Sunt pensionară pentru limită de vârstă și activez la o întreprindere din domeniul comerțului. În legătură cu apariția unor situații familiale, am depus cerere pentru acordarea concediului de odihnă în luna iunie 2024, însă angajatorul mi-a refuzat pe motivul că nu fac parte din categoria salariaților care beneficiază de acordarea concediului de odihnă în perioada de vară. Nu sunt sigură că angajatorul a procedat corect, deoarece uneori concediul de odină se acordă doar când dorește angajatorul. Vă rog să ne spuneți care categorii de salariați beneficiază de dreptul la concediu în perioada de vară?
Andreea Niță, Hâncești
Rubrica „Cetăţeanul şi legea” vine în ajutorul cititorului nostru care caută răspunsuri la întrebări de ordin juridic. Continuăm această tradiţie, pentru ca cititorii, care sunt şi salariaţi la diverse întreprinderi, să nu se simtă vulnerabili juridic în faţa celor care încearcă să-i manipuleze. Linia fierbinte la tel.: 0 800 800 20 (luni şi joi de la 14.00-16.00).Ion PREGUZA
expert
în Departamentul juridic al CNSM
Legislația nu limitează drepturile angajatorului în vederea acordării salariaților concediului de odihnă anual în perioada de vară. Legea
prevede anumite cazuri în care unele categorii de salariați beneficiază de dreptul la concediul de odihnă anual în perioada de vară sau în orice altă perioadă a anului.
De exemplu, dispoziția art. 116 alin. (4) din Codul muncii stabilește că salariaţilor în vârstă de până la 18 ani, părinților care au doi și mai mulți copii în vârstă de până la 16 ani sau un copil cu dizabilități și părinților singuri care au un copil în vârstă de până la 16 ani concediile de odihnă anuale li se acordă în perioada de vară sau, în baza unei cereri scrise, în orice altă perioadă a anului.
Același articol din Codul muncii dispune că salariaţilor ale căror soții se află în concediu de maternitate li se acordă, în baza unei cereri scrise, concediul de odihnă anual concomitent cu concediul soțiilor(inclusiv în perioada de vară sau în orice altă perioadă a anului).
În conformitate cu art. 272 alin. (1) din Codul muncii, salariații care prestează muncă prin cumul beneficiază de un concediu de odihnă anual, plătit conform funcției sau specialității cumulate, care se acordă concomitent cu concediul de odihnă anual de la locul de muncă de bază.
Prevederile art. 11 alin. (2) din Codul muncii stabilesc că în contractele individuale și/sau colective de muncă pot fi stabilite pentru salariați drepturi și garanții de muncă suplimentare la cele prevăzute de legislație (de exemplu, dreptul la folosirea concediului de odihnă anual de către salariații pensionați în perioada convenabilă lor etc.).
Modificările operate la art. 116 din Codul muncii, motiv de nemulțumiri ale salariaților În scopul stabilirii unor condiții optime a timpului de odihnă al salariaților, art. 8 din Convenția colectivă (nivel național) nr. 2/2004 stipulează că la programarea concediilor de odihnă anuale se cere a fi respectată inclusiv condiția în vederea planificării concediului de odihnă anual pentru fiecare salariat, astfel încât o dată la trei ani să coincidă cu sezonul estival.
Problemele și nemulțumirile salariaților legate de modul sau de perioada acordării concediilor de odihnă, în cele mai dese cazuri, sunt provocate de modificările art. 116 din Codul muncii, introduse prin Legea nr. 112 din 11.05.2023.
Mai exact, prin această Lege, care nu a fost susținută de CNSM, programarea concediilor de odihnă anuale a fost transformată dintr-un act juridic obligatoriu (de a fi întocmit în fiecare unitate, cu consultarea reprezentanților salariaților și aprobat prin ordinul angajatorului), într-un act juridic opțional (care a oferit angajatorului dreptul de a decide asupra întocmirii sau neîntocmirii acestui act juridic – Programarea concediilor de odihnă anuale).
Provoacă nedumeriri abrogarea alin. (5) al art. 116 din Codul muncii, care prevedea că programarea concediilor de odihnă anuale este obligatorie atât pentru angajator, cât și pentru salariat.
Este bine știut că motivul acestor modificări legislative îl constituie doar necesitatea facilității activității mediului de afaceri – fapt care nu justifică amendările aduse la art. 116 din Codului muncii.
Desigur, întocmirea anuală a acestor programări a concediilor de odihnă, care urmează a fi susținută, este necesară pentru asigurarea drepturilor și intereselor legale atât ale salariaților, cât și ale angajatorului.