Recent, am participat, împreună cu colega mea Maria Tichișan, președinta Consiliului Raional Cahul al Federației Sindicale a Educației și Științei, la seminarul internaţional cu genericul: „Tinerii – o categorie vulnerabilă pentru integrarea pe piaţa muncii”. Acesta a fost organizat de către Confederaţia Sindicatelor Democratice din România (CSDR) cu sprijinul financiar al Uniunii Europene şi al Centrului European de Informare a Muncitorilor (EZA).
Seminarul şi-a propus abordarea integrării tinerilor pe piaţa muncii din perspectiva pregătirii acestora în şcoală şi ulterior la locul de muncă, inclusiv educaţia de-a lungul întregii vieţi.
În cadrul seminarului au rostit discursuri pe marginea subiectului sindicalişti din România, Bulgaria, Polonia, Austria, Portugalia, Spania, Irlanda, evenimentul fiind moderat cu mult har de către profesorul Ioan Leon Naroşi, şeful Departamentului Educaţie–Formare al CSDR.
În debutul evenimentului, Iacob Baciu, preşedintele Confederaţiei Sindicatelor Democratice din România, președinte al Consiliului Economic şi Social din România, preşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Consiliilor Economice şi Sociale, a dat greutate seminarului prin discursul său, iar moderatorul Ioan Leon Naroşi a îndemnat participanţii la deschidere și sinceritate, pentru a identifica problemele tinerilor din ţara de unde vin şi a găsi soluţii pentru susţinerea acestora în aspiraţiile lor de a-şi găsi locul pe piaţa muncii.
În prima zi a seminarului am ascultat cu mult interes discursurile prezentatorilor, observând că, de fapt, într-o măsură mai mare sau mai mică, problemele tinerilor privind integrarea în câmpul muncii sunt aceleaşi în toate ţările: migraţia, inclusiv a tinerilor; preocuparea tinerilor pentru obţinerea unei sau a mai multor diplome universitare, fără a aspira la o profesie/specialitate care să le ofere un loc de muncă unde s-ar realiza; formarea iniţială în şcoli şi universităţi nu este corelată cu piaţa muncii şi cu realităţile acesteia; percepţia tinerilor pentru studierea în şcoli profesionale este negativă, considerând învăţă-mântul vocaţional inferior şi fără presti-giu; cerinţa experienţei de muncă la angajare; angajarea tinerilor pe perioadă determinată sau cu program de lucru part-time nu oferă stabilitate şi siguranţă.
A doua zi, discuțiile au vizat mai mult efectele digitalizării asupra economiei şi pieţei muncii și s-au conturat următoarele idei: digitalizarea oferă perspective enorme de dezvoltare economică; tehnologia digitală va constitui un factor sigur de egalizare a productivităţii muncii la nivel global; tehnologiile nu vor afecta forţa de muncă, dar vor influenţa apariţia de noi profesii.
Problemele tinerilor, cam aceleaşi în toate ţările
În contextul celor studiate în cadrul seminarului, au fost proiectate sarcinile sindicatelor pentru a diminua vulnerabilitatea tinerilor la încadrarea în muncă, precum ar fi: participarea lor la consilierea profesională, elaborarea curriculei educaţionale, recalificarea muncitorilor, informarea tinerilor despre beneficiile asociate cu calitatea de membru de sindicat şi protecţia colectivă.
Totuşi, există speranţa că lucrule vor evolua, se vor schimba în bine, tinerii fiind o rezervă importantă care va genera progres.
Informaţiile şi cunoştinţele pe care le-am căpătat, participând la acest seminar, sunt foarte importante pentru parcursul meu sindicalist și vreau să le mulțumesc organizatorilor pentru această oportunitate.
Ana CIMPOIEŞU,
preşedinta Consiliului Raional Hânceşti al FSEȘ