Un număr record de 426 de tineri specialiști s-au angajat în școli și grădinițe, în anul curent de studii, marcând cea mai mare participare la îndemnul Ministerului Educației și Cercetării de a se alătura sistemului educațional. Este recordul atins din ultimii opt ani. Prin comparație, în 2024, s-au angajat 404 tineri, în 2023 – 365, iar în 2022 – 296.
Din totalul de tineri angajați, cei mai mulți au optat pentru funcțiile de învățător – 89 la număr, urmat de educator – 74; profesor de limbă română – 36 și profesor de istorie – 23. În ceea ce privește distribuția regională, majoritatea absolvenților au ales să activeze în instituțiile din Chișinău, UTA Găgăuzia, Bălți, Orhei și Ialoveni.
„Este o realizare importantă pentru sistemul educațional să vedem un interes tot mai mare al tinerilor de a se implica în educație. Acești specialiști reprezintă viitorul învățământului, iar sprijinul pe care îl oferim prin indemnizații, mentorat și facilități practice îi va ajuta să se dezvolte profesional și să rămână motivați în cariera didactică”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.
Tinerii specialiști care merg să activeze în școli și grădinițe beneficiază în prezent de o indemnizație unică de până la 200 de mii de lei, reducerea la 75% a normei didactice în primii cinci ani, de compensații pentru materiale didactice, sprijin pentru cheltuielile de locuință și utilități în mediul rural sau centrele raionale, concediu anual de până la 62 de zile și asistență din partea unui cadru didactic mentor.
Un exemplu în acest sens este și Dorina Lozan, cadru didactic debutant la Liceul Teoretic cu profil arte „Grigore Grigoriu” din satul Cîrnățeni, raionul Căușeni.
„Sprijinul acordat prin programele destinate tinerilor specialiști reprezintă pentru mine nu doar un ajutor material, ci și o dovadă că munca noastră este apre-ciată și valorificată. Este o motivație puternică să rămânem în școli, să formăm caractere și să investim în viitorul copiilor”, spune tânărul pedagog.
Nouă obiective cheie
De altfel, este doar un început de dezvoltare a sistemului educației, spune ministrul Perciun. În cadrul Galei „Pedagogul Anului” din acest an, Dan Perciun a anunțat nouă obiective-cheie pentru dezvoltarea sistemului educațional în următorii patru ani.
Acestea vizează atât îmbunătățirea performanțelor academice, creșterea finanțării în infrastructura școlară și de cerce-tare, cât și majorarea salariilor cadrelor didactice. Potrivit acestuia, scopul ar fi ca în fiecare an cel puțin 500 de tineri pedagogi să intre în sistem, dintre care cel puțin 250 să fie absolvenți ai învățământului superior. În plus, fiecare al patrulea ar trebui să activeze în domenii STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică).
În fiecare an, ar fi bine ca cel puțin 500 de tineri pedagogi să intre în sistem, dintre care cel puțin 250 să aibă studii superioare
Un alt obiectiv important este ca salariul mediu din educație să ajungă la nivelul salariului mediu pe economie, care în 2025 este de 16.100 de lei. De altfel, este un angajament asumat ceva mai devreme. În ceea ce privește investițiile, ministrul a anunțat că, având sprijinul partenerilor de dezvoltare, urmează să fie alocate aproximativ șase miliarde de lei pentru modernizarea infrastructurii educaționale și de cercetare – de trei ori mai mult decât în ultimii patru ani.
De altfel, un rol important în aceste realizări îi revine și Federației Sindicale a Educației și Științei (FSEȘ), care rămâne ferm angajată în promovarea condițiilor de muncă mai bune, echității și respectului pentru cadrele didactice și cercetători.
Acestea se regăsesc și în Convenția Colectivă pentru anii 2026-2030, negociată și semnată de către Ministerul Educației și Cercetării și FSEȘ.



