar, oricum el mă ajută să înţeleg cât de importante sunt relaţiile corecte pentru o societate decentă, să abordez cu respect subiecte destul de sensibile, cum să negociezi cu angajatorii, sindicatele, cu statul, ca să ajungi la nişte soluţii constructive.
– Cât de des Vă întâlniţi cu liderii sindicali din Moldova? Ce reprezintă pentru Dvs. CNSM? Ce părere aveţi despre sindicatele de la noi?
– Eu îmi propun să aprofundez relaţiile cu sindicatele din Moldova, cu liderii sindicali. Deja am avut întrevederi cu unii lideri ai sindicatelor de ramură, cu membri ai acestora. Trebuie apreciat faptul că sindicatele din Republica Moldova au cunoscut transformări profunde, nu mai reprezintă o entitate care prestează servicii sociale pentru o economie de stat, ci au ajuns o organizaţie care se preocupă de nevoile, interesele membrilor săi. Iar apărarea intereselor acestora nu înseamnă neapărat aflarea pe baricade, ci reprezentarea lor în cadrul negocierilor pentru a adopta nişte legi corecte, pentru a identifica soluţii adecvate în diverse situaţii. Dar, eu nu sunt împotriva dreptului la grevă, la demonstraţii, întrucât acesta este un drept cheie al omului.
Liderii sindicali trebuie să ia în calcul realităţile economice, să aibă o viziune, să asigure un dialog social în cadrul negocierilor colective, să acţioneze cu bună credinţă. Mă întâlnesc atât cu liderii sindicali, cât şi cu reprezentanţii patronatelor, şi mă bucur să constat un respect reciproc, ceea ce este foarte important. Adică funcţionează un parteneriat social, semn al maturităţii mişcării sindicale din țara dvs.
– Care este rolul sindicatelor în procesul de realizare a Acordului de Asociere RM–UE?
– Rolul sindicatelor în ce priveşte implementarea Acordului de asociere RM–UE este foarte important. Din această perspectivă, analizăm posibilitatea creării unei platforme a societăţii civile în cadrul Consiliului pentru implementarea Acordului de Asociere RM–UE, în care să se regăsească doi actori cheie: sindicatele şi patronatele. Îmi doresc ca sindicatele să manifeste cât mai multă insistenţă în ceea ce priveşte realizarea multor transformări, monitorizarea asistenţei pe care o acordă UE Republicii Moldova. Sindicatele din Moldova reprezintă un partener cheie al UE pentru modernizarea Republicii Moldova.
– Care ar fi mesajul Dvs. pentru sutele de mii de membri de sindicat din Moldova?
– Să lucrăm împreună ca să construim o ţară mai bună!