
Foto: newwest.ro
În luna aprilie anul curent, Elmira Rusu, o femeie din capitală, a încheiat un contract cu un agent economic pentru servicii de confecționare a geamurilor din PVC. Pentru acest serviciu, familia Rusu a achitat în avans suma de 22 de mii de lei. Contractul semnat prevedea că, în termen de zece zile, agentul economic urma să confecționeze niște geamuri și uși din termopan.
Deși trecuseră câteva săptămâni, acesta tărăgăna să-și îndeplinească angajamentul. Nu spunea că nu va îndeplini ceea ce și-a asumat, doar că, de fiecare dată când era vizitat de către consumator, cerea prelungirea termenului. „Am semnat chiar și trei recipise prin care acesta se obliga să-și îndeplinească până la o anumită dată angajamentele luate. Ajunsesem la un moment dat când nu mai credeam că vom reuși să obținem ceva și nici banii să-i vedem. Peste patru luni de la semnarea contractului, care prevede îndeplinirea serviciilor în zece zile, am apelat la ajutorul Agenției pentru Protecția Consumatorilor (APC)”, a spus, pentru „Vocea poporului”, Elmira Rusu.
Nici nu s-au apucat de lucru, dar pretind că totul e bine
Curios a fost faptul că, după ce au intervenit inspectorii APC, am aflat că respectivul agent economic nici nu se apucase să îndeplinească comanda respectivă. „Ca să verificăm dacă funcționează, am format încă o dată acel număr de telefon al firmei și ne-am prezentat drept persoane care doresc să facă o comandă. O preluau iarăși fără probleme și promiteau că o îndeplinesc în trei zile. De fapt, ei nu spuneau că nu o vor îndeplini, ci doar tărăgănau. Banii îi cheltuiseră deja, iar pe noi tot ne purtau cu vorba. Dacă nu ajungeam să cerem ajutorul APC, cred că nici până azi nu mai vedeam cazul soluționat și, cu atât mai puțin, banii întorși”, ne-a mai spus Elmira Rusu.
Potrivit datelor APC, numărul persoanelor care apelează la ajutorul Agenției este
în continuă creștere. Dacă, în primul semestru al anului 2015, au fost înregistrate 598 de petiții, în aceeași perioada a anului curent – 634 de petiții. „Numărul este în creştere. Acesta se măreşte deoarece consumatorii ne cunosc mai bine, nu pentru că se încalcă mai multe drepturi, ci pentru că, în urma moratoriului instituit, APC și-a concentrat eforturile pe desfășurarea mai multor activităţi de informare și promovare, pentru ca cetăţenii să ştie că existăm şi că activitatea noastră este orientată exclusiv spre protecţia drepturilor consumatorilor”, a spus pentru „Vocea poporului” directorul APC, Iurie Eremia.
Informați și protejați
Cele mai multe reclamații au vizat produsele alimentare și nealimentare, în funcție de sezon. „Avem reclamații ce țin de plasarea pe piaţă, comercializarea produselor nemarcate sau marcate neconform, fără informaţia în limba oficială. De asemenea, alte plângeri vizează neafişarea la vedere a informaţiei pentru consumatori; lipsa registrului de reclamaţii; nerespectarea regulilor de comerţ (neeliberarea bonului de casă, lipsa indicatoarelor de preţ). Totodată, avem și plângeri la capitolul utilizarea mijloacelor de măsurare neverificate metrologic; produse fără certificate de proveniență sau declaraţii de conformitate; nerespectarea condiţiilor tehnice de păstrare și sanitare a produselor, dar și a termenului de valabilitate al produselor”, ne-a mai spus Iurie Eremia.
De cele mai dese ori, plângerile consumatorilor se dovedesc a fi întemeiate, iar dacă agentul economic evită să respecte legea care îl protejează pe consumator, cei doi ajung în fața instanței de judecată. Potrivit responsabililor de la APC, menirea lor nu e să se ajungă cu agentul economic în instanța de judecată, dar să se soluționeze cazul în mod amiabil. Chiar și așa, există cazuri când consumatorii sunt târâți prin instanțe, asta pentru că agentul economic contestă procesul verbal întocmit de inspectori. Totuși, o bună parte dintre aceștia se disciplinează și chiar colaborează cu APC pentru a înlătura neregulile.
Consumatorii de la oraș sunt cei mai active
Potrivit inspectorilor, cei mai activi sunt consumatorii din localitățile urbane. Acest lucru se datorează și faptului că aceștia au acces mai ușor la serviciile Agenției din capitală, chiar dacă instituția are reprezentanță și la Cahul și Bălți.
La ajutorul inspectorilor de la agenție a apelat și o femeie din Chișinău care a procurat produse cosmetice de la un salon de frumusețe din Chișinău. Alături de alte femei, aceasta a ajuns în plasa escrocilor. Acestea erau invitate la niște proceduri pentru tenul feței, după care încercau să le convingă că starea fizică a pielii și tenului lor este precară și doar produsele propuse de ei constituie soluții inovatoare și benefice pentru organism. Femeia ne spune că s-a trezit cu un contract de împrumut în față în valoare de 5285 de lei și că nu își amintește cum a fost semnat acesta. Potrivit ei, a fost „supusă constrângerii psihice” pentru a semna contractul de achiziționare a unui set de produse cosmetice. Abia a doua zi a realizat acest lucru. S-a întors la această companie, unde a cerut rezilierea contractului, aici fiind tratată cu refuz. În urma depunerii unei petiții la APC, inspectorii au reușit soluționarea conflictului, contractul fiind reziliat.
Ce trebuie să știe cetățenii
Pentru a depune o plângere, în momentul în care consideră că i s-a făcut o nedreptate, consumatorul trebuie să se adreseze la APC din municipiul Chișinău sau la oficiile teritoriale din orașele Cahul și Bălți. În prealabil, acesta depune o cerere către agentul economic care i-a vândut produsul, solicitând să-i fie schimbat, reparat sau restituită valoarea produsului. Dacă timp de două săptămâni de la data depunerii cererii agentul economic nu dă semn că ar vrea să soluționeze problema, atunci pătimitul se adresează la APC.
„Consumatorii au dreptul de a fi informați în mod complet, corect și precis. Însă, în cazul în care s-au confruntat cu situații de conflict, trebuie să cunoască cum se depune o petiție. Consumatorii trebuie să apeleze la această modalitate numai după ce încearcă să rezolve amiabil problema cu agentul economic care a comercializat produsul sau a prestat serviciul. În situaţia în care nu s-a ajuns la o înţelegere cu vânzătorul sau cu administratorul unităţii, atunci consumatorul are dreptul să depună o reclamaţie la Agenția pentru Protecția Consumatorilor. Reclamaţia se face în nume personal și trebuie să fie însoţită de toate documentele confirmative”, ne-a mai spus Iurie Eremia.
Consumatorul trebuie să știe că produsul de calitate îndoielnică procurat poate fi schimbat pe unul de calitate, îi pot fi restituiți banii pe care i-a achitat pentru produs, iar dacă acesta face parte din categoria electrocasnice, tehnică de calcul, telefoane – pot fi reparate în caz că se defectează. Totuși, sunt și produse care nu pot fi întoarse agentului economic. Din această categorie fac parte colanții, mobila făcută la comandă, jucăriile, materialele de construcție rămase în urma unei reparații ori construcții și bijuteriile. Excepție fac doar cele cu defecte ascunse.
Și sindicatele sar în apărarea consumatorilor
În apărarea drepturilor consumatorilor sunt și sindicaliștii din Republica Moldova. Potrivit Valeriei Tricolici, președinta Federației Sindicatelor din Domeniile Coope-rației de Consum, Comerțului și Antreprenoriatului „Moldsindcoopcomerț”, pe lângă alte măsuri importante, periodic, în unitățile de comerț din țară au loc controale pentru a vedea cum acestea se modernizează, se tehnologizează, atrăgând astfel consumatorul și, cel mai important, cum este protejat acesta.
„Spre exemplu, dacă o brutărie cumpără niște cuptoare și altă tehnică de ultima generație, coace pâine bună, asta nemijlocit conduce la respectarea drepturilor consumatorului. Investind, agentul economic contribuie și la protecția consumatorului”, ne-a spus Valeria Tricolici.