Anul trecut, piaţa locală de leasing a înregsitrat o descreştere nesemnificativă de 2,5% faţă de anul 2011. Schimbarea esenţială însă o constituie beneficiarii serviciilor de leasing. Dacă în anii precedenţi, persoanele fizice contractau mai des astfel de produse, deja în 2012 clienţii majoritari ai companiilor de leasing au devenit persoanele juridice. Dobânda cu care operează companiile de leasing este cuprinsă între 10,5-13,5% în euro.
Raportul Biroului Naţional de Statistică (BNS) arată că în anul trecut companiile de pe piaţa locală de leasing au acordat mijloace fixe în valoare de 816 mil. lei, sau cu 21 mil. lei (cu 2,5%) mai puţin decât în anul 2011 şi cu 280 mil. lei (cu 52%) mai mult faţă de anul 2010.
„Trebuie să punctăm din start că creşterea semnificativă a pieţei de leasing în 2011 s-a datorat, în primul rând, bazei de raportare reduse după prăbuşirea pieţei din anul de criză 2009, astfel încât tendinţa dată poate fi considerată doar o recuperare a pieţei în condiţiile unei creşteri economice importante. Totuşi, actualmente piaţa de leasing din Republica Moldova a consemnat un rezultat de doar circa două treimi din maximul istoric înregistrat pe piaţă în anul 2008”, explică Stas Madan, consultant Business Intelligent Services (BIS). El consideră că regresul de 2,5% al pieţei de leasing în 2012 este rezultatul descreşterii mijloacelor fixe acordate persoanelor fizice cu 18,4%, în acelaşi timp, mijloacele fixe acordate agenţilor economici au crescut cu 14,9%. Această inversare cu locurile s-a petrecut din cauza că populaţia a fost restrânsă în veniturile disponibile, iar incertitudinea economică le-a redus apetitul pentru a efectua investiţii de acest gen.
Cererea pentru autoturismele noi a scăzut
Specificul pieţei moldoveneşti de leasing rămâne a fi procurarea autoturismelor. Statistica indică pentru anul 2012, vânzări a mijloacelor de transport în valoare de 712 mil. lei (adică 87% din totalul mijloacelor fixe acordate în leasing), dintre care autoturismele deţin tocmai 91% (651,0 mil.lei). Faptul că leasingul automobilelor ocupă ponderea principală în portofoliul operatorilor de leasing, este demonstrat şi prin ofertele atractive cu care vin companiile, intrând astfel în concurenţă directă. Însă, de obicei, aceste oferte sunt lansate pe un termen limitat şi sunt valabile doar pentru anumite mărci auto. De fapt, politica companiilor, în ceea ce priveşte condiţiile creditului acordat depinde foarte mult de client şi este destul de flexibilă în acest sens.
„Întrucât autoturismele deţin o pondere atât de mare în structura portofoliului de leasing, scăderea pieţei în 2012 poate fi pusă, în primul rând, pe seama scăderii cu 21% a finanţării autoturismelor noi faţă de perioada similară a anului precedent. De asemenea, asupra pieţei şi-a lăsat o amprentă nefastă şi descreşterea cu 4,1% a activelor materiale pe termen lung”, spune Stas Madan.
În viziunea expertului, ponderea predominantă a mijloacelor de transport se explică prin avantajul competitiv asigurat de companiile de leasing faţă de bănci pe acest segment. Dar de cealaltă parte, ele sunt în incapacitatea acestora de a concura cu băncile referitor la finanţarea echipamentelor şi utilajelor. De altfel, o tendinţă similară se menţine şi în România, unde mijloacele de transport ocupă o pondere de peste 70% din structura portofoliului de leasing. Totodată, reducerea finanţării maşinilor şi utilajului se explică şi prin activitatea investiţională redusă din anul trecut.
„Ne orientăm după cerinţele clienţilor noştri şi din acest considerent deja de vreo câţiva ani ne axăm tot mai mult pe acordarea serviciilor de împrumut şi am redus drastic operaţiunile de leasing. Mentalitatea clienţilor noştri s-a schimbat, acum ei preferă să-şi ia un împrumut pentru a trece automobilul pe propriul nume, ceea ce devine posibil doar la finisarea contractului de leasing”, afirmă Serghei Gangan, director comercial Ex-press Leasing & Microcredit.
Anul trecut piaţa de leasing din Moldova a înregistrat un rezultat de doar două treimi din maximul istoric pe piaţă de până la criză |
Express Leasing & Microcredit a înregistrat o creştere semnificativă a vânzărilor, însă nu se regăseşte în topul companiilor de leasing, pe motivul că oferă mai multe împrumuturi. Doar unu-două tranzacţii de leasing pe lună sunt înregistrate din cele 300 de contracte pe care le efectuează compania respectivă lunar. Serghei Gangan precizează că, de regulă, la leasing apelează persoanele juridice pe care, din anumite motive, această formă de finanţare îi avantajează mai mult sau clienţii care în trecut au contractat leasing şi nu vor să încerce un alt produs financiar nou. Totodată, Gangan afirmă că leasingul automobilelor second hand este din ce în ce mai popular şi este accesat de persoanele fizice.
Ca şi în anii precedenţi, finanţarea maşinilor şi utilajelor au pondere nesemnificativă în portofoliul companiilor de leasing, în 2012 fiind de doar 8% la o valoare de 64,9 mil. lei sau în scădere cu 29,4 mil. lei faţă de anul 2011. Astfel, întreprinderile din sectorul mic şi mijlociu acordă o prioritate mai mare creditării bancare în detrimentul leasingului. Acest lucru se explică prin faptul că companiile de leasing nu pot concura cu băncile comerciale în finanţarea mijloacelor productive, mai ales că ultimele beneficiază de resurse internaţionale, care au costuri reduse şi termen de acordare relativ mai mare. Însă, experţii susţin că companiile de leasing sunt competitive faţă de bănci anume pe segmentul autoturismelor.
Leasingul imobilului nu are cerere
Ponderea mijloacelor fixe acordate în leasing pentru finanţarea imobiliară reprezintă numai 3% în portofoliul companiilor de pe piaţă şi a constituit 20,6 mil. lei, chiar mai puţin decât în 2011, când se cifra la 57,7 mil. lei. Leasingul imobilului, în viziunea experţilor, va deveni popular numai în cazul unor produse mai competitive decât a băncilor. Acest proces poate fi cauzat de potenţialul pe care îl arată piaţa şi de afluxul resurselor financiare din partea grupărilor financiare, căror le aparţin companiile de leasing. În condiţiile în care economia Republicii Moldova are nevoie de resurse pentru reînnoirea activelor fixe, leasingul ar fi o ieşire din situaţie, însă resursele financiare limitate a companiilor de leasing autohtone frânează dezvoltarea acestui segment.
Comparativ cu alte ţări, în Republica Moldova rata de penetrare a serviciilor de leasing este extrem de redusă, doar doi oameni dintr-o mie apelează la aceste servicii. Pentru comparaţie, în Lituania aceasta este de 38,9%, în Bulgaria de 30%, în Slovenia de 20% şi în România de 11,1%. Un studiu în domeniu demonstrează că una din doua IMM-uri europene a apelat deja la o operatiune de leasing, închiriere sau descoperire de cont pentru finantarea afacerilor. Spre exemplu, în Germania, peste 70% din firmele mici si mijlocii prefera leasingul sau închirierea pentru achizitionarea masinilor si utilajelor.
În pofida scăderii pieţei din anul trecut, există şi perspective favorabile de creştere a competitivităţii companiilor de leasing. |
„Din analiza mijloacelor acordate după termenul de achitare, sesizăm o creştere de peste două ori a segmentului de leasing de la trei la cinci ani şi de peste cinci ani. Se pare că companiile de leasing par tentate să-şi asume un risc mai sporit şi să crească finanţările pe termen mediu şi lung. Asta ar creşte competitivitatea cu băncile comerciale şi ar putea conduce pe viitor la o prezenţă mai semnificativă a companiilor de leasing pe finanţarea de locuinţe şi echipamente. Pentru anul 2013, în opinia mea, ne putem aştepta la o revenire pe plus a pieţei, însă creşterea va fi una moderată, neexistând premise pentru un salt semnificativ al pieţei”, conchide Stas Madan.