Transportul de pasageri cu microbuzele a devenit o mare problemă a Chişinăului. Irită locuitorii capitalei, conducerea acesteia, ba chiar, oricât ar părea de paradoxal, și pe unii dintre acei care activează în această sferă. Deşi este public, acest domeniu a fost acaparat de un grup de persoane influente, cu pile şi relații, s-a transformat într-o gaură neagră, unde se spală sume imense de bani: concurenţă neloială, evaziune fiscală, muncă la „negru”, adică întregul buchet al economiei subterane. De vină ar fi, potrivit explicaţiei lui Boris Rojnevschi, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor din Republica Moldova, „baza legislativă în acest domeniu, care promovează activităţi ilegale”.
(Continuare. Vezi partea I)
„Intrarea persoanelor străine este interzisă!”
Fără a exagera ceva, voi spune că sfera dată de servicii publice din capitală a devenit un tărâm interzis, încât este imposibil de a porni o afacere. Lilian Copaci, şeful direcţiei management în transport al Direcţiei generale de transport public şi căi de comunicaţie a primăriei capitalei, spune că activitatea de transportare a călătorilor poate s-o desfăşoare oricine şi-a înregistrat o întreprindere, în calitate de agent economic, indiferent de faptul că este o persoană fizică sau juridică şi care a obţinut licenţa respectivă de la Camera de licenţiere.
Cum au ajuns administratorii rutelor „stăpâni” ai unui domeniu public |
Ar rezulta că ai investit o anumită sumă de bani pentru procurarea microbuzului, sau a autobuzului de capacitate mică, cum este definit mijlocul de transport de către cea mai recentă redacţie legislativă, pentru perfectarea documentelor necesare şi ai pornit să faci bani, transportând locuitori ai capitalei. Din păcate, vă aşteaptă o mare dezamăgire! Domeniul transportului de călători cu maxi-taxi în capitală a fost acaparat de multă vreme de alte persoane, încât, mai mult ca sigur, nu se va găsi un locuşor şi pentru altcineva. Cele 66 de rute de microbuze au fost împărţite de 17 agenţi economici încă în prima jumătate a lui 2001, conform unui concurs organizat de conducerea municipalităţii.
Regulamentul adoptat de către Consiliul municipal Chişinău în 2000, care reglementează activitatea de gestionare a rutelor maxi-taxi, prevede ca asemenea concursuri de scoatere la licitaţie a rutelor de microbuze trebuie să fie organizate la fiecare cinci ani.
De opt ani nu s-a organizat nici un concurs de arendare
Asta pentru a se da posibilitate de a se lansa în această afacere celor mai buni agenţi economici de profil, a îmbunătăţi calitatea serviciilor prestate de transportatori, a crea o atmosferă sănătoasă de concurenţă în acest domeniu.
Potrivit lui Lilian Copaci, iniţial, cele 66 de rute au fost date în arendă pentru trei ani. Mai apoi, gestionarea lor de către agenţii economici care le luaseră în arendă în baza concursului din 2001 a fost prelungită conform unui acord adiţional încă pe doi ani, după care încă pe un termen nedefinit, la indicaţia primarului interimar de atunci, Veaceslav Iordan, cu menţiunea până la organizarea următoarei licitaţii.
De la 2006 încoace, recunoaşte şeful direcţiei management în transport al Direcţiei generale de transport public şi căi de comunicaţie a Primăriei capitalei, nu s-a organizat nici un concurs în ce priveşte darea în arendă a rutelor de maxi-taxi din municipiu. Astfel încât, conducătorii celor 17 întreprinderi private care au împărţit cele 66 de rute de microbuze din municipiu s-au simţit stăpânii adevăraţi pe acest domeniu şi-l tratează ca pe un teritoriu privat al lor, se comportă ca nişte patroni aroganţi, înfumuraţi, de unde se şi trag toate problemele transportului de maxi-taxi al municipiului.
De ce s-a ajuns aici? Lilian Copaci explică precum că primăria nu a putut iniţia un alt concurs de dare în arendă a rutelor de microbuze pe motiv că Ministerul Transporturilor a adoptat, în 2006, un regulament privind reglementarea activităţii transportului auto de pasageri, unele prevederi ale căruia se băteau cap în cap cu textul documentului respectiv, adoptat de Consiliul municipal Chişinău în 2000. El a mai adăugat că Primăria capitalei aşteaptă adoptarea noului Cod al transporturilor, care urmează să anuleze aceste divergenţe şi abia după aceasta se va elabora și adopta un nou regulament de organizare a licitaţiilor pentru arendarea rutelor de maxi-taxi din municipiu.
Din păcate, după cum mărturiseşte Boris Rojnevschi, adoptarea noului Cod al transporturilor este tărăgănată de multă vreme. Astfel încât „stăpânii” rutelor de maxi-taxi din municipiul Chişinău nu au decât să-şi frece palmele de bucurie, câtă vreme afacerile lor bănoase merg strună şi nu sunt ameninţate. De altminteri, am aflat, din anumite surse, că atât tărăgănarea organizării noilor concursuri de arendare a rutelor de microbuze în municipiu, cât şi a Codului transporturilor, ar fi efectul pilelor și relațiilor pe care le au conducătorii întreprinderilor ce au pus mâna pe transportul de maxi-taxi din Chişinău.
Citește și: Vor tarife majorate, dar ascund veniturile
La drept vorbind, argumentele reprezentantului Direcţiei generale de transport public şi căi de comunicaţie a Primăriei capitalei mi se par cam trase de păr. În primul rând, pentru că chiar a două zi după ce le-am auzit, primăria municipiului Bălţi a organizat o licitaţie privind arendarea rutelor de transport auto de pasageri. În afară de aceasta, Boris Rojnevschi, precum şi unii transportatori care prestează respectivele servicii în raza municipiului Chişinău, susţin că primăria urma să organizeze un concurs până în august 2006, când a fost adoptat regulamentul Ministerului Transporturilor, or, contractul de arendă a rutelor de maxi-taxi expirase cu o lună mai înainte. De vreme ce nu s-a făcut lucrul acesta, municipalitatea trebuia să ajusteze regulamentul local la cel național şi să elaboreze nişte reguli provizorii de organizare a licitaţiei de arendare a rutelor. De ce nu s-a procedat anume aşa? Sursele noastre sugerează că sunt anumiţi funcţionari în primărie, 1-2 persoane, care profită de această debandadă din sfera transportului de maxi-taxi, ar avea comisioane grase pentru perpetuarea haosului şi a ilegalităţilor în sfera cu pricina.
Cine dictează regulile de joc?
Cine ar fi persoanele care dictează regulile de joc în transportul de maxi-taxi şi cum au ajuns aceştia să devină „stăpâni” pe acest domeniu al serviciilor publice din municipiul Chişinău? Există un indiciu concret, convingător, care ne ajută să-i identificăm pe respectivii barosani. Or, dacă analizăm lista cu denumirea agenţilor economici şi a numelor conducătorilor de întreprinderi care administrează rutele de maxi-taxi din municipiul Chişinău, observăm că rutele cu cel mai intens flux de pasageri şi, deci, cu încasări mai mari, au revenit unor anumite persoane, în timp ce altele, mai puţin bănoase, au fost date unor bieţi mici întreprinzători. Drept argument al profitabilităţii unei rute serveşte cota taxei locale lunare pentru prestarea serviciilor de transport auto care este stabilită de Consiliul municipal Chişinău în funcţie de fluxul de călători şi variază de la 325 până la 900 de lei.
Operând cu acest instrument, depistăm că cele mai mari taxe le plătesc şi, deci, cel mai mare flux de călători se înregistrează pe rutele 155, 102, 160 şi încă alte câteva aflate în administrarea SRL „ASOIO”, conducători: Smochin Afanasie şi Margarint Vasile; 110, 171, 104, 174, care sunt administrate de către SRL „RemtaTransport-Privat”, conducător Mihai Reus; 120, 129, 184, 166 şi încă altele cam tot la fel de bănoase, administrate de CP „Auto-Rapid”, conducător Seredneac Nicolae; 103, 119, administrate de SA „Mihaela”, conducători Anatol şi Teo Chiriac. La celălalt pol, rutele cu cei mai puţini călători au revenit SRL „Aripartex”, conducători Stela şi Vadim Popa.
(Va urma)