Acţiunile sindicatelor în ceea ce priveşte combaterea economiei subterane au fost discutate la Baku, Azerbaidjan, în perioada 13-14 iunie, în cadrul unui seminar internaţional. Evenimentul a fost organizat de către reprezentanţa Organizaţiei Internaţionale a Muncii (OIM) de la Moscova. La seminar au participat sindicalişti din Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Kazahstan, Kârgâzstan, Macedonia, Republica Moldova, Rusia, Tadjikistan, Ucraina, Uzbekistan, Muntenegru. Ţara noastră a fost reprezentată de Petru Chiriac, vicepreşedinte al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, şi Sergiu Iurcu, şef-adjunct al Departamentului protecţie social-economică al CNSM. I-am solicitat lui Petru Chiriac un interviu pe marginea acestui forum.
– Domnule Chiriac, ce scop a avut întrunirea de la Baku?
– Seminarul a fost organizat cu scopul de a împărtăşi experienţa sindicatelor din ţările Europei de Est şi Asia Centrală în ceea ce ţine de activităţile realizate pentru reducerea economiei informale, precum şi perfecţionarea activiştilor sindicali de către experţii OIM şi Confederaţiei Internaţionale a Sindicatelor (ITUC) . Ţările participante au făcut prezentări vizând situaţia pe ţară în domeniul economiei informale şi acţiunile desfăşurate în scopul reducerii acesteia. Totodată, participanţii la seminar au activat în grupuri, elaborând propuneri pentru structura şi conţinutul unei culegeri care urmează a fi elaborată de către reprezentanţa Organizaţiei Internaţionale a Muncii de la Moscova vizând un set de recomandări pentru implementarea Recomandării OIM nr.204 din 12 iunie 2015 privind tranziţia economiei informale la economia formală. Ca urmare a seminarului, în Republica Moldova urmează a fi introdusă evidenţa centralizată, în format electronic, a contractelor individuale de muncă la una dintre instituţiile statului, precum şi registrul de evidenţă a salariaţilor în structurile economiei naţionale.
– Ce acţiuni întreprinde CNSM pentru a diminua economia informală?
– CNSM participă la şedinţele Comisiei naţionale pentru consultări şi negocieri colective, unde se discută Planul de acţiuni privind minimizarea practicii de achitare a salariilor în plic şi a muncii la negru. Totodată, Confederaţia Naţională a Sindicatelor desfăşoară campanii de informare a lucrătorilor despre
consecinţele economiei informale, colaborează în acest sens cu instituţii ale statului (Inspecţia de Stat a Muncii, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, poliţia). Nu numai sindicatele trebuie să se implice în combaterea economiei informale, dar şi partenerii noştri sociali – Guvernul, patronatele.
– Despre combaterea economiei informale se vorbeşte de mult timp. Chiar dacă există o hotărâre a Guvernului privind minimizarea economiei informale şi planuri de acţiuni în acest sens, batem pasul pe loc şi problema rămâne nesoluţionată. De ce?
– Acest fenomen, economia informală, nu poate fi lichidat întru totul, din păcate, nicăieri în lume, oricâte eforturi am depune. Economie informală există şi în țările scandinave, de la care putem prelua practici de combatere a acestui fenomen. Noi putem prelua practici de combatere a economiei subterane, putem pregăti membrii de sindicat. Le vorbim angajaţilor că nu trebuie să accepte salarii în plic, pentru că, drept urmare, vor avea o pensie mai mică, nu vor primi indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă sau indemnizaţie în caz de accident de muncă. Salariaţii trebuie să ceară patronilor încheierea unor contracte individuale de muncă, în baza cărora din salariu se vor achita impozite, contribuţii la fondul social, la fondul de asigurare medicală etc. Sindicatele au cerut de nenumărate ori intensificarea activităţii Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, a Inspecţiei de Stat a Muncii, a Inspectoratului General de Poliţie în ceea ce priveşte eradicarea economiei informale. Lucrul s-a pornit, dar ulterior a fost stopat, din cauza situaţiei politice dificile din ţară. Sindicatele de ramură trebuie să acorde o atenţie mai mare fenomenului în rândurile membrilor organizaţiei sindicale, iar la întreprinderile unde nu există organizaţii sindicale, să depună eforturi ca să le creeze, fiindcă economia informală prosperă, de obicei, în sectorul de producere şi mai ales acolo unde nu există structuri sindicale. La aceste întreprinderi nu se încheie contracte individuale de muncă, iar patronii nu țin o evidenţă strictă a muncitorilor.
– La şedinţa de la Baku, aţi încheiat vreun acord cu ţările participante?
– Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova a încheiat anterior acorduri privind migraţia forţei de muncă cu organizaţii similare din Italia, Grecia şi Rusia, însă aceste documente trebuie reînnoite, pentru că, din 2005-2010, s-au schimbat multe lucruri. Vrem ca muncitorii moldoveni care activează legal în aceste state să fie protejaţi de sindicatele din ţările respective, să beneficieze de aceleaşi indemnizaţii pe care le primesc italienii, grecii sau cetăţenii ruşi. Planificăm ca în toamnă să semnăm noi acorduri privind migraţia forţei de muncă și protecția imigranților cu organizaţii sindicale din Grecia, Italia şi Rusia. În afară de aceasta, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei a încheiat 11 acorduri cu state în care muncesc cetăţeni moldoveni.
– Ce state ar putea servi drept exemplu pentru Republica Moldova în ceea ce priveşte eradicarea economiei informale?
– În primul rând, țările scandinave, unde ponderea economiei informale constituie 17- 18 la sută din economia ţării. În Republica Moldova, mai mult de jumătate din economia totală o constituie economia subterană. Există state în care acest procent este mai mare decât în Republica Moldova, dar aceasta nu trebuie să ne bucure, pentru că 57 la sută din activitatea angajaţilor din Republica Moldova este muncă nedeclarată. Drept rezultat, bugetul de stat pierde anual 15 mlrd. de lei. Dar astea sunt date oficiale. Datele neoficiale arată că pierderile ar fi de două ori mai mari. Cam atâţia bani sunt necesari în ţară pentru a achita salarii pe parcursul unui an. Nu putem fi indiferenţi, deoarece aceşti bani, dacă ar nimeri în bugetul de stat, din ei s-ar putea majora salariile, pensiile, indemnizaţiile, s-ar putea acorda ajutoare materiale familiilor defavorizate. În luna iulie, Comisia pentru negocieri şi consultări colective sau cum i se mai zice, Comisia tripartită Guvern–sindicate–patronate, se va întruni într-o nouă şedinţă, la care vom aduce la cunoştinţă ceea ce s-a discutat la seminarul de la Baku. De multe ori ne întrebăm: de ce guvernanţii, Parlamentul şi patronatele nu sunt interesate ca să combată munca la negru? Reprezentanţi ai patronatelor spun că dacă vor achita impozite şi din salariul care se achită în plic, întreprinderile care practică evidența contabilă dublă ar putea să falimenteze. E un cerc vicios – pe de o parte, dorim să facem dreptate, iar pe de altă parte, dreptatea e departe de realitate. Majoritatea întreprinderilor din sectorul de producere folosesc munca la negru. Acum un an, am înaintat mai multe demersuri organelor de resort în speranţa că aceşti responsabili vor lua în serios aspectele legate de economia subterană. Îmi pare rău că, până în 2015, nu a existat nici un fel de reacţie în ceea ce priveşte eradicarea economiei informale din partea Preşedinţiei şi a Parlamentului.
Experienţa Republicii Moldova s-a dovedit a fi una dintre cele mai bune din regiune în ceea ce priveşte combaterea economiei informale. Nu vreau să zic că țara noastră e cea mai tare din regiune în ceea ce priveşte combaterea economiei subterane, dar sindicatele lucrează în această direcţie încă din anul 2001, când a început să fie autorizată munca oamenilor din pieţe, prin acordarea de patente. Chiar am fost rugat să trimitem ţărilor participante la seminar Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr. 477 din iunie 2011 privind minimizarea muncii la negru şi a eliberării salariilor în plic. Asta dovedeşte faptul că totuşi în ţara noastră ceva se face în ceea ce priveşte combaterea economiei informale, dar prea lent. Bune practici de eradicare a muncii la negru există în Kârgâzstan, unde, de asemenea, economia subterană constituie peste 50 la sută din economia ţării.