Economia neobservată în Republica Moldova, sau subterană, neagră, informală, cum o mai definesc unii, care reprezintă totalitatea unităţilor economice antrenate în producerea bunurilor şi prestarea serviciilor, ce nu sunt înregistrate ori au un număr de salariaţi mai mic decât censul stabilit, face cam 28 la sută din produsul intern brut al ţării. Ultimele cifre privind dimensiunea economiei subterane în ţara noastră au fost dezvăluite recent, în cadrul evenimentului de lansare a studiului realizat de Centrul analitic „Expert–Grup” privind discrepanţa fiscală, la care au participat şi reprezentanţii Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova.
În Republica Moldova, economia subterană face cât trei ani de împrumuturi externe
Pornind de la premisa că PIB-ul ţării de anul trecut a fost estimat la peste 100 de miliarde de lei, rezultă că în Republica Moldova valori de aproape 30 de miliarde de lei nu sunt contabilizate. Această sumă astronomică reprezintă valoarea împrumuturilor externe ale ţării noastre pe trei ani.
Potrivit analiştilor „Expert–Grup”, principala contribuţie la extinderea economiei neobservate îi revine sectorului ascuns, adică totalitatea activităţilor de producere, legale, care sunt subestimate intenţionat sau ascunse de către agenţii economici, neînregistrate de către organele publice de resort. Altfel spus, evaziunea fiscală, adică neplata taxelor, a contribuţiilor la fondurile de asigurări sociale de stat, de asigurări obligatorii medicale, care se ridică la cota de 11-12 la sută din PIB sau, în expresie bănească, circa 10 miliarde de lei anual. Economia neobservată se dezvoltă şi ca urmare a lărgirii producţiei gospodăriilor casnice pentru autoconsum, care nu demult a depăşit ponderea sectorului informal.
Extinderea economiei subterane comportă consecinţe dăunătoare pentru ţară, întrucât favorizează discrepanţa fiscală, care reprezintă diferenţa dintre veniturile fiscale colectate în mod real şi cele potenţiale. Bunăoară, anul trecut, fenomenul discrepanţei fiscale a fost estimat la 9% din PIB, ceea ce ar însemna că în buget s-au acumulat cu 10 miliarde de lei mai puţin, mai bine de 40% din veniturile bugetului de stat pentru anul 2013.
De ce angajaţii şi patronii se înţeleg în privinţa „muncii la negru” şi a salariilor „în plic”? |
În viziunea experţilor, principalii factori care favorizează economia subterană în ţara noastră sunt povara fiscală şi moralitatea fiscală. Astfel, povara fiscală constituie mai bine de 30 la sută din venituri, cu mult mai apăsătoare decât în alte ţări din regiune, din Europa şi Asia. De asemenea, moralitatea fiscală, care reflectă motivaţia locuitorilor ţării de a plăti impozitele, este mai scăzută în Moldova faţă de alte state din Europa de Est.
Adrian Lupuşor, director executiv al Centrului analitic „Expert–Grup”, spune că ocuparea informală reprezintă o trăsătură caracteristică a economiei moldoveneşti. Unele sondaje arată că aproape 55 la sută dintre angajaţii chestionaţi declară că la întreprinderile în care lucrează se munceşte fără contracte individuale de muncă, fără carnete de muncă sau salariile se plătesc „în plic”. Cel mai afectat de acest flagel este sectorul agricol, unde ocuparea informală se ridică la peste 66 la sută. Dacă e să vorbim de efectele dăunătoare ale ocupării informale, conform „Expert-Grup”, pagubele valorează cât 8% din PIB sau aproape 10 miliarde de lei.
În opinia lui Adrian Lupuşor, angajaţii acceptă să presteze „munca la negru” sau salariile „în plic” pentru că au o percepţie negativă faţă de sistemul de protecţie socială din ţară, îndeosebi faţă de sistemul de pensii, o încredere scăzută în instituţiile publice, reclamă nivelul scăzut de transparenţă în ceea ce priveşte folosirea banilor publici. În timp ce patronii recurg la „muncă la negru”, plătesc salariile „în plic” deoarece costul forţei de muncă în ţara noastră este foarte înalt. După cum am spus anterior, povara fiscală este una dintre cele mai apăsătoare nu doar la nivelul statelor din regiune, dar şi din Europa, Asia.
Nu se doreşte diminuarea economiei subterane
Petru Chiriac, vicepreşedinte al Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova, a încercat să le explice celor prezenţi la prezentarea studiului realizat de Centrul analitic „Expert-Grup” privind discrepanţa fiscală că, atâta vreme cât nu există o definiţie clară, categorică a fenomenului economiei neobservate, nu se poate combate acest flagel. Sau, ce e mai rău, a mai precizat dumnealui, cei de la guvernare nici nu-şi propun să diminueze dimensiunile economiei subterane.
Vicepreşedintele CNSM a relevat că, la nivelul Comisiei naţionale de consultări şi negocieri colective, s-a elaborat un plan de acţiuni privind diminuarea „muncii la negru”, însă, cu părere de rău, nu s-au întreprins măsuri concrete în acest sens. De aceea, a mai adăugat Petru Chiriac, nici nu este de-a mirării că mulţi salariaţi nu au încredere în structurile statului.
Or, omul simplu doreşte să ducă un trai decent, să aibă o leafă care să-i permită să-şi întreţină familia, să-şi educe copiii, a explicat vicepreşedintele CNSM. Însă, din păcate, salariul minim pe ţară nu-i poate asigura realizarea acestor elementare doleanţe. Aceasta, pentru că 40 la sută din populaţia ţării angajate în câmpul muncii au venituri salariale mai mici decât minimul de existenţă. Tocmai condiţiile proaste de remunerare a muncii, a specificat Petru Chiriac, îi determină pe angajaţi să muncească „la negru”, să primească salarii „în plic”, din care cauză suferă bugetul ţării. Mai grav, salariatul îşi face lui însuși rău, lipsindu-se de indemnizaţie în caz de boală, de accident de muncă.
De asemenea, Petru Chiriac şi-a exprimat regretul că nu se vede efectul structurilor de stat menite să combată economia subterană, discrepanţele fiscale, „munca la negru”. Drept dovadă, dumnealui a invocat faptul că până în prezent nu a fost pedepsit nici un patron, nici un manager de întreprindere pentru încălcarea legislaţiei în acest domeniu. Dimpotrivă, se adoptă nişte decizii care încurajează agenţii economici să practice activitatea informală.
Astfel, Ministerul Economiei a operat o modificare la Legea nr.131 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, potrivit căreia organele de control, inclusiv Inspectoratul de Stat al Muncii, Inspectoratul Muncii al sindicatelor din Moldova, au fost lipsite de dreptul la inspecţii inopinate. Acestea trebuie să informeze patronul cu cinci zile înainte de a pur-cede la realizarea acţiunii de control. Mai că nu se cere aprobarea din partea agenţilor economici pentru efectuarea inspecţiei.
Sindicatele nu pretind să substituie procurorii sau judecători
Sindicatele nu-şi propun să-i poarte pe patroni prin cabinetele procurorilor, prin instanţele de judecată, ci doar să-i atenţioneze că sunt obligaţi să încheie contracte individuale de muncă cu angajaţii. Astfel încât fiecare salariat să aibă un permis nominal pe teritoriul întreprinderii în care activează, pentru ca persoanele cu funcţii de control să se convingă că respectivul este cu adevărat angajatul acestei firme. Din păcate, doar 20 la sută dintre agenţii economici din ţară au respectat prevederile legislaţiei în acest sens, a relevat Petru Chiriac.
Vicepreşedintele Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Moldova a considerat ca datele şi propunerile ce se conţin în studiul Centrului analitic „Expert-Grup” sunt preţioase şi că acestea trebuie aduse la cunoştinţa membrilor Guvernului, ai Parlamentului ţării, pentru a se lua măsuri nu în 10 ani, ci chiar acum, imediat.