Ministerul Transporturilor a refuzat să le legalizeze activitatea micilor transportatori de colete și pasageri. Pentru că, susțin oficialii, aceștia folosesc mijloace de transport reutilate, care nu corespund standardelor de securitate.
Transportatorii de colete și pasageri în țările Uniunii Europene (Moldova Italia, Franta, Spania) unde lucrează conaționalii noștri au participat recent la un protest, cerând legalizarea activității. Ei ar fi lucrat și în continuare fără autorizație, cum o fac de vreo 20 de ani, de când moldovenii pleacă la muncă peste hotare, lăsând acasă copii și părinți bătrâni. Acestora le trimiteau bani și cadouri din țările europene, iar de acasă primeau murături, salamuri, pește sărat etc.
Durerea de cap a autorităților e că mulți bani trec pe lângă buget
Șoferii de microbuze nu ar fi ieșit în stradă dacă nu s-ar fi apucat de capul lor autoritățile care au organizat, în ultimul timp, mai multe controale și care au împărțit amenzi și le-au luat plăcuțele cu numerele de înmatriculare. „Toate acţiunile vin să amelioreze situaţia serviciilor de transport atât pe plan naţional, cât şi pe plan internaţional”, spune Serghei Bucătaru, viceministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor. Acesta susține că micii transportatori pun în pericol viața participanților la trafic.
„Atât timp cât aceşti transportatori nu respectă cerinţele tehnice prevăzute de legislaţia naţională a unităţilor de transport, Ministerul Transporturilor nu va putea tolera aceste acţiuni şi vom continua activitatea în vederea diminuării fenomenului de transport ilicit”, a spus Serghei Bucătaru.
În opinia viceministrului, aceştia fac concurenţă neloială pentru transportatorii care lucrează legal, adică achită taxe, creează locuri de muncă, plătesc salarii conducătorilor auto angajaţi legal.
Viceministrul le sugerează micilor transportatori să
respecte normele legale de echipare a transportului conform standardelor naţionale şi internaţionale, să se asocieze ca să se înregistreze în calitate de persoană juridică şi să activeze legal, în condiţiile generale impuse transportatorilor. Sau, ca alternativă, să se angajeze în companiile de transport care activează legal. Micii transportatori declară, în cadrul protestelor, că sunt gata să plătească taxe şi impozite la stat, doar să le fie legalizată activitatea.
De când moldovenii lucrează peste hotare, afacerile cu transportarea coletelor au prosperat. „Transportatorii percep câte cinci euro pentru un kilogram de marfă transportată. Până acum, ei luau bani de la persoanele aflate peste hotare, indiferent dacă primeau sau trimiteau colete. Astfel, ei spuneau organelor de stat din R. Moldova că nu desfășoară activitate economică și, prin urmare, nu au nevoie de autorizații”, ne-a spus Eudochia B. din Sângerei, care de trei ani trimite și primește pachete din Dublin, unde lucrează fiica sa.
„Când e vorba de colete, e una, deși se pare că e cam scumpă taxa de cinci euro pentru un kilogram. Cum ar fi, dacă, să zicem, sora îmi trimite din Italia două kilograme de cozonac (panetone), ea trebuie să plătească 10 euro pe deasupra? Păi cât o costă pe ea plăcerea de a face o surpriză celor dragi? Că nu o costă atâta produsul ca atare cumpărat acolo. Dar și mai usturător e pentru buzunarul celor care muncesc afară și le trimit bani prin intermediul șoferilor, dacă nu au la îndemână un sistem de transfer. Pentru o mie de euro, ei trebuie să plătească șoferului 30 de euro!”, ne-a spus indignat Ion. C. din Chișinău.