Restricțiile impuse de pandemia de coronavirus au provocat un șir de schimbări în toate domeniile de activitate și au obligat, într-un fel, societatea să se adapteze la noile concepte, puțin utilizate până nu demult. Printre acestea se numără și platformele de lucru, care, odată cu dezvoltarea proceselor de digitalizare, au devenit mai comode, atractive și mai sigure în unele momente pentru angajați. O bună parte dintre companii, cărora activitatea le-a permis, au preferat ca angajații să treacă la muncă online.
Discuții privind munca pe platformele digitale pentru sindicali-știi din Europa de Est, care sunt provocările acestora, normele juridice care le reglementează, precum și cât de pregătiți suntem pentru a le implementa, au avut loc recent, în cadrul unui webinar internațional. Acesta a fost organizat de Centrul Internațional de Formare al Organizației Internaționale a Muncii (OIM), cu genericul „Standardele internaționale de muncă și platformele digitale de muncă”, la care au participat și reprezentanți ai Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM).
Carențe la capitolul legislație
În cadrul discursurilor, partici-panții la webinar au vorbit despre experiența fiecărei țări în parte la acest capitol. În special, ei s-au axat pe legislația care reglementează domeniul muncii și cum ar trebui să fie racordată aceasta la noile concepte de muncă.
Evelin Toth, reprezentantă a Centrului Internațional de Formare al OIM, a accentuat importanța cooperări și sprijinului reciproc între țări pentru a definitiva un concept al muncii pe platformă.
„Este important să ajutăm în acest sens și membrii Organizației Internaționale a Muncii. Platforma digitală este un teren neexplorat pentru noi, pe care în acești ani îl experimentăm, încercăm să trecem peste el, să ne orientăm, căutăm sfaturi, soluții cum ar putea sindicatele să muncească mai departe, să apere drepturile angajaților și să-i protejeze în situația în care ne aflăm la ora actuală. Evident, sunt și lacune la capitolul juridic, pentru că este ceva nou, dar încercăm să aplicăm normele deja existente, să îmbunătățim legis-lația cu noi prevederi, astfel ca să protejăm angajatul”, a menționat aceasta.
Claire La Hovary, specialistă superioară în standarde internaționale ale muncii și afaceri juridice, Biroul OIM din Geneva, s-a referit și ea în discursul său la reglementarea juridică a muncii pe platformă, accentuând că aici ar trebui să se facă diferență între platforma online, care include muncă de traduceri, design, alte genuri de muncă pe care o poți realiza aflându-te în altă țară, și cea locală, gen servicii de curierat, taxi.
În cadrul acestui webinar, care a început în luna octombrie, sunt organizate mai multe sesiuni. Ultima este programată pentru data de 18 noiembrie, când participanții urmează să vină cu concluzii și recomandări.